Tilsynsrapport HelsaMi, Helseplattformen AS
Rapporten gjør greie for resultatene etter tilsynet med HelsaMi, Helseplattformen AS. Tilsynet avdekket brudd på 12 av 14 krav som ble testet.
1 Innledning
Digitaliseringsdirektoratet er tilsynsmyndighet på området universell utforming av ikt.
Rettslig grunnlag for tilsyn er likestillings- og diskrimineringslova (ldl) § 36 første ledd jf. ldl § 18 og forskrift om universell utforming av ikt-løsninger § 5.
Vi gjennomførte tilsyn med Helseplattformen AS i perioden 29.04.2025 – 27.06.2025.
Tilsynet rettet seg mot nettstedet https://www.helseplattformen.no/helsami/ (HelsaMi). Det inkluderer både åpne og innloggede sider rettet mot sluttbrukeren på helsami.no og nettapplikasjonen HelsaMi.
Ifølge tilsendt dokumentasjon fra virksomheten, er HelsaMi er en digital inngang til helse- og omsorgstjenester for deler av Midt-Norge.
Brukerne av HelsaMi er innbyggere som har vært i kontakt med kommunal- og/eller spesialisthelsetjenesten, og som ønsker å bruke HelsaMi.
I HelsaMi kan innbyggere få oversikt over helse- og omsorgstjenester og samhandle med helsetjenesten. Nettstedet helsami.no bruker til å gi informasjon om HelsaMi-applikasjonen. Innbyggere kan bruke HelsaMi for seg selv eller på vegne av andre, da som forelder eller pårørende.
Rapporten gjør greie for resultatene innenfor tema for tilsynet, på de sidene som er testet. Rapporten gir ikke en fullstendig tilstandsvurdering av nettstedet.
2 Resultat
Det er avdekket brudd på 12 av 14 krav som ble testet under tilsynet.
Resultatene bygger på informasjon fra testing av nettstedet.
Resultatene er inndelt i kategorier. Der det er påvist brudd på minstekravene vil dette gå frem under den enkelte kategorien. Dersom det er avdekket brudd på minstekravene følges dette opp med reaksjoner i form av pålegg om retting og eventuelt tvangsmulkt.
Det er avdekket brudd fra følgende krav: ldl. § 18 jf. forskrift om universell utforming av ikt-løsninger § 4 første ledd jf. suksesskriterier i WCAG 2.1:
- 1.1.1 Ikke-tekstlig innhold
- 1.3.1 Informasjon og relasjoner
- 1.4.10 Dynamisk tilpasning (Reflow)
- 1.4.3 Kontrast (minimum)
- 2.4.2 Sidetitler
- 2.4.7 Synlig fokus
- 2.5.3 Ledetekst i navn
- 3.1.1 Språk på siden
- 3.3.1 Identifikasjon av feil
- 3.3.2 Ledetekster eller instruksjoner
- 4.1.2 Navn, rolle, verdi
- 4.1.3 Statusbeskjeder
2.1 Struktur
Suksesskriterium i WCAG 2.1:
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 131aDoku2025-1 | Side 5: HelsaMi, PDF | Bekreftelse på manglende samtykke |
2 | 131aDoku2025-2 | Side 5: HelsaMi, PDF | Skjema for utfylling |
3 | 131aDoku2025-3 | Side 5: HelsaMi, PDF | For å få tilgang til |
4 | 131aDoku2025-4 | Side 5: HelsaMi, PDF | Utfylt skjema sendes til |
5 | 131aDoku2025-5 | Side 5: HelsaMi, PDF | Erklæring fra ansvarlig helsepersonell |
6 | 131aDoku2025-6 | Side 16: Helseopplysninger-->Brev/PDF | Innkalling for innleggelse, øverst |
7 | 131aDoku2025-7 | Side 16: Helseopplysninger-->Brev/PDF | Innleggelsen gjelder, side1 |
8 | 131aDoku2025-8 | Side 16: Helseopplysninger-->Brev/PDF | Gi beskjed dersom.., side1 |
9 | 131aDoku2025-9 | Side 16: Helseopplysninger-->Brev/PDF | har du vært i utlandet, side1 |
10 | 131aDoku2025-10 | Side 16: Helseopplysninger-->Brev/PDF | bli kjent med dine rettigheter, side1 |
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 131cDoku2025-1 | Side 5: HelsaMi, PDF | Opplisting adresse, nederst side 1 |
2 | 131cDoku2025-4 | Side 16: Helseopplysninger-->Brev/PDF | Footer adresseinformasjon |
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 242aDoku2025-2 | Side 16: Helseopplysninger-->Brev/PDF | Dokument |
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 131a2025-9 | Side 3: HelsaMi, Deg som pårørende | Full tilgang |
2 | 131a2025-10 | Side 3: HelsaMi, Deg som pårørende | Lesetilgang |
3 | 131a2025-11 | Side 3: HelsaMi, Deg som pårørende | Bare kommunisere |
4 | 131a2025-12 | Side 3: HelsaMi, Deg som pårørende | Standardtilgang |
5 | 131a2025-20 | Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> Forside | Koronavaksine, inne i kommende besøk |
6 | 131a2025-21 | Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> Forside | Smittevern og vaksinasjon, inne i kommende besøk |
7 | 131a2025-22 | Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> Forside | Fre 6 jun, inne i kommende besøk |
8 | 131a2025-23 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Koronavaksine |
9 | 131a2025-24 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Ny Time |
10 | 131a2025-25 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Kontroll |
11 | 131a2025-26 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Reise og smittescreeningskjema i forbindelse med operasjon |
12 | 131a2025-27 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Informasjon om fremtidige prosedyrer/operasjoner |
13 | 131a2025-29 | Side 11: Timeavtaler og kommunikasjon--> Avbestill time | Samtale |
14 | 131a2025-31 | Side 17: Innboks-->Meldinger | Endring av timeavtale |
Kommentar til brudd
Bruddene som er avdekket gjør nettstedet vanskeligere å bruke for personer som er blinde eller har nedsatt syn. Korrekt kode er viktig for å sikre at brukeragenter og hjelpemiddelteknologi, presenterer innhold på nettstedet, inkludert dokumenter, på rett måte for brukeren.
Mange bruker side- eller dokumenttittel for å holde oversikt ved navigasjon, for eksempel for å skille mellom ulike faner i nettleseren. Der sidetittelen mangler eller ikke beskriver innholdet i dokumentet, er dette det utfordrende.
- Visuelle overskrifter skal være riktig kodet som overskrifter.
- Visuelle lister skal være riktig kodet med rett type liste.
- Dokument- eller sidetittel skal være beskrivende for innholdet i dokumentet eller på siden
Veiledning til suksesskriterium
2.2 Presentasjon
Suksesskriterium i WCAG 2.1:
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 311aDoku2025-1 | Side 5: HelsaMi, PDF | Dokument |
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 131c2025-6 | Side 6: Resept og legemiddelbruk--> Resepter | Detaljer for medisin, midt på |
2 | 131c2025-7 | Side 6: Resept og legemiddelbruk--> Resepter | Utleveringsdetaljer, midt på |
3 | 131c2025-9 | Side 19 Prøver | Ytterligere informasjon |
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 131c2025-3 | Side 4: HelsaMi, FAQ | Postadresse, footer |
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 131c2025-8 | Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> Forside | Adresseinformasjon |
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 1410a2025-9 | Side 13: Spørreskjema | Hvis du har opplevd ett eller flere av de problemene som nevnes, i hvor stor grad har problemene gjort det vanskelig for deg å utføre arbeidet ditt, ordne med ting hjemme eller å komme overens med andre? |
2 | 1410a2025-10 | Side 13: Spørreskjema | Hele siden |
3 | 1410a2025-13 | Side 13: Spørreskjema | Side, oversiktsteg |
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 413aNett2025-10 | Side 13: Spørreskjema | Fremdrift 100% |
2 | 413aNett2025-26 | Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> Forside | Slider hvor langt du er kommer i bestillingen |
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 413aNett2025-8 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Pondus (X), items mot toppen |
2 | 413aNett2025-11 | Side 17: Innboks-->Meldinger | ny melding fra HJE Urolog, |
3 | 413aNett2025-13 | Side 13: Spørreskjema | Sendt inn xyz |
4 | 413aNett2025-19 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | E post 29 av 29 varsler |
5 | 413aNett2025-20 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Tekstmelding 5/25 varsler |
6 | 413aNett2025-21 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Post 1/1 varsler |
7 | 413aNett2025-22 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Timer 2/6 |
8 | 413aNett2025-23 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Timer,tekstmelding 3/6 |
9 | 413aNett2025-24 | Side 10: Timeavtaler og kommunikasjon--> Detaljer | Time bestilt Koronavaksine |
10 | 413aNett2025-27 | Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> Forside | Bestilt time MODIG |
11 | 413aNett2025-28 | Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> Forside | Takk for at du bruker spørsmål før time |
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 413aNett2025-6 | Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> Forside | Ventespinner |
2 | 413aNett2025-7 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Ventespinner, midt på side |
Kommentar til brudd
Bruddene som er avdekket gjør nettstedet vanskeligere å bruke for personer som er blinde eller har nedsatt syn. Korrekt kode er viktig for å sikre at brukeragenter og hjelpemiddelteknologi, presenterer innhold på nettstedet, inkludert dokumenter, på rett måte for brukeren.
- Visuell struktur i presentasjonen skal gjenspeiles i kodingen. Hovedregelen er at innholdet skal kodes slik som det ser ut visuelt.
- Visuelle lister skal være riktig kodet med rett type liste.
- Språk angitt i koden skal samsvare med hovedspråket i det aktuelle dokumentet, slik at innholdet blir lest opp med korrekt stemme av hjelpemiddelteknologi.
- Brukere skal som hovedregel kunne forstørre innholdet til 400 % og lese det i én enkelt kolonne eller spalte, uten tap av informasjon eller funksjonalitet og uten at man trenger å scrolle i to retninger (dynamisk tilpasning (reflow)). Da blir det lettere for brukeren å følge og skumlese innholdet ved behov.
- Innhold som ruller loddrett med en bredde som tilsvarer 320 CSS-piksler (tilsvarer desktop nettleservindu (viewport) satt til en bredde på 1280 CSS-piksler ved 400 prosent forstørrelse) og
- alt innhold og funksjonalitet kan nås og brukes
- Statusbeskjeder inkluderer etter definisjonen i ordlisten til WCAG fire ulike situasjoner, der brukeren får informasjon om én av følgende: resultatet av en handling, ventetilstand i en løsning, feilmeldinger, framdriften i en prosess.
- De fire forskjellige statusbeskjedene har ulik prioritet. Derfor er det viktig å sette rett rolle eller andre egenskaper til riktig situasjon.
Veiledning til suksesskriterium
- 1.3.1 Informasjon og relasjoner
- 1.4.10 Dynamisk tilpasning (Reflow)
- 3.1.1 Språk på siden
- 4.1.3 Statusbeskjeder
2.3 Alternativt format
Suksesskriterium i WCAG 2.1:
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 111a2025-20 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Profilbilde felix fysio |
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 111a2025-23 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Varseltrekant t.h for bekreft kontaktinformasjon |
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 111a2025-2 | Side 2: HelsaMi, Artikkel | To kvinner som står sammen foran noe parkaktig , øverst |
2 | 111a2025-3 | Side 2: HelsaMi, Artikkel | Marit som sitter i en stol, midt på |
3 | 111a2025-4 | Side 2: HelsaMi, Artikkel | Mann og kvinne på spinning sykler |
4 | 111a2025-5 | Side 2: HelsaMi, Artikkel | Gamle folk rundt et bord, midt på nede |
5 | 111a2025-6 | Side 3: HelsaMi, Deg som pårørende | Eldre mann i rullestol som viser noe på telefonen, langt oppe. |
6 | 111a2025-7 | Side 3: HelsaMi, Deg som pårørende | Bilde av to gamle folk, over tekst: Det finnes flere ulike typer tilgang |
7 | 111a2025-8 | Side 3: HelsaMi, Deg som pårørende | Bilde av hender over, Hvordan søke tilgang |
8 | 111a2025-9 | Side 3: HelsaMi, Deg som pårørende | Bilde av pleier og gammel dame, nederst |
Kommentar til brudd
Bruddene som er avdekket gjør i hovedsak at brukere som er blinde eller har nedsatt syn ikke får samme informasjon som formidles visuelt.
Meningsbærende ikke-tekstlig innhold, for eksempel bilder, illustrasjoner og ikoner, skal ha en alternativ tekst slik at formålet med eller innholdet i bildet blir presentert for brukere av hjelpemiddelteknologi.
Når ikke-tekstlig innhold ikke er meningsbærende skal være kodet på en slik måte at innholdet blir ignorert av hjelpemiddelteknologi. Dette er viktig for å redusere unødvendig støy som gjør det vanskeligere for brukere som benytter hjelpemiddelteknologi å fokusere og navigere effektivt.
- Meningsbærende bilder som ikke er lenket, skal ha et alt-attributt og en alternativ tekst som beskriver innholdet eller formålet med bildet, slik at brukere som er blinde eller har nedsatt syn får tilsvarende informasjon.
- Bilder som ikke er meningsbærende (ren dekorasjon mv.) skal kodes på en slik måte at de kan ignoreres av hjelpemiddelteknologi, jamfør situasjonen som er omtalt i sjette kulepunkt i suksesskriterium 1.1.1.
Veiledning til suksesskriterium
2.4 Kontrast
Suksesskriterium i WCAG 2.1:
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 143a2025-5 | Side 6: Resept og legemiddelbruk--> Resepter | Din meny,top |
2 | 143a2025-6 | Side 6: Resept og legemiddelbruk--> Resepter | Godkjent av |
3 | 143a2025-7 | Side 6: Resept og legemiddelbruk--> Resepter | Forskrevet av |
4 | 143a2025-8 | Side 6: Resept og legemiddelbruk--> Resepter | Mengde |
5 | 143a2025-9 | Side 6: Resept og legemiddelbruk--> Resepter | Forsyning ant dager |
6 | 143a2025-12 | Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> Forside | Gorjan Kulosman |
7 | 143a2025-13 | Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> Forside | Annet |
8 | 143a2025-14 | Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> Forside | Vis avbestilte besøk |
9 | 143a2025-15 | Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> Forside | Alderpsykiatri poliknikk SNR |
10 | 143a2025-16 | Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> Forside | Sengepost nyresykdommer |
11 | 143a2025-17 | Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> Forside | Smittevern og vaksinasjon |
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 143a2025-10 | Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> Forside | Fre 6 Juni |
2 | 143a2025-11 | Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> Forside | 18 jun. 2025 |
3 | 143a2025-18 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Påsan navn |
4 | 143a2025-19 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | 4 (notifications) |
5 | 143a2025-20 | Side 11: Timeavtaler og kommunikasjon--> Avbestill time | 9. jun |
Kommentar til brudd
Bruddene som er avdekket går særlig utover brukere med nedsatt syn, inkludert redusert fargesyn. Lav kontrast gjør det vanskelig for mange å lese tekst. Det påvirkes også av lysforhold og skjermoppløsning. Tilstrekkelig kontrast på nettstedet øker brukervennligheten for alle.
Det skal være tilstrekkelig kontrast mellom tekst og bakgrunn på nettstedet. Minimum tillatt kontrastverdi er ulik, avhengig av om det er tekst eller stor tekst.
- Minstekravet til kontrast mellom tekst og bakgrunn er 4,5:1.
- Minstekravet til kontrast mellom stor tekst og bakgrunn er 3,0:1.
- Stor skriftstørrelse, er ifølge definisjonen i WCAG ordlisten, tekst satt i en størrelse på 18 punkter eller 14 punkter (fet skrift). På nettsider er piksler (px) mer vanlig for å definere tekststørrelse enn punkter. 18 pt og 14 pt tilsvarer omtrent 24 px og 19 px.
I følge WCAG er et er tillatt å oppfylle kravet til kontrast med en høykontrastversjon av nettsiden, jamfør teknikk G174, men tilsynet vurderer at dette er en «last resort», og godkjenner ikke dette som en måte å oppfylle minstekravet på.
Virksomhetene står fritt til å tilby ulike kontrastversjoner, men dette skal i så fall være i tillegg til at kontrastkravet er oppfylt i vanlig visning av den aktuelle nettsiden.
Veiledning til suksesskriterium
2.5 Tastaturbetjening
Suksesskriterium i WCAG 2.1:
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 247aNett2025-5 | Side 6: Resept og legemiddelbruk--> Resepter | Lagre legemiddelnotater, nede |
2 | 247aNett2025-6 | Side 6: Resept og legemiddelbruk--> Resepter | avbryt, nede |
3 | 247aNett2025-7 | Side 6: Resept og legemiddelbruk--> Resepter | Pil oppe i toppmeny |
4 | 247aNett2025-8 | Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> Forside | Opphev merking av alle |
5 | 247aNett2025-9 | Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> Forside | Bruk filtre |
6 | 247aNett2025-10 | Side 10: Timeavtaler og kommunikasjon--> Detaljer | Vis fullstendige insturksjoner, nede |
7 | 247aNett2025-11 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Administrer tilgang |
8 | 247aNett2025-12 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Vis brev |
9 | 247aNett2025-13 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Vis detaljer |
10 | 247aNett2025-14 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Oppdater kontaktinfo |
11 | 247aNett2025-15 | Side 6: Resept og legemiddelbruk--> Resepter | Er du sikker på at du vil fjerne Paracet 250 mg stikkpille?-->Fjern |
12 | 247aNett2025-17 | Side 6: Resept og legemiddelbruk--> Resepter | Beskriv endringen i bruk av legemiddelet og årsaken.-->Godta |
13 | 247aNett2025-18 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Farge Himmeblå |
Kommentar til brudd
Bruddene som er avdekket gjør nettstedet vanskeligere å bruke for personer med nedsatt motorikk eller nedsatt syn.
- Synlig fokusmarkering er nødvendig for at brukere som navigerer med tastatur eller tastaturgrensesnitt, skal kunne å orientere seg på nettsiden og identifisere innholdet.
- Når en nettside inneholder flere element som kan nås med tastatur, skal brukeren alltid kunne se hvilket innholdselement det er navigert til.
I situasjoner der det finnes fokusmarkering av element, men der fokusmarkeringen er vanskelig oppfatte for brukeren, gjør Uu-tilsynet en konkret vurdering av om den er tilstrekkelig synlig. Både ordlyden og formålet med kravet tilsier at det skal være lett å se aktuell fokusmarkering.
Avhengig av utseendet på nettstedets elementer kan fokusmarkeringen være utilstrekkelig på alle eller noen elementer. Både bakgrunnsfarge, mønster og farge på enkeltelementer vil påvirker det. Dersom markeringen er for svak skal dette korrigeres, for eksempel ved bruk av mer styling.
Veiledning til suksesskriterium
2.6 Skjema
Suksesskriterium i WCAG 2.1:
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 253aNett2025-13 | Side 6: Resept og legemiddelbruk--> Resepter | Personlige notater tekstfelt |
2 | 253aNett2025-16 | Side 17: Innboks-->Meldinger | Samtaler |
3 | 253aNett2025-17 | Side 17: Innboks-->Meldinger | Timer |
4 | 253aNett2025-19 | Side 17: Innboks-->Meldinger | Automatiske meldinger |
5 | 253aNett2025-20 | Side 18: Innboks-->Send en melding | Legg ved |
6 | 253aNett2025-21 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Håndter venner og familie |
7 | 253aNett2025-22 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Legg til fotoet ditt |
8 | 253aNett2025-24 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Pondus person |
9 | 253aNett2025-25 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Påsan person |
10 | 253aNett2025-27 | Side 17: Innboks-->Meldinger | Name: "Åpne samtale om Ny time. Meldingsdato: 27. mai. Meldingsforfatter: Gard. Forhåndsvisning av melding: Pondus Pedersen 9999 Trondheim Norge Hjelset 27.05.25 Endring av timeavtale Vi er dessverr" |
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 331aNett2025-4 | Side 13: Spørreskjema | Ja/Nei/vet ikke |
2 | 331aNett2025-15 | Side 19 Prøver | Startdato |
3 | 331aNett2025-16 | Side 19 Prøver | Sluttdato |
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 331aNett2025-5 | Side 18: Innboks-->Send en melding | Send melding, emne |
2 | 331aNett2025-6 | Side 18: Innboks-->Send en melding | Send melding, Angi meldingen din |
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 331bNett2025-3 | Side 10: Timeavtaler og kommunikasjon--> Detaljer | Bekreft e post |
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 332aNett2025-14 | Side 18: Innboks-->Send en melding | Emne |
2 | 332aNett2025-15 | Side 18: Innboks-->Send en melding | Angi meldingen din |
3 | 332aNett2025-21 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Fornavn |
4 | 332aNett2025-22 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Etternavn |
5 | 332aNett2025-23 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Forhold |
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 412aNett2025-5 | Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> Forside | Gorjan Kulosman, filteralternativ |
2 | 412aNett2025-11 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Name: "Gateadresse" |
3 | 412aNett2025-12 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Name: "Postnummer" |
4 | 412aNett2025-13 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Name: "Poststed" |
5 | 412aNett2025-14 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Name: "E-postadresse" |
6 | 412aNett2025-15 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Name: "Bekreft e-postadresse" |
7 | 412aNett2025-18 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Name: "Startdato" |
8 | 412aNett2025-19 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Sluttdato |
9 | 412aNett2025-20 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Name: "Land" |
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 412bNett2025-3 | Side 2: HelsaMi, Artikkel | Knapp spill av på ny, i videoavspiller |
2 | 412bNett2025-4 | Side 2: HelsaMi, Artikkel | Knapp lyd av/på |
3 | 412bNett2025-5 | Side 2: HelsaMi, Artikkel | Bilde i bilde |
4 | 412bNett2025-6 | Side 2: HelsaMi, Artikkel | Knapp,Fullskjerm |
5 | 412bNett2025-10 | Side 15: Helseopplysninger-->Helsehistorikk | Rediger v livsstilsfaktorer |
6 | 412bNett2025-11 | Side 15: Helseopplysninger-->Helsehistorikk | Rediger v kirurgisk historikk |
7 | 412bNett2025-12 | Side 15: Helseopplysninger-->Helsehistorikk | Rediger v medisinsk |
8 | 412bNett2025-14 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Neste// disabled// 2av2 |
9 | 412bNett2025-15 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Nåværende//enabled// 1/2 |
10 | 412bNett2025-16 | Side 12: Helseopplysninger-->Forside | Pil neste |
Kommentar til brudd
Bruddene som er avdekket går særlig utover brukere som er blinde eller har nedsatt syn, nedsatt motorikk eller nedsatt kognisjon. At skjema på nettstedet oppfyller kravene, øker ofte brukervennligheten for alle.
- Synlig (visuell) ledetekst, i form av tekst eller bilde av tekst, for en brukergrensesnittkomponent, er tekst som gjenspeiles i koden til den samme brukergrensesnittkomponenten, via tilgjengelig navn.
- Synlig (visuell) ledetekst og tilgjengelig navn (accessible name) er identiske.
- Tilgjengelig navn (accessible name) inneholder eller starter med samme tekst, i samme rekkefølge som synlig (visuell) ledetekst.
- Når det oppstår feil ved utfylling av skjema, skal brukeren få nødvendig informasjon om feilene. Feilmeldingen skal være kodet som tekst, identifisere skjemaelementet der feilen oppstod og beskrive feilen.
- Ledetekster og instruksjoner skal være synlige, også når skjemaelementet er i fokus. Placeholdertekst eller lignende, som forsvinner når skjemaelementet får fokus, er ikke tilstrekkelig.
- Det er ikke tilstrekkelig å identifisere feilen kun med symbol i ledeteksten, kun ved å endre farge på skjemaelementet der feilen har oppstått, eller bare ved å plassere feilmeldingen visuelt.
- Brukeren skal på forhånd få informasjon om hvilke skjemaelementer som må fylles ut i et skjema. Da er det lettere å fylle ut skjemaet riktig på første forsøk.
- Brukere som benytter hjelpemiddelteknologi skal via koden kunne identifisere brukergrensesnittkomponenter, samt hvilken funksjon, rolle, tilstand, egenskap og verdi disse har. Alle teknologier har sitt eget tilgjengelighets API.
- Informasjon som gis via koden skal følge hovedspråket på nettstedet.
Veiledning til suksesskriterium
3 Informasjon i tilgjengelighetserklæring vurdert opp mot resultat
Helseplattformen AS har publisert tilgjengelighetserklæring for nettstedet https://tjenester.helsami.no/HelsaMi/.
Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert 08. mai 2025, og ble opprettet første gang 23. april 2025.
Uu-tilsynet har holdt resultatene fra testingen i tilsynet opp mot informasjonen som står i tilgjengelighetserklæringen. Dette omfatter en sammenligning og vurdering av samsvar, brudd, bruk av unntak, uforholdsmessig stor byrde og opplysninger om tilgjengelige alternativer.
Helseplattformen AS har erklært brudd på 13 av 48 krav i regelverket.
Virksomheten har ikke brukt unntak eller påberopt at det foreligger en uforholdsmessig stor byrde knyttet til å oppfylle disse kravene.
3.1 Uu-tilsynets vurdering
Brudd erklært i tilgjengelighetserklæringen som er verifisert
8 av de 13 kravene det er erklært brudd på, er også testet under tilsynet.
Vi har avdekket og bekreftet tilsvarende eller lignende brudd, som er beskrevet i publisert tilgjengelighetserklæring. Det gjelder:
- 1.1.1 Ikke-tekstlig innhold
- 1.4.3 Kontrast (minimum)
- 1.4.10 Dynamisk tilpasning (Reflow)
- 2.4.2 Sidetitler
- 2.4.7 Synlig fokus
- 3.3.1 Identifikasjon av feil
- 3.3.2 Ledetekster eller instruksjoner
- 3.3.3 Forslag ved feil
Fordi bruddene nå er avdekket og verifisert i tilsyn, kan det bli satt en frist for retting, som virksomheten må etterleve. Dette blir gjort i pålegg om retting.
Merk: Tilsynet er stikkprøvebasert og omfatter bestemte sider på nettstedet, jamfør kapittel 4.5. Helseplattformen AS kan ha testet andre enkeltsider og innhold på nettstedet når dere opprettet tilgjengelighetserklæringen.
At Uu-tilsynet ikke alltid har avdekket samme type brudd kan også for eksempel ha sammenheng med tidspunkt for testing, ulik testmetode eller at det er snakk om enkeltstående feil, som ikke er gjennomgående.
1.4.3 Kontrast (minimum)
I tilgjengelighetserklæringen står det at brudd på kravet til kontrast bare gjelder liten tekst. Tilsynet har også avdekket brudd på kravet for stor tekst.
2.4.2 Sidetitler
Når det gjelder sidetitler, har vi ikke opplevd den situasjonen som står beskrevet i tilgjengelighetserklæringen. Tilsynet har avdekket brudd på kravet for dokument.
3.3.1 Identifikasjon av feil
Når det gjelder identifikasjon av feil, har vi ikke opplevd den situasjonen som står beskrevet i tilgjengelighetserklæringen. Tilsynet har avdekket andre typer brudd på kravet.
3.3.2 Ledetekster eller instruksjoner
Når det gjelder ledetekster og instruksjoner, har vi verifisert den situasjonen som står beskrevet i tilgjengelighetserklæringen for et annet skjema. Tilsynet har også avdekket andre typer brudd på kravet.
3.3.3 Forslag ved feil
Når det gjelder forslag ved feil, har vi ikke opplevd den situasjonen som står beskrevet i tilgjengelighetserklæringen. Tilsynet har avdekket andre typer brudd på kravet.
Brudd som er avdekket, men ikke erklært i tilgjengelighetserklæringen
Under tilsynet har vi i tillegg avdekket brudd på ytterligere 4 krav, som virksomheten ikke har erklært brudd på, i publisert tilgjengelighetserklæring. Det gjelder
- 1.3.1 Informasjon og relasjoner
- 2.5.3 Ledetekst i navn
- 4.1.2 Navn, rolle, verdi
- 4.1.3 Statusbeskjeder
Siden bruddene er avdekket og verifisert i tilsyn, kan det bli satt en frist for retting, som virksomheten må etterleve. Dette blir gjort i pålegg om retting.
Brudd erklært i tilgjengelighetserklæringen på krav som ikke er testet
Fem av kravene det er erklært brudd på, er ikke testet under tilsynet. Det gjelder
- 1.4.1 Bruk av farge
- 1.4.11 Kontrast for ikke-tekstlig innhold
- 1.4.13 Pekerfølsomt innhold eller innhold ved tastaturfokus
- 2.4.1 Hoppe over blokker
- 2.4.4 Formål med lenke (i kontekst)
Da disse kravene ikke inngår som en del av testingen i kontrollen, blir de ikke fulgt opp som del av tilsynet.
4 Om kontrollen
4.1 Tema
Formålet med tilsynet er å kontrollere om Helseplattformen AS etterlever lov- og forskriftskrav om universell utforming av ikt, innenfor temaet for kontrollen.
Tilsynet omfattet følgende tema:
- Alternativt format
- Kontrast
- Navigasjon
- Presentasjon
- Skjema
- Struktur
- Tastaturbetjening
4.2 Krav
Oversikt over krav (suksesskriterier) som er testet i kontrollen:
- 1.1.1 Ikke-tekstlig innhold
- 1.3.1 Informasjon og relasjoner
- 1.4.10 Dynamisk tilpasning (Reflow)
- 1.4.3 Kontrast (minimum)
- 2.1.1 Tastatur
- 2.4.2 Sidetitler
- 2.4.6 Overskrifter og ledetekster
- 2.4.7 Synlig fokus
- 2.5.3 Ledetekst i navn
- 3.1.1 Språk på siden
- 3.3.1 Identifikasjon av feil
- 3.3.2 Ledetekster eller instruksjoner
- 4.1.2 Navn, rolle, verdi
- 4.1.3 Statusbeskjeder
4.3 Testregler
Oversikt over testregler som er brukt i kontrollen:
- Doku-1.3.1a Visuelle overskrifter er korrekt kodet 2025
- Doku-1.3.1c Visuelle lister er korrekt kodet 2025
- Doku-2.4.2a Dokument har beskrivende sidetittel 2025
- Doku-3.1.1a Hovudspråket på nettsida er programmatisk bestemt 2025
- Nett-1.1.1a Ikke-lenkede bilder har tekstalternativ 2025
- Nett-1.1.1b Formål med lenkede bilder går frem av lenketekst eller tekstalternativ 2025
- Nett-1.3.1a Visuelle overskrifter er korrekt kodet 2025
- Nett-1.3.1c Visuelle lister er korrekt kodet 2025
- Nett-1.4.10a Dynamisk tilpasning av nettsider 2025
- Nett-1.4.3a Det er tilstrekkelig kontrast mellom tekst og bakgrunn 2025
- Nett-1.4.3b Det er tilstrekkeleg kontrast mellom tekst og bakgrunn i bilde av tekst 2025
- Nett-2.1.1a Det er mogleg å nå innhald og bruke funksjonalitet med tastatur 2025
- Nett-2.4.6b Ledetekstar beskriv skjemaelement 2025
- Nett-2.4.7a Innhald som kan brukast med tastatur, får synleg fokusmarkering 2025
- Nett-2.5.3a Synlig ledetekst er en del av tilgjengelig navn 2025
- Nett-3.3.1a Skjema gir feilmelding hvis tomme obligatoriske skjemafelt blir oppdaget automatisk 2025
- Nett-3.3.1b Skjema gir feilmelding hvis feil inndata blir oppdaget automatisk 2025
- Nett-3.3.2a Inndataelementer har instruksjon eller ledetekst 2025
- Nett-4.1.2a For skjemaelementer kan tilgjengelig navn, rolle og tilstand bestemmes programmatisk 2025
- Nett-4.1.2b For knapper kan tilgjengelig navn, rolle og tilstand bestemmes programmatisk 2025
- Nett-4.1.2c Iframe har et tilgjengelig navn som beskriver formålet med innholdet i iframe 2025
- Nett-4.1.3a Statusbeskjeder kan bestemmes programmatisk 2025
4.4 Testing av nettstedet
Vi har testet 14 av de 48 suksesskriteriene som utgjør minstekravene i forskriften og vi har brukt 22 testregler.
4.5 Enkeltsider som ble testet
- Side 1: HelsaMi, Forside ikke-innlogget
- Side 2: HelsaMi, Artikkel
- Side 3: HelsaMi, Deg som pårørende
- Side 4: HelsaMi, FAQ
- Side 5: HelsaMi, PDF
- Side 6: Resept og legemiddelbruk--> Resepter
- Side 7: Resept og ledemiddelbruk-->Legg til et legemiddel
- Side 8: Resept og ledemiddelbruk-->Personlig notat
- Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> Forside
- Side 10: Timeavtaler og kommunikasjon--> Detaljer
- Side 11: Timeavtaler og kommunikasjon--> Avbestill time
- Side 12: Helseopplysninger-->Forside
- Side 13: Spørreskjema
- Side 14: Helseopplysninger--> Dokumenter
- Side 15: Helseopplysninger-->Helsehistorikk
- Side 16: Helseopplysninger-->Brev/PDF
- Side 17: Innboks-->Meldinger
- Side 18: Innboks-->Send en melding
- Side 19: Prøvesvar
4.6 Aktivitet under tilsynet
Tilsynet med Helseplattformen AS omfattet følgende aktiviteter:
- Tilsynsvarselet ble sendt 29.04.2025.
- Formøte med virksomheten ble gjennomført 08.05.2025.
- Løpende korrespondanse om tidspunkter for møter, testbrukere o.l.
- Vi fikk dokumentasjon fra virksomheten 12.05.2025.
- Testing og vurdering av nettstedet opp mot kravene ble gjort i uke 23 – 24, 2025.
- Sluttmøte med virksomheten ble gjennomført 25.06.2025.
- Foreløpig tilsynsrapport og bildedokumentasjon av brudd ble sendt 27.06.2025.
- Spørsmål og svar om foreløpig rapport og offentlighet 27.06.2025.
- Vi fikk kommentarer fra virksomheten 01.08.2025.
- Bekreftet mottak av tilbakemelding på foreløpig rapport og informasjon om prioritet mellom brudd 01.08.2025.
5 Regelverk
Følgende lover, forskrifter og standarder er relevante for gjennomføringen av tilsynet:
- Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (likestillings- og diskrimineringsloven)
- Forskrift om universell utforming av informasjons- og kommunikasjonsteknologiske (IKT)-løsninger (ikt-forskriften)
- Retningslinjer for universell utforming av nettinnhold (WCAG 2.1)
- Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven)
- Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova)
- EN 301 549 v 3.2.1 (2021-03) Krav til universell utforming for IKT-produkter og -tjenester (EN 301 549 v 3.2.1)