Tilsynsrapport helse-norge.no – Norsk helsenett SF
Rapporten gjør greie for resultatene etter tilsynet med helse-norge.no – Norsk helsenett SF. Tilsynet avdekket brudd på 8 av 14 krav som ble testet.
1 Innledning
Digitaliseringsdirektoratet er tilsynsmyndighet på området universell utforming av ikt.
Rettslig grunnlag for tilsyn er likestillings- og diskrimineringsloven (ldl) § 36 første ledd jf. ldl § 18 og forskrift om universell utforming av ikt-løsinger § 5.
Vi gjennomførte tilsyn med Norsk helsenett SF i perioden 29.04.2025 – 27.06.2025. Tilsynet rettet seg mot www.helse-norge.no.
Rapporten gjør greie for resultatene innenfor tema for tilsynet, på de sidene som er testet. Rapporten gir ikke en fullstendig tilstandsvurdering av nettstedet.
2 Resultat
Det er avdekket brudd på 8 av 14 krav som er testet.
Resultatene bygger på informasjon fra testing av nettstedet.
Resultatene er inndelt i kategorier. Der det er påvist brudd på minstekravene vil dette gå frem under den enkelte kategorien. Dersom det er avdekket brudd på minstekravene følges dette opp med reaksjoner i form av pålegg om retting og eventuelt tvangsmulkt.
Det er avdekket brudd fra følgende krav: ldl. § 18 jf. forskrift om universell utforming av ikt-løsninger § 4 første ledd jf. suksesskriterier i WCAG 2.1:
- 1.1.1 Ikke-tekstlig innhold
- 1.3.1 Informasjon og relasjoner
- 1.4.10 Dynamisk tilpasning (Reflow)
- 1.4.3 Kontrast (minimum)
- 3.3.1 Identifikasjon av feil
- 3.3.2 Ledetekster eller instruksjoner
- 4.1.2 Navn, rolle, verdi
- 4.1.3 Statusbeskjeder
2.1 Struktur
Suksesskriterium i WCAG 2.1:
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 131aDoku2025-7 | Side 24: Dokument - Melde om bivirkning på legemidler og vaksiner. | Melde om bivirkninger på legemidler og vaksiner |
| 2 | 131aDoku2025-8 | Side 24: Dokument - Melde om bivirkning på legemidler og vaksiner. | Personopplysninger |
| 3 | 131aDoku2025-9 | Side 24: Dokument - Melde om bivirkning på legemidler og vaksiner. | Opplysninger om pasienten |
| 4 | 131aDoku2025-10 | Side 24: Dokument - Melde om bivirkning på legemidler og vaksiner. | Mistenkte legemidler |
| 5 | 131aDoku2025-11 | Side 24: Dokument - Melde om bivirkning på legemidler og vaksiner. | Bivirkninger |
| 6 | 131aDoku2025-12 | Side 24: Dokument - Melde om bivirkning på legemidler og vaksiner. | Veiledning og ansvarlig |
| 7 | 131aDoku2025-13 | Side 24: Dokument - Melde om bivirkning på legemidler og vaksiner. | Behandling hos mottaker |
| 8 | 131aDoku2025-14 | Side 24: Dokument - Melde om bivirkning på legemidler og vaksiner. | Informasjon om annet legemiddel |
| 9 | 131aDoku2025-15 | Side 23: Dokument - Søknad om Europeisk helsetrygdkort (Egenkartlegging) | Søknad om Europeisk helsetrygdkort |
| 10 | 131aDoku2025-16 | Side 23: Dokument - Søknad om Europeisk helsetrygdkort (Egenkartlegging) | Søknad |
| 11 | 131aDoku2025-17 | Side 23: Dokument - Søknad om Europeisk helsetrygdkort (Egenkartlegging) | Veiledning og ansvarlig |
| 12 | 131aDoku2025-18 | Side 23: Dokument - Søknad om Europeisk helsetrygdkort (Egenkartlegging) | Leveringstid |
| 13 | 131aDoku2025-19 | Side 23: Dokument - Søknad om Europeisk helsetrygdkort (Egenkartlegging) | Reise uten kort |
| 14 | 131aDoku2025-20 | Side 23: Dokument - Søknad om Europeisk helsetrygdkort (Egenkartlegging) | Behandling hos mottaker |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 131cDoku2025-2 | Side 23: Dokument - Søknad om Europeisk helsetrygdkort (Egenkartlegging) | Punktliste i innledning. • det er viktig at du vet hvilke rettigheter kortet gir • ikke alle har rett til å få Europeisk helsetrygdkort fra Norge |
| 2 | 131cDoku2025-4 | Side 24: Dokument - Melde om bivirkning på legemidler og vaksiner. | Liste tilknyttet Veiledning og ansvar: • Avdekke mistanke om uventede, nye eller alvorlige bivirkninger så raskt som mulig • Bidra til å etablere årsakssammenheng mellom legemiddel og mulig bivirkning • Identifisere risikogrupper for bivirkninger |
Kommentar til brudd
Innhold og elementer på nettstedet, inkludert dokument skal ha korrekt koding slik at kodingen samsvarer med det visuelle. Feilene som er avdekket i dokumentene som er testet gjør at det kan være vanskelig og uoversiktlig for brukere som er blinde eller har nedsatt syn. Korrekt koding av lister er nødvendig for at brukere av hjelpemiddelteknologi skal få opplest innhold på korrekt måte.
- Visuelle overskrifter i dokument må kodes som overskrifter.
- Visuelle lister i dokument må kodes korrekt.
Veiledning til suksesskriterium
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 111a2025-3 | Side 1: Fremside helsenorge.no | Bilde av dame med briller i footer |
Kommentar til brudd
Ikke-tekstlig innhold som ikke er meningsbærende skal kodes på en slik måte at det ignoreres av hjelpemiddelteknologi. Kravet skal ivareta personer som benytter hjelpemiddelteknologi for å tilegne seg informasjon på nettstedet.
- Bilder som ikke er meningsbærende, skal ha tomt alt-attributt eller på annen måte kodes slik at det ignoreres av hjelpemiddelteknologi.
Veiledning til suksesskriterium
2.3 Presentasjon
Suksesskriterium i WCAG 2.1:
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 131c2025-9 | Side 6: Timeavtaler (Side 1 - Timeavtaler og kommunikasjon) | Opplisting av informasjon tilknyttet legetime (Fremtidig) Videotime hos Pridok Test1 AS Oppmøtested: Videotime Behandler: Brita DDFL Karlsen Moe Timen gjelder: Dialog med innbygger - timereservasjon |
| 2 | 131c2025-10 | Side 6: Timeavtaler (Side 1 - Timeavtaler og kommunikasjon) | Opplisting av informasjon tilknyttet legetime (Tidligere) Videotime hos Pridok Test1 AS Oppmøtested: Videotime Behandler: Brita DDFL Karlsen Moe Timen gjelder: Dialog med innbygger - timereservasjon |
| 3 | 131c2025-11 | Side 6: Timeavtaler (Side 1 - Timeavtaler og kommunikasjon) | Opplisting av informasjon tilknyttet legetime (Tidligere) Videotime hos Pridok Test1 AS Oppmøtested: Videotime Behandler: Brita DDFL Karlsen Moe Timen gjelder: Dialog med innbygger - timereservasjon |
| 4 | 131c2025-14 | Side 10: Kvittering (Side 5 - Timeavtaler og kommunikasjon) | Timebestilling: Se gjennom før du sender Tirsdag 24. juni 2025 kl. 13:00 - 13:20 Oppmøtested:Videotime Type:Videotime Antatt varighet:20 min |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 1410a2025-12 | Side 12: Aktuell melding (Side 2 – Innboks) | Fullt navn på fil under "Se detaljer" i innboksen. |
| 2 | 1410a2025-16 | Side 15: Aktuelt prøvesvar (Side 3 - Prøvesvar og diagnostikk) | Siste kolonnetittel under "Vis undersøkelseshistorikk" for prøvesvaret Laboratoriemedisin - Medisinsk biokjemi. |
| 3 | 1410a2025-17 | Side 16: Bytte fastlege, hovedside (Side 1 - Fastlege og helsekontakter) | Tekst i knappen for søk. |
| 4 | 1410a2025-21 | Side 20: Kontaktinformasjon (Profil og innstillinger) | Tekst under "Hvordan skal Helsenorge varsle deg?" |
| 5 | 1410a2025-22 | Side 20: Kontaktinformasjon (Profil og innstillinger) | Registrer kontonummer under "Hvilket kontonummer vil du motta refusjoner og utbetalinger på fra Helfo?" |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 413aNett2025-30 | Side 20: Kontaktinformasjon (Profil og innstillinger) | Feilmeldingen er: "Du må skrive pårørendes navn". |
Statusbeskjeder innebærer blant annet at brukeren skal få statusbeskjeder om viktige endringer på nettsiden uten at det forstyrrer eller avbryter brukeren eller gir kontekstendringer. Feilene som er avdekket gir ikke alltid brukeren informasjon om resultatet av en handling.
- Lister i dokumenter må kodes korrekt.
- Dynamisk tilpasning må sikres på nettstedet.
- Statusbeskjeder skal formidles på korrekt måte til brukeren.
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 413aNett2025-7 | Side 4: Forny resept (Side 2 - Resept og legemiddelbruk) | Forespørselen er sendt |
| 2 | 413aNett2025-15 | Side 10: Kvittering (Side 5 - Timeavtaler og kommunikasjon) | Timebestillingen er sendt |
| 3 | 413aNett2025-22 | Side 14: Prøvesvar, oversikt nasjonal (Side 2 - Prøvesvar og diagnostikk) | Hvor fornøyd er du med denne siden? - Takk for din tilbakemelding |
| 4 | 413aNett2025-29 | Side 19: Kvittering (Side 4 - Fastlege og helsekontakter) | Du står nå på plass nummer 2 på venteliste for fastlege Kathrine Wenche Holt |
Kommentar til brudd
Ved bruk av lister blir informasjonen strukturert visuelt. Det er derfor viktig at visuelle lister også blir korrekt kodet. Korrekt kodede lister sikrer at brukere av skjermlesere får informasjonen på en strukturert og oversiktlig måte.
Dynamisk tilpasning skal sikre at brukere kan forstørre innholdet og lese det i én enkelt kollene eller spalte. Det skal ikke være nødvendig å scrolle i to retninger.
Statusbeskjeder innebærer blant annet at brukeren skal få statusbeskjeder om viktige endringer på nettsiden uten at det forstyrrer eller avbryter brukeren eller gir kontekstendringer. Feilene som er avdekket gir ikke alltid brukeren informasjon om resultatet av en handling.
- Lister i dokumenter må kodes korrekt.
- Dynamisk tilpasning må sikres på nettstedet.
- Statusbeskjeder skal formidles på korrekt måte til brukeren.
Veiledning til suksesskriterium
2.4 Kontrast
Suksesskriterium i WCAG 2.1:
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 143b2025-6 | Side 21: Fullmakter (Profil og innstillinger) | Utropstegn i trekant ved "Støtte for elektroniske fullmakter innføres gradvis i sektoren. Fullmakten kan derfor ikke brukes overalt ennå. Les mer om hvor fullmakten for øyeblikket kan benyttes." |
Kommentar til brudd
Kravet er at tekst inkludert bilde av tekst/grafiske elementer skal ha et kontrastforhold på minst 4,5:1 mot bakgrunnen for å være lett å lese for personer som har nedsatt syn.
For lav kontrast gjør det vanskelig for mange å lese tekst, spesielt ved nedsatt syn, lysømfintlighet eller lav skjermkvalitet. Tilstrekkelig kontrast gir økt brukervennlighet for alle brukere.
Veiledning til suksesskriterium
2.5 Skjema
Suksesskriterium i WCAG 2.1:
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 331aNett2025-1 | Side 1: Fremside helsenorge.no | Søkefelt i toppen. |
| 2 | 331aNett2025-2 | Side 1: Fremside helsenorge.no | Søkefelt rett over footer, under "Søk på helsenorge.no". |
| 3 | 331aNett2025-20 | Side 16: Bytte fastlege, hovedside (Side 1 - Fastlege og helsekontakter) | Bytte fastlege |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 332aNett2025-8 | Side 4: Forny resept (Side 2 - Resept og legemiddelbruk) | Din melding |
| 2 | 332aNett2025-9 | Side 4: Forny resept (Side 2 - Resept og legemiddelbruk) | Resepter du ønsker å fornye |
| 3 | 332aNett2025-16 | Side 8: Velg time (Side 3 - Timeavtaler og kommunikasjon) | Første radioknapp under "Ledige timer [dato]": 09:00-09:20 Videotime |
| 4 | 332aNett2025-33 | Side 20: Kontaktinformasjon (Profil og innstillinger) | Navn |
| 5 | 332aNett2025-34 | Side 21: Fullmakter (Profil og innstillinger) | Etternavn: |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 412aNett2025-6 | Side 3: Resepter (Side 1 - Resept og legemiddelbruk) | Nedtrekksliste Sorter etter |
| 2 | 412aNett2025-20 | Side 14: Prøvesvar, oversikt nasjonal (Side 2 - Prøvesvar og diagnostikk) | Sorter liste Dato (nyeste til eldste) |
| 3 | 412aNett2025-23 | Side 16: Bytte fastlege, hovedside (Side 1 - Fastlege og helsekontakter) | Finn via fylke, Velg fylke |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 412aNett2025-1 | Side 1: Fremside helsenorge.no | Globalt søkefelt i header |
| 2 | 412aNett2025-3 | Side 2: Fremside innlogget | Globalt søkefelt i Footer |
| 3 | 412aNett2025-18 | Side 12: Aktuell melding (Side 2 – Innboks) | Slider, Skjul samtale for fullmakt |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 412aNett2025-4 | Side 3: Resepter (Side 1 - Resept og legemiddelbruk) | Vis kun Aktive e-resepter |
| 2 | 412aNett2025-5 | Side 3: Resepter (Side 1 - Resept og legemiddelbruk) | Vis kun Resepter med refusjon |
| 3 | 412aNett2025-16 | Side 11: Innboks hovedside (Side 1 – Innboks) | Finn melding, Fra(dd.mm.åååå) |
| 4 | 412aNett2025-17 | Side 11: Innboks hovedside (Side 1 – Innboks) | Finn melding, Til(dd.mm.åååå) |
| 5 | 412aNett2025-24 | Side 16: Bytte fastlege, hovedside (Side 1 - Fastlege og helsekontakter) | Finn via fylke, avkryssningsboks Hurdal |
Kommentar til brudd
Feilene som er avdekket gjør skjemaelement vanskelig å bruke for alle. Kravene som ikke er oppfylt skal særlig ivareta brukere som er blinde, fargeblinde eller har nedsatt syn, nedsatt motorikk eller nedsatt kognisjon.
Riktig rolle på elementer gjør at brukere som navigerer ved hjelp av hjelpemiddelteknologi får informasjon hvilken rolle skjemalement har, og hvilken programmatisk tilstand elementet befinner seg i.
- Der det er tomme obligatoriske skjemafelt som ikke er utfylt, skal brukeren få tekstlig feilmelding.
- Der skjemafelt er obligatoriske skal brukeren bli gjort oppmerksom på det.
- Skjemaelement skal være korrekt kodet og tilstanden på skjemaelementet skal være programmatisk angitt.
- Der skjemaelement er plassert i gruppe, skal gruppen være identifisert i koden.
Veiledning til suksesskriterium
3 Informasjon i tilgjengelighetserklæring vurdert opp mot resultat
Norsk Helsenett SF har utarbeidet tilgjengelighetserklæring for www.helse-norge.no.
Uu-tilsynet har vurdert resultatene fra vår testing opp mot erklærte brudd i tilgjengelighetserklæringen. Dette innebærer en sammenligning og vurdering av samsvar, brudd, bruk av unntak, inkludert uforholdsmessig stor byrde, og opplysninger om tilgjengelige alternativ.
Norsk Helsenett SF har erklært brudd på 11 av 48 krav.
Åtte av de 11 kravene det erklært brudd på i tilgjengelighetserklæringen har også inngått i vår kontroll:
- 1.3.1 Informasjon og relasjoner
- 1.4.10 Dynamisk tilpasning (Reflow)
- 2.4.6 Overskrifter og ledetekster
- 2.5.3 Ledetekst i navn
- 3.1.1 Språk på siden
- 3.3.1 Identifikasjon av feil
- 4.1.2 Navn, rolle, verdi
- 4.1.3 Statusbeskjeder
3.1 Uu-tilsynets vurdering
Brudd erklært i tilgjengelighetserklæringen som er verifisert
Bruddene som er listet under er brudd på krav som er erklært i virksomhetens tilgjengelighetserklæring. Bruddene vi har avdekket er ikke på de samme elementene som er erklært av virksomheten, men ettersom det er erklært brudd på suksesskriteriene har vi valgt å sortere bruddene under brudd som er erklært og verifisert.
Det betyr i praksis at vi ved vår kontroll også har funnet brudd på suksesskriteriet, men ikke nødvendigvis på samme element som det som er erklært.
1.3.1 Informasjon og relasjoner
Norsk Helsenett SF har erklært følgende feil:
- «Timeavtale: De som bruker hjelpemidler kan ikke få god brukeropplevelse av Hjelpeskuff på hjemmesiden.
- Pasientreiser: Bruker kan lett misforstå og tro at binders-ikon er en knapp
- De som bruker hjelpemidler kan ikke få god brukeropplevelse av e-konsultasjon på footer på hjemmesiden.
- Journaldokumenter fra Helse Sør-Øst lagret i DIPS: Disse dokumentene er i fritekst og i RTF, et utdatert dokumentformat som ikke skiller mellom overskrifter og brødtekst. Dette gir utfordringer for de som bruker skjermleser.»
Vår test har også avdekket brudd på krav 1.3.1 Informasjon og relasjoner. Bruddene som er avdekket i kontrollen er knyttet til feil koding av lister.
Beskrivelsene av bruddene i tilgjengelighetserklæringen er noe uklare med tanke på relasjon til kravet, og vi har ved vår kontroll ikke klart å knytte beskrivelsen av bruddet på pasientreiser eller footer til dette suksesskriteriet basert på opplysningene som er gitt i erklæringen.
For det som gjelder journaldokumenter stemmer funnene vi har fra andre dokumenter med det som er erklært fra Norsk Helsenet SF. To av tre testede dokumenter bryter kravet 1.3.1.
Ettersom bruddene er avdekket og verifisert i tilsyn, kan det bli satt en frist for retting som virksomheten må etterleve. Dette blir gjort i pålegg om retting.
1.4.10 Dynamisk tilpasning (Reflow)
Norsk Helsenett SF har erklært følgende feil:
«Timeavtale: Ved skjermoppløsning 1280x1024 og 400 % zoom mister man tekst i timeavtale kalender.»
Vår test har ikke avdekket brudd tilknyttet timeavtaler, men har avdekket brudd på andre sider i testutvalget vårt. Bruddene vi har avdekket er ikke erklært i tilgjengelighetserklæringen.
Ettersom feilene er avdekket og verifisert i tilsyn, kan det bli satt en frist for retting som virksomheten må etterleve. Dette blir gjort i pålegg om retting.
4.1.2 Navn, rolle, verdi
Norsk Helsenett SF har erklært følgende feil:
- «Timeavtaler: Ikke ledetekst på knappen i kode, gjør at skjermleser ikke får lest opp tekst.
- Henvisninger: Feil i label for knappen som gjør at skjermleser ikke får riktig informasjon.
- Helsekontakter: Knapp mangler id. Dette gjør at skjermleser ikke får riktig informasjon.
Dette kan føre til at brukere som er avhengige av skjermlesere får en forvirrende opplevelse, da de ikke kan høre elementene, mens tastaturbrukere fortsatt kan samhandle med dem.»
Vi har i vår kontroll ikke kontrollert henvisninger ettersom Norsk Helsenett bekreftet til oss per e-post at testdata knyttet til dette ikke kan settes opp. Det var ikke mulig å teste Henvisninger eller i Pasientjournal Ved bruk av testdata fra persontjenesten.
Bruddene på knapper som er erklært er ikke verifisert ved vår testing. Testingen har imidlertid avdekket andre brudd på kravet som ikke er erklært i tilgjengelighetserklæringen.
Ettersom bruddene er avdekket og verifisert i tilsyn, kan det bli satt en frist for retting som virksomheten må etterleve. Dette blir gjort i pålegg om retting.
3.3.1 Identifikasjon av feil
Norsk Helsenett SF har erklært følgende feil:
«Kjernejournal: feilmeldinger vises med tekst men leses ikke opp av skjermleser. Synshemmede får dermed ikke vite hva som er årsaken for at man ikke kan komme videre i flyten dersom feilmeldinger vises.»
Vi har i vår kontroll ikke kontrollert kjernejournal ettersom Norsk Helsenett bekreftet til oss per e-post at testdata knyttet til dette ikke kan settes opp. Det var ikke mulig å teste Henvisninger eller i Pasientjournal Ved bruk av testdata fra persontjenesten.
Vår test på andre testsider og elementer har avdekket brudd på kravet knyttet til feilmeldinger for obligatoriske skjemaelement som ikke er erklært i tilgjengelighetserklæringen.
Ettersom bruddene er avdekket og verifisert i tilsyn, kan det bli satt en frist for retting som virksomheten må etterleve. Dette blir gjort i pålegg om retting.
4.1.3 Statusbeskjeder
Norsk Helsenett SF har erklært følgende feil:
«Helsekontakter: Skjermleser for ikke lest opp varsel fordi det mangler en kode.»
Ved vår testing har vi ikke klart å identifisere feilen eller varselet som det refereres til. Vår testing har imidlertid avdekket brudd på andre elementer som ikke er erklært i tilgjengelighetserklæringen.
Ettersom bruddene er avdekket og verifisert i tilsyn, kan det bli satt en frist for retting som virksomheten må etterleve. Dette blir gjort i pålegg om retting.
Brudd erklært i tilgjengelighetserklæringen som ikke er verifisert
2.5.3 Ledetekst i navn
Norsk Helsenett SF har erklært følgende feil:
«Skjema: Det tilgjengelige navnet samsvarer ikke med den synlige etiketten. Dette rammer personer som bruker stemmestyring, personer med nedsatt motorikk og personer med nedsatt kognisjon.
Helsekontakt: Utydelig ledetekst til lenke for skjermleserbrukere.»
Vi har ved vår kontroll ikke verifisert brudd på dette kravet på de sidene som er plukket ut for vår test.
2.4.6 Overskrifter og ledetekster
Norsk helsenett SF har erklært følgende feil:
«Timeavtale: Uklar i liste for skjermleser.»
Vi har ved vår kontroll ikke verifisert brudd på dette kravet på de sidene som er plukket ut for vår test.
3.1.1 Språk på siden
Norsk Helsenett SF har erklært følgende feil:
På noen av de innloggede tjenestene er det mulig å endre språk på selve tjenesten, men det endrer ikke lang-koden. Det pågår arbeid for å rette dette.
Vi har ved vår kontroll ikke verifisert brudd på dette kravet på de sidene som er plukket ut for vår test.
Brudd som er avdekket, men ikke erklært i tilgjengelighetserklæringen
Under tilsynet har vi avdekket brudd på tre krav som virksomheten ikke har erklært brudd på i publisert tilgjengelighetserklæring. Dette gjelder
- 1.1.1 Ikke-tekstlig innhold
- 1.4.3 Kontrast
- 3.3.2 Ledetekster eller instruksjoner
Siden bruddene er avdekket og verifisert i tilsyn, kan det bli satt en frist for retting, som virksomheten må etterleve. Dette blir gjort i pålegg om retting.
Brudd som er erklært i tilgjengelighetserklæringen på krav som ikke er testet
Tre av kravene det er erklært brudd på, er ikke testet under tilsynet. Dette gjelder:
- 1.3.2 Meningsfylt rekkefølge
- 1.4.12 Tekstavstand
- 2.4.4 Formål med lenke
Da disse kravene ikke inngår som en del av testingen i kontrollen, blir de ikke fulgt opp som del av tilsynet.
3.2 Oppsummering
Vi har i vår kontroll avdekket brudd som samsvarer med brudd på krav som er erklært av virksomheten, brudd på andre elementer enn de som er erklært av virksomheten på enkelte krav, og brudd på krav som ikke erklært av Norsk Helsenett SF.
Bruddene som er avdekket og fremgår av vår tilsynsrapport kapittel 2 skal rettes. Pålegg om retting vil bli gitt i eget vedtak. Deler av det som er erklært, er erklært på en slik måte at det vanskelig kan indentifiseres og etterprøves.
Merk: Tilsynet er stikkprøvebasert og omfatter bestemte sider på nettstedet jf. kapittel 4.5. Norsk Helsenett SF kan ha testet andre enkeltsider og innhold på nettstedet da tilgjengelighetserklæringen ble opprettet.
At Uu-tilsynet ikke alltid har avdekket samme type brudd kan også for eksempel ha sammenheng med tidspunktet for testing, ulik testmetode eller at det er snakk om enkeltstående feil som ikke er gjennomgående.
4 Om kontrollen
4.1 Tema
Formålet med tilsynet er å kontrollere om Direktoratet For E-Helse etterlever lov- og forskriftskrav om universell utforming av ikt, innenfor temaet for kontrollen.
Tilsynet omfattet følgende tema:
- Alternativt format
- Kontrast
- Navigasjon
- Presentasjon
- Skjema
- Struktur
- Tastaturbetjening
4.2 Krav
Oversikt over krav (suksesskriterier) som er testet i kontrollen:
- 1.1.1 Ikke-tekstlig innhold
- 1.3.1 Informasjon og relasjoner
- 1.4.10 Dynamisk tilpasning (Reflow)
- 1.4.3 Kontrast (minimum)
- 2.1.1 Tastatur
- 2.4.2 Sidetitler
- 2.4.6 Overskrifter og ledetekster
- 2.4.7 Synlig fokus
- 2.5.3 Ledetekst i navn
- 3.1.1 Språk på siden
- 3.3.1 Identifikasjon av feil
- 3.3.2 Ledetekster eller instruksjoner
- 4.1.2 Navn, rolle, verdi
- 4.1.3 Statusbeskjeder
4.3 Testregler
Oversikt over testregler som er brukt i kontrollen:
- Doku-1.3.1a Visuelle overskrifter er korrekt kodet 2025
- Doku-1.3.1c Visuelle lister er korrekt kodet 2025
- Doku-2.4.2a Dokument har beskrivende sidetittel 2025
- Doku-3.1.1a Hovudspråket på nettsida er programmatisk bestemt 2025
- Nett-1.1.1a Ikke-lenkede bilder har tekstalternativ 2025
- Nett-1.1.1b Formål med lenkede bilder går frem av lenketekst eller tekstalternativ 2025
- Nett-1.3.1a Visuelle overskrifter er korrekt kodet 2025
- Nett-1.3.1c Visuelle lister er korrekt kodet 2025
- Nett-1.4.10a Dynamisk tilpasning av nettsider 2025
- Nett-1.4.3a Det er tilstrekkelig kontrast mellom tekst og bakgrunn 2025
- Nett-1.4.3b Det er tilstrekkeleg kontrast mellom tekst og bakgrunn i bilde av tekst 2025
- Nett-2.1.1a Det er mogleg å nå innhald og bruke funksjonalitet med tastatur 2025
- Nett-2.4.6b Ledetekstar beskriv skjemaelement 2025
- Nett-2.4.7a Innhald som kan brukast med tastatur, får synleg fokusmarkering 2025
- Nett-2.5.3a Synlig ledetekst er en del av tilgjengelig navn 2025
- Nett-3.3.1a Skjema gir feilmelding hvis tomme obligatoriske skjemafelt blir oppdaget automatisk 2025
- Nett-3.3.1b Skjema gir feilmelding hvis feil inndata blir oppdaget automatisk 2025
- Nett-3.3.2a Inndataelementer har instruksjon eller ledetekst 2025
- Nett-4.1.2a For skjemaelementer kan tilgjengelig navn, rolle og tilstand bestemmes programmatisk 2025
- Nett-4.1.2b For knapper kan tilgjengelig navn, rolle og tilstand bestemmes programmatisk 2025
- Nett-4.1.2c Iframe har et tilgjengelig navn som beskriver formålet med innholdet i iframe 2025
- Nett-4.1.3a Statusbeskjeder kan bestemmes programmatisk 2025
4.4 Testing av nettstedet
Vi har testet 14 av de 48 suksesskriteriene som utgjør minstekravene i forskriften og vi har brukt 22 testregler.
4.5 Enkeltsider som ble testet
- Side 1: Fremside helsenorge.no
- Side 2: Fremside innlogget
- Side 3: Resepter (Side 1 - Resept og legemiddelbruk)
- Side 4: Forny resept (Side 2 - Resept og legemiddelbruk)
- Side 5: Se logg over bruk (side 3 - Resept og legemiddelbruk)
- Side 6: Timeavtaler (Side 1 - Timeavtaler og kommunikasjon)
- Side 7: Bestill time (Side 2 - Timeavtaler og kommunikasjon)
- Side 8: Velg time (Side 3 - Timeavtaler og kommunikasjon)
- Side 9: Oppsummering (Side 4 - Timeavtaler og kommunikasjon)
- Side 10: Kvittering (Side 5 - Timeavtaler og kommunikasjon)
- Side 11: Innboks hovedside (Side 1 – Innboks)
- Side 12: Aktuell melding (Side 2 – Innboks)
- Side 13: Prøvesvar, hovedside (Side 1 - Prøvesvar og diagnostikk)
- Side 14: Prøvesvar, oversikt nasjonal (Side 2 - Prøvesvar og diagnostikk)
- Side 15: Aktuelt prøvesvar (Side 3 - Prøvesvar og diagnostikk)
- Side 16: Bytte fastlege, hovedside (Side 1 - Fastlege og helsekontakter)
- Side 17: Velg lege for bytte (Side 2 - Fastlege og helsekontakter)
- Side 18: Bekreft bytte (Side 3 - Fastlege og helsekontakter)
- Side 19: Kvittering (Side 4 - Fastlege og helsekontakter)
- Side 20: Kontaktinformasjon (Profil og innstillinger)
- Side 21: Fullmakter (Profil og innstillinger)
- Side 22: Dokument - Svangerskapsjournal (Journalsammendrag)
- Side 23: Dokument - Søknad om Europeisk helsetrygdkort (Egenkartlegging)
- Side 24: Dokument - Melde om bivirkning på legemidler og vaksiner
4.6 Aktivitet under tilsynet
Tilsynet med Norsk Helsenett SF omfattet følgende aktiviteter:
- Tilsynsvarselet ble sendt 29.04.2025.
- Vi fikk tilbakemelding/dokumentasjon fra virksomheten 30.04.2025.
- Formøte med virksomheten ble gjennomført 07.05.2025.
- Testing og vurdering av nettstedet opp mot kravene ble gjort i uke 23–24 2025.
- Sluttmøte med virksomheten ble gjennomført 26.06.2025.
- Foreløpig rapport ble sendt 27.06.2025.
- Kommentarer på foreløpig rapport ble mottatt 15.08.2025.
5 Regelverk
Følgende lover, forskrifter og standarder er relevante for gjennomføringen av tilsynet
- Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (likestillings- og diskrimineringsloven)
- Forskrift om universell utforming av informasjons- og kommunikasjonsteknologiske (IKT)-løsninger (ikt-forskriften)
- Retningslinjer for universell utforming av nettinnhold (WCAG 2.1)
- Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven)
- Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova)
- EN 301 549 v 3.2.1 (2021-03) Krav til universell utforming for IKT-produkter og -tjenester (EN 301 549 v 3.2.1)