Hopp til hovedinnhold

Rapport

Tilsynsrapport HelsaMi, Helseplattformen AS

Rapporten gjør greie for resultatene etter tilsynet med HelsaMi, Helseplattformen AS. Tilsynet avdekket brudd på 12 av 14 krav som ble testet.

2025:4
19. august 2025

    1 Innledning

    Digitaliseringsdirektoratet er tilsynsmyndighet på området universell utforming av ikt.

    Rettslig grunnlag for tilsyn er likestillings- og diskrimineringslova (ldl) § 36 første ledd jf. ldl § 18 og forskrift om universell utforming av ikt-løsninger § 5.

    Vi gjennomførte tilsyn med Helseplattformen AS i perioden 29.04.2025 – 27.06.2025.

    Tilsynet rettet seg mot nettstedet https://www.helseplattformen.no/helsami/ (HelsaMi). Det inkluderer både åpne og innloggede sider rettet mot sluttbrukeren på helsami.no og nettapplikasjonen HelsaMi.

    Ifølge tilsendt dokumentasjon fra virksomheten, er HelsaMi er en digital inngang til helse- og omsorgstjenester for deler av Midt-Norge.

    Brukerne av HelsaMi er innbyggere som har vært i kontakt med kommunal- og/eller spesialisthelsetjenesten, og som ønsker å bruke HelsaMi.

    I HelsaMi kan innbyggere få oversikt over helse- og omsorgstjenester og samhandle med helsetjenesten. Nettstedet helsami.no bruker til å gi informasjon om HelsaMi-applikasjonen. Innbyggere kan bruke HelsaMi for seg selv eller på vegne av andre, da som forelder eller pårørende.

    Rapporten gjør greie for resultatene innenfor tema for tilsynet, på de sidene som er testet. Rapporten gir ikke en fullstendig tilstandsvurdering av nettstedet.

    2 Resultat

    Det er avdekket brudd på 12 av 14 krav som ble testet under tilsynet.

    Resultatene bygger på informasjon fra testing av nettstedet.

    Resultatene er inndelt i kategorier. Der det er påvist brudd på minstekravene vil dette gå frem under den enkelte kategorien. Dersom det er avdekket brudd på minstekravene følges dette opp med reaksjoner i form av pålegg om retting og eventuelt tvangsmulkt.

    Det er avdekket brudd fra følgende krav: ldl. § 18 jf. forskrift om universell utforming av ikt-løsninger § 4 første ledd jf. suksesskriterier i WCAG 2.1:

    2.1 Struktur

    Suksesskriterium i WCAG 2.1:

    a) Visuell overskrift er ikke kodet som overskrift.
    NrReferanseSideElement
    1131aDoku2025-1Side 5: HelsaMi, PDFBekreftelse på manglende samtykke
    2131aDoku2025-2Side 5: HelsaMi, PDFSkjema for utfylling
    3131aDoku2025-3Side 5: HelsaMi, PDFFor å få tilgang til
    4131aDoku2025-4Side 5: HelsaMi, PDFUtfylt skjema sendes til
    5131aDoku2025-5Side 5: HelsaMi, PDFErklæring fra ansvarlig helsepersonell
    6131aDoku2025-6Side 16: Helseopplysninger-->Brev/PDFInnkalling for innleggelse, øverst
    7131aDoku2025-7Side 16: Helseopplysninger-->Brev/PDFInnleggelsen gjelder, side1
    8131aDoku2025-8Side 16: Helseopplysninger-->Brev/PDFGi beskjed dersom.., side1
    9131aDoku2025-9Side 16: Helseopplysninger-->Brev/PDFhar du vært i utlandet, side1
    10131aDoku2025-10Side 16: Helseopplysninger-->Brev/PDFbli kjent med dine rettigheter, side1
    b) Visuell liste er ikke korrekt kodet som riktig type liste.
    NrReferanseSideElement
    1131cDoku2025-1Side 5: HelsaMi, PDFOpplisting adresse, nederst side 1
    2131cDoku2025-4Side 16: Helseopplysninger-->Brev/PDFFooter adresseinformasjon
    c) Sidetittel er ikke beskrivende for innholdet i dokumentet.
    NrReferanseSideElement
    1242aDoku2025-2Side 16: Helseopplysninger-->Brev/PDFDokument
    d) Visuell overskrift er ikke kodet som overskrift.
    NrReferanseSideElement
    1131a2025-9Side 3: HelsaMi, Deg som pårørendeFull tilgang
    2131a2025-10Side 3: HelsaMi, Deg som pårørendeLesetilgang
    3131a2025-11Side 3: HelsaMi, Deg som pårørendeBare kommunisere
    4131a2025-12Side 3: HelsaMi, Deg som pårørendeStandardtilgang
    5131a2025-20Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> ForsideKoronavaksine, inne i kommende besøk
    6131a2025-21Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> ForsideSmittevern og vaksinasjon, inne i kommende besøk
    7131a2025-22Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> ForsideFre 6 jun, inne i kommende besøk
    8131a2025-23Side 12: Helseopplysninger-->ForsideKoronavaksine
    9131a2025-24Side 12: Helseopplysninger-->ForsideNy Time
    10131a2025-25Side 12: Helseopplysninger-->ForsideKontroll
    11131a2025-26Side 12: Helseopplysninger-->ForsideReise og smittescreeningskjema i forbindelse med operasjon
    12131a2025-27Side 12: Helseopplysninger-->ForsideInformasjon om fremtidige prosedyrer/operasjoner
    13131a2025-29Side 11: Timeavtaler og kommunikasjon--> Avbestill timeSamtale
    14131a2025-31Side 17: Innboks-->MeldingerEndring av timeavtale

    Kommentar til brudd

    Bruddene som er avdekket gjør nettstedet vanskeligere å bruke for personer som er blinde eller har nedsatt syn. Korrekt kode er viktig for å sikre at brukeragenter og hjelpemiddelteknologi, presenterer innhold på nettstedet, inkludert dokumenter, på rett måte for brukeren.

    Mange bruker side- eller dokumenttittel for å holde oversikt ved navigasjon, for eksempel for å skille mellom ulike faner i nettleseren. Der sidetittelen mangler eller ikke beskriver innholdet i dokumentet, er dette det utfordrende.

    • Visuelle overskrifter skal være riktig kodet som overskrifter.
    • Visuelle lister skal være riktig kodet med rett type liste.
    • Dokument- eller sidetittel skal være beskrivende for innholdet i dokumentet eller på siden

    Veiledning til suksesskriterium

    2.2 Presentasjon

    Suksesskriterium i WCAG 2.1:

    a) Språkkoden som er angitt stemmer ikke med hovedspråket i det aktuelle dokumentet.
    NrReferanseSideElement
    1311aDoku2025-1Side 5: HelsaMi, PDFDokument
    b) Visuell beskrivende liste er ikke korrekt kodet.
    NrReferanseSideElement
    1131c2025-6Side 6: Resept og legemiddelbruk--> ResepterDetaljer for medisin, midt på
    2131c2025-7Side 6: Resept og legemiddelbruk--> ResepterUtleveringsdetaljer, midt på
    3131c2025-9Side 19 PrøverYtterligere informasjon
    c) Visuell nummerert liste er ikke korrekt kodet.
    NrReferanseSideElement
    1131c2025-3Side 4: HelsaMi, FAQPostadresse, footer
    d) Visuell unummerert liste er ikke korrekt kodet.
    NrReferanseSideElement
    1131c2025-8Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> ForsideAdresseinformasjon
    e) Innhold og/eller funksjonalitet blir ikke dynamisk tilpasset, og det finnes ingen mekanisme som endrer layouten for å unngå scrolling i to dimensjoner.
    NrReferanseSideElement
    11410a2025-9Side 13: SpørreskjemaHvis du har opplevd ett eller flere av de problemene som nevnes, i hvor stor grad har problemene gjort det vanskelig for deg å utføre arbeidet ditt, ordne med ting hjemme eller å komme overens med andre?
    21410a2025-10Side 13: SpørreskjemaHele siden
    31410a2025-13Side 13: SpørreskjemaSide, oversiktsteg
    f) Statusbeskjed med informasjon om fremdrift i en prosess er ikke programmatisk bestemt med role="progressbar" eller elementet <progress>.
    NrReferanseSideElement
    1413aNett2025-10Side 13: SpørreskjemaFremdrift 100%
    2413aNett2025-26Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> ForsideSlider hvor langt du er kommer i bestillingen
    g) Statusbeskjed med informasjon om resultatet av en handling er ikke programmatisk bestemt med role="status" eller aria-live="polite".
    NrReferanseSideElement
    1413aNett2025-8Side 12: Helseopplysninger-->ForsidePondus (X), items mot toppen
    2413aNett2025-11Side 17: Innboks-->Meldingerny melding fra HJE Urolog,
    3413aNett2025-13Side 13: SpørreskjemaSendt inn xyz
    4413aNett2025-19Side 12: Helseopplysninger-->ForsideE post 29 av 29 varsler
    5413aNett2025-20Side 12: Helseopplysninger-->ForsideTekstmelding 5/25 varsler
    6413aNett2025-21Side 12: Helseopplysninger-->ForsidePost 1/1 varsler
    7413aNett2025-22Side 12: Helseopplysninger-->ForsideTimer 2/6
    8413aNett2025-23Side 12: Helseopplysninger-->ForsideTimer,tekstmelding 3/6
    9413aNett2025-24Side 10: Timeavtaler og kommunikasjon--> DetaljerTime bestilt Koronavaksine
    10413aNett2025-27Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> ForsideBestilt time MODIG
    11413aNett2025-28Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> ForsideTakk for at du bruker spørsmål før time
    h) Statusbeskjed med informasjon om ventetilstand er ikke programmatisk bestemt med role="status" eller aria-live="polite".
    NrReferanseSideElement
    1413aNett2025-6Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> ForsideVentespinner
    2413aNett2025-7Side 12: Helseopplysninger-->ForsideVentespinner, midt på side

    Kommentar til brudd

    Bruddene som er avdekket gjør nettstedet vanskeligere å bruke for personer som er blinde eller har nedsatt syn. Korrekt kode er viktig for å sikre at brukeragenter og hjelpemiddelteknologi, presenterer innhold på nettstedet, inkludert dokumenter, på rett måte for brukeren.

    • Visuell struktur i presentasjonen skal gjenspeiles i kodingen. Hovedregelen er at innholdet skal kodes slik som det ser ut visuelt.
    • Visuelle lister skal være riktig kodet med rett type liste.
    • Språk angitt i koden skal samsvare med hovedspråket i det aktuelle dokumentet, slik at innholdet blir lest opp med korrekt stemme av hjelpemiddelteknologi.
    • Brukere skal som hovedregel kunne forstørre innholdet til 400 % og lese det i én enkelt kolonne eller spalte, uten tap av informasjon eller funksjonalitet og uten at man trenger å scrolle i to retninger (dynamisk tilpasning (reflow)). Da blir det lettere for brukeren å følge og skumlese innholdet ved behov.
      • Innhold som ruller loddrett med en bredde som tilsvarer 320 CSS-piksler (tilsvarer desktop nettleservindu (viewport) satt til en bredde på 1280 CSS-piksler ved 400 prosent forstørrelse) og
      • alt innhold og funksjonalitet kan nås og brukes
    • Statusbeskjeder inkluderer etter definisjonen i ordlisten til WCAG fire ulike situasjoner, der brukeren får informasjon om én av følgende: resultatet av en handling, ventetilstand i en løsning, feilmeldinger, framdriften i en prosess.
    • De fire forskjellige statusbeskjedene har ulik prioritet. Derfor er det viktig å sette rett rolle eller andre egenskaper til riktig situasjon.

    Veiledning til suksesskriterium

    2.3 Alternativt format

    Suksesskriterium i WCAG 2.1:

    a) Bilde som er ren dekorasjon, brukes utelukkende til visuell formattering eller presenteres ikke for brukerne, er kodet slik at det ikke ignoreres av hjelpemiddelteknologi.
    NrReferanseSideElement
    1111a2025-20Side 12: Helseopplysninger-->ForsideProfilbilde felix fysio
    b) Meningsbærende bilde er kodet slik at det ignoreres av hjelpemiddelteknologi.
    NrReferanseSideElement
    1111a2025-23Side 12: Helseopplysninger-->ForsideVarseltrekant t.h for bekreft kontaktinformasjon
    c) Meningsbærende bilde har tekstalternativ som ikke er beskrivende.
    NrReferanseSideElement
    1111a2025-2Side 2: HelsaMi, ArtikkelTo kvinner som står sammen foran noe parkaktig , øverst
    2111a2025-3Side 2: HelsaMi, ArtikkelMarit som sitter i en stol, midt på
    3111a2025-4Side 2: HelsaMi, ArtikkelMann og kvinne på spinning sykler
    4111a2025-5Side 2: HelsaMi, ArtikkelGamle folk rundt et bord, midt på nede
    5111a2025-6Side 3: HelsaMi, Deg som pårørendeEldre mann i rullestol som viser noe på telefonen, langt oppe.
    6111a2025-7Side 3: HelsaMi, Deg som pårørendeBilde av to gamle folk, over tekst: Det finnes flere ulike typer tilgang
    7111a2025-8Side 3: HelsaMi, Deg som pårørendeBilde av hender over, Hvordan søke tilgang
    8111a2025-9Side 3: HelsaMi, Deg som pårørendeBilde av pleier og gammel dame, nederst

    Kommentar til brudd

    Bruddene som er avdekket gjør i hovedsak at brukere som er blinde eller har nedsatt syn ikke får samme informasjon som formidles visuelt.

    Meningsbærende ikke-tekstlig innhold, for eksempel bilder, illustrasjoner og ikoner, skal ha en alternativ tekst slik at formålet med eller innholdet i bildet blir presentert for brukere av hjelpemiddelteknologi.

    Når ikke-tekstlig innhold ikke er meningsbærende skal være kodet på en slik måte at innholdet blir ignorert av hjelpemiddelteknologi. Dette er viktig for å redusere unødvendig støy som gjør det vanskeligere for brukere som benytter hjelpemiddelteknologi å fokusere og navigere effektivt.

    • Meningsbærende bilder som ikke er lenket, skal ha et alt-attributt og en alternativ tekst som beskriver innholdet eller formålet med bildet, slik at brukere som er blinde eller har nedsatt syn får tilsvarende informasjon.
    • Bilder som ikke er meningsbærende (ren dekorasjon mv.) skal kodes på en slik måte at de kan ignoreres av hjelpemiddelteknologi, jamfør situasjonen som er omtalt i sjette kulepunkt i suksesskriterium 1.1.1.

    Veiledning til suksesskriterium

    2.4 Kontrast

    Suksesskriterium i WCAG 2.1:

    a) Tekst har kontrast mot bakgrunnen på under 4,5:1.
    NrReferanseSideElement
    1143a2025-5Side 6: Resept og legemiddelbruk--> ResepterDin meny,top
    2143a2025-6Side 6: Resept og legemiddelbruk--> ResepterGodkjent av
    3143a2025-7Side 6: Resept og legemiddelbruk--> ResepterForskrevet av
    4143a2025-8Side 6: Resept og legemiddelbruk--> ResepterMengde
    5143a2025-9Side 6: Resept og legemiddelbruk--> ResepterForsyning ant dager
    6143a2025-12Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> ForsideGorjan Kulosman
    7143a2025-13Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> ForsideAnnet
    8143a2025-14Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> ForsideVis avbestilte besøk
    9143a2025-15Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> ForsideAlderpsykiatri poliknikk SNR
    10143a2025-16Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> ForsideSengepost nyresykdommer
    11143a2025-17Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> ForsideSmittevern og vaksinasjon
    b) Stor tekst har kontrast mot bakgrunnen under 3,0:1.
    NrReferanseSideElement
    1143a2025-10Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> ForsideFre 6 Juni
    2143a2025-11Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> Forside18 jun. 2025
    3143a2025-18Side 12: Helseopplysninger-->ForsidePåsan navn
    4143a2025-19Side 12: Helseopplysninger-->Forside4 (notifications)
    5143a2025-20Side 11: Timeavtaler og kommunikasjon--> Avbestill time9. jun

    Kommentar til brudd

    Bruddene som er avdekket går særlig utover brukere med nedsatt syn, inkludert redusert fargesyn. Lav kontrast gjør det vanskelig for mange å lese tekst. Det påvirkes også av lysforhold og skjermoppløsning. Tilstrekkelig kontrast på nettstedet øker brukervennligheten for alle.

    Det skal være tilstrekkelig kontrast mellom tekst og bakgrunn på nettstedet. Minimum tillatt kontrastverdi er ulik, avhengig av om det er tekst eller stor tekst.

    • Minstekravet til kontrast mellom tekst og bakgrunn er 4,5:1.
    • Minstekravet til kontrast mellom stor tekst og bakgrunn er 3,0:1.
      • Stor skriftstørrelse, er ifølge definisjonen i WCAG ordlisten, tekst satt i en størrelse på 18 punkter eller 14 punkter (fet skrift). På nettsider er piksler (px) mer vanlig for å definere tekststørrelse enn punkter. 18 pt og 14 pt tilsvarer omtrent 24 px og 19 px.

    I følge WCAG er et er tillatt å oppfylle kravet til kontrast med en høykontrastversjon av nettsiden, jamfør teknikk G174, men tilsynet vurderer at dette er en «last resort», og godkjenner ikke dette som en måte å oppfylle minstekravet på.

    Virksomhetene står fritt til å tilby ulike kontrastversjoner, men dette skal i så fall være i tillegg til at kontrastkravet er oppfylt i vanlig visning av den aktuelle nettsiden.

    Veiledning til suksesskriterium

    2.5 Tastaturbetjening

    Suksesskriterium i WCAG 2.1:

    a) Element som er mulig å bruke med tastaturet, får ikke synlig fokusmarkering.
    NrReferanseSideElement
    1247aNett2025-5Side 6: Resept og legemiddelbruk--> ResepterLagre legemiddelnotater, nede
    2247aNett2025-6Side 6: Resept og legemiddelbruk--> Resepteravbryt, nede
    3247aNett2025-7Side 6: Resept og legemiddelbruk--> ResepterPil oppe i toppmeny
    4247aNett2025-8Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> ForsideOpphev merking av alle
    5247aNett2025-9Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> ForsideBruk filtre
    6247aNett2025-10Side 10: Timeavtaler og kommunikasjon--> DetaljerVis fullstendige insturksjoner, nede
    7247aNett2025-11Side 12: Helseopplysninger-->ForsideAdministrer tilgang
    8247aNett2025-12Side 12: Helseopplysninger-->ForsideVis brev
    9247aNett2025-13Side 12: Helseopplysninger-->ForsideVis detaljer
    10247aNett2025-14Side 12: Helseopplysninger-->ForsideOppdater kontaktinfo
    11247aNett2025-15Side 6: Resept og legemiddelbruk--> ResepterEr du sikker på at du vil fjerne Paracet 250 mg stikkpille?-->Fjern
    12247aNett2025-17Side 6: Resept og legemiddelbruk--> ResepterBeskriv endringen i bruk av legemiddelet og årsaken.-->Godta
    13247aNett2025-18Side 12: Helseopplysninger-->ForsideFarge Himmeblå

    Kommentar til brudd

    Bruddene som er avdekket gjør nettstedet vanskeligere å bruke for personer med nedsatt motorikk eller nedsatt syn.

    • Synlig fokusmarkering er nødvendig for at brukere som navigerer med tastatur eller tastaturgrensesnitt, skal kunne å orientere seg på nettsiden og identifisere innholdet.
    • Når en nettside inneholder flere element som kan nås med tastatur, skal brukeren alltid kunne se hvilket innholdselement det er navigert til.

    I situasjoner der det finnes fokusmarkering av element, men der fokusmarkeringen er vanskelig oppfatte for brukeren, gjør Uu-tilsynet en konkret vurdering av om den er tilstrekkelig synlig. Både ordlyden og formålet med kravet tilsier at det skal være lett å se aktuell fokusmarkering.

    Avhengig av utseendet på nettstedets elementer kan fokusmarkeringen være utilstrekkelig på alle eller noen elementer. Både bakgrunnsfarge, mønster og farge på enkeltelementer vil påvirker det. Dersom markeringen er for svak skal dette korrigeres, for eksempel ved bruk av mer styling.

    Veiledning til suksesskriterium

    2.6 Skjema

    Suksesskriterium i WCAG 2.1:

    a) Brukergrensesnittkomponenten med synlig ledetekst som ligger i, rett ved siden av eller under, har ikke tilgjengelig navn i samme rekkefølge som den synlige ledeteksten.
    NrReferanseSideElement
    1253aNett2025-13Side 6: Resept og legemiddelbruk--> ResepterPersonlige notater tekstfelt
    2253aNett2025-16Side 17: Innboks-->MeldingerSamtaler
    3253aNett2025-17Side 17: Innboks-->MeldingerTimer
    4253aNett2025-19Side 17: Innboks-->MeldingerAutomatiske meldinger
    5253aNett2025-20Side 18: Innboks-->Send en meldingLegg ved
    6253aNett2025-21Side 12: Helseopplysninger-->ForsideHåndter venner og familie
    7253aNett2025-22Side 12: Helseopplysninger-->ForsideLegg til fotoet ditt
    8253aNett2025-24Side 12: Helseopplysninger-->ForsidePondus person
    9253aNett2025-25Side 12: Helseopplysninger-->ForsidePåsan person
    10253aNett2025-27Side 17: Innboks-->MeldingerName: "Åpne samtale om Ny time. Meldingsdato: 27. mai. Meldingsforfatter: Gard. Forhåndsvisning av melding: Pondus Pedersen 9999 Trondheim Norge Hjelset 27.05.25 Endring av timeavtale Vi er dessverr"
    b) Tomme obligatoriske skjemaelement, som blir oppdaget automatisk får feilmelding som er kodet som tekst, men identifiserer ikke hvilket skjemaelement som er tomt.
    NrReferanseSideElement
    1331aNett2025-4Side 13: SpørreskjemaJa/Nei/vet ikke
    2331aNett2025-15Side 19 PrøverStartdato
    3331aNett2025-16Side 19 PrøverSluttdato
    c) Tomme obligatoriske skjemaelement, som blir oppdaget automatisk, får ikke tekstlig feilmelding.
    NrReferanseSideElement
    1331aNett2025-5Side 18: Innboks-->Send en meldingSend melding, emne
    2331aNett2025-6Side 18: Innboks-->Send en meldingSend melding, Angi meldingen din
    d) Skjemaelement der inndatafeil blir oppdaget automatisk, får feilmelding som er kodet som tekst, men identifiserer ikke hvilket skjemaelement som har inndatafeil.
    NrReferanseSideElement
    1331bNett2025-3Side 10: Timeavtaler og kommunikasjon--> DetaljerBekreft e post
    e) Informasjon om obligatoriske inndataelement er i form av symbol/ikon. Symbol/ikon er ikke tekstlig forklart.
    NrReferanseSideElement
    1332aNett2025-14Side 18: Innboks-->Send en meldingEmne
    2332aNett2025-15Side 18: Innboks-->Send en meldingAngi meldingen din
    3332aNett2025-21Side 12: Helseopplysninger-->ForsideFornavn
    4332aNett2025-22Side 12: Helseopplysninger-->ForsideEtternavn
    5332aNett2025-23Side 12: Helseopplysninger-->ForsideForhold
    f) Skjemaelementet har tilgjengelig navn og er kodet med riktig rolle. Skjemaelementet er plassert i en gruppe som ikke er identifisert i koden.
    NrReferanseSideElement
    1412aNett2025-5Side 9: Timeavtaler og kommunikasjon--> ForsideGorjan Kulosman, filteralternativ
    2412aNett2025-11Side 12: Helseopplysninger-->ForsideName: "Gateadresse"
    3412aNett2025-12Side 12: Helseopplysninger-->ForsideName: "Postnummer"
    4412aNett2025-13Side 12: Helseopplysninger-->ForsideName: "Poststed"
    5412aNett2025-14Side 12: Helseopplysninger-->ForsideName: "E-postadresse"
    6412aNett2025-15Side 12: Helseopplysninger-->ForsideName: "Bekreft e-postadresse"
    7412aNett2025-18Side 12: Helseopplysninger-->ForsideName: "Startdato"
    8412aNett2025-19Side 12: Helseopplysninger-->ForsideSluttdato
    9412aNett2025-20Side 12: Helseopplysninger-->ForsideName: "Land"
    g) Knappen har et tilgjengelig navn, som ikke beskriver formålet med, eller identifiserer knappen.
    NrReferanseSideElement
    1412bNett2025-3Side 2: HelsaMi, ArtikkelKnapp spill av på ny, i videoavspiller
    2412bNett2025-4Side 2: HelsaMi, ArtikkelKnapp lyd av/på
    3412bNett2025-5Side 2: HelsaMi, ArtikkelBilde i bilde
    4412bNett2025-6Side 2: HelsaMi, ArtikkelKnapp,Fullskjerm
    5412bNett2025-10Side 15: Helseopplysninger-->HelsehistorikkRediger v livsstilsfaktorer
    6412bNett2025-11Side 15: Helseopplysninger-->HelsehistorikkRediger v kirurgisk historikk
    7412bNett2025-12Side 15: Helseopplysninger-->HelsehistorikkRediger v medisinsk
    8412bNett2025-14Side 12: Helseopplysninger-->ForsideNeste// disabled// 2av2
    9412bNett2025-15Side 12: Helseopplysninger-->ForsideNåværende//enabled// 1/2
    10412bNett2025-16Side 12: Helseopplysninger-->ForsidePil neste

    Kommentar til brudd

    Bruddene som er avdekket går særlig utover brukere som er blinde eller har nedsatt syn, nedsatt motorikk eller nedsatt kognisjon. At skjema på nettstedet oppfyller kravene, øker ofte brukervennligheten for alle.

    • Synlig (visuell) ledetekst, i form av tekst eller bilde av tekst, for en brukergrensesnittkomponent, er tekst som gjenspeiles i koden til den samme brukergrensesnittkomponenten, via tilgjengelig navn.
      • Synlig (visuell) ledetekst og tilgjengelig navn (accessible name) er identiske.
      • Tilgjengelig navn (accessible name) inneholder eller starter med samme tekst, i samme rekkefølge som synlig (visuell) ledetekst.
    • Når det oppstår feil ved utfylling av skjema, skal brukeren få nødvendig informasjon om feilene. Feilmeldingen skal være kodet som tekst, identifisere skjemaelementet der feilen oppstod og beskrive feilen.
    • Ledetekster og instruksjoner skal være synlige, også når skjemaelementet er i fokus. Placeholdertekst eller lignende, som forsvinner når skjemaelementet får fokus, er ikke tilstrekkelig.
    • Det er ikke tilstrekkelig å identifisere feilen kun med symbol i ledeteksten, kun ved å endre farge på skjemaelementet der feilen har oppstått, eller bare ved å plassere feilmeldingen visuelt.
    • Brukeren skal på forhånd få informasjon om hvilke skjemaelementer som må fylles ut i et skjema. Da er det lettere å fylle ut skjemaet riktig på første forsøk.
    • Brukere som benytter hjelpemiddelteknologi skal via koden kunne identifisere brukergrensesnittkomponenter, samt hvilken funksjon, rolle, tilstand, egenskap og verdi disse har. Alle teknologier har sitt eget tilgjengelighets API.
    • Informasjon som gis via koden skal følge hovedspråket på nettstedet.

    Veiledning til suksesskriterium

    3 Informasjon i tilgjengelighetserklæring vurdert opp mot resultat

    Helseplattformen AS har publisert tilgjengelighetserklæring for nettstedet https://tjenester.helsami.no/HelsaMi/.

    Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert 08. mai 2025, og ble opprettet første gang 23. april 2025.

    Uu-tilsynet har holdt resultatene fra testingen i tilsynet opp mot informasjonen som står i tilgjengelighetserklæringen. Dette omfatter en sammenligning og vurdering av samsvar, brudd, bruk av unntak, uforholdsmessig stor byrde og opplysninger om tilgjengelige alternativer.

    Helseplattformen AS har erklært brudd på 13 av 48 krav i regelverket.

    Virksomheten har ikke brukt unntak eller påberopt at det foreligger en uforholdsmessig stor byrde knyttet til å oppfylle disse kravene.

    3.1 Uu-tilsynets vurdering

    Brudd erklært i tilgjengelighetserklæringen som er verifisert

    8 av de 13 kravene det er erklært brudd på, er også testet under tilsynet.

    Vi har avdekket og bekreftet tilsvarende eller lignende brudd, som er beskrevet i publisert tilgjengelighetserklæring. Det gjelder:

    • 1.1.1 Ikke-tekstlig innhold
    • 1.4.3 Kontrast (minimum)
    • 1.4.10 Dynamisk tilpasning (Reflow)
    • 2.4.2 Sidetitler
    • 2.4.7 Synlig fokus
    • 3.3.1 Identifikasjon av feil
    • 3.3.2 Ledetekster eller instruksjoner
    • 3.3.3 Forslag ved feil

    Fordi bruddene nå er avdekket og verifisert i tilsyn, kan det bli satt en frist for retting, som virksomheten må etterleve. Dette blir gjort i pålegg om retting.

    Merk: Tilsynet er stikkprøvebasert og omfatter bestemte sider på nettstedet, jamfør kapittel 4.5. Helseplattformen AS kan ha testet andre enkeltsider og innhold på nettstedet når dere opprettet tilgjengelighetserklæringen.

    At Uu-tilsynet ikke alltid har avdekket samme type brudd kan også for eksempel ha sammenheng med tidspunkt for testing, ulik testmetode eller at det er snakk om enkeltstående feil, som ikke er gjennomgående.

    1.4.3 Kontrast (minimum)

    I tilgjengelighetserklæringen står det at brudd på kravet til kontrast bare gjelder liten tekst. Tilsynet har også avdekket brudd på kravet for stor tekst.

    2.4.2 Sidetitler

    Når det gjelder sidetitler, har vi ikke opplevd den situasjonen som står beskrevet i tilgjengelighetserklæringen. Tilsynet har avdekket brudd på kravet for dokument.

    3.3.1 Identifikasjon av feil

    Når det gjelder identifikasjon av feil, har vi ikke opplevd den situasjonen som står beskrevet i tilgjengelighetserklæringen. Tilsynet har avdekket andre typer brudd på kravet.

    3.3.2 Ledetekster eller instruksjoner

    Når det gjelder ledetekster og instruksjoner, har vi verifisert den situasjonen som står beskrevet i tilgjengelighetserklæringen for et annet skjema. Tilsynet har også avdekket andre typer brudd på kravet.

    3.3.3 Forslag ved feil

    Når det gjelder forslag ved feil, har vi ikke opplevd den situasjonen som står beskrevet i tilgjengelighetserklæringen. Tilsynet har avdekket andre typer brudd på kravet.

    Brudd som er avdekket, men ikke erklært i tilgjengelighetserklæringen

    Under tilsynet har vi i tillegg avdekket brudd på ytterligere 4 krav, som virksomheten ikke har erklært brudd på, i publisert tilgjengelighetserklæring. Det gjelder

    • 1.3.1 Informasjon og relasjoner
    • 2.5.3 Ledetekst i navn
    • 4.1.2 Navn, rolle, verdi
    • 4.1.3 Statusbeskjeder

    Siden bruddene er avdekket og verifisert i tilsyn, kan det bli satt en frist for retting, som virksomheten må etterleve. Dette blir gjort i pålegg om retting.

    Brudd erklært i tilgjengelighetserklæringen på krav som ikke er testet

    Fem av kravene det er erklært brudd på, er ikke testet under tilsynet. Det gjelder

    • 1.4.1 Bruk av farge
    • 1.4.11 Kontrast for ikke-tekstlig innhold
    • 1.4.13 Pekerfølsomt innhold eller innhold ved tastaturfokus
    • 2.4.1 Hoppe over blokker
    • 2.4.4 Formål med lenke (i kontekst)

    Da disse kravene ikke inngår som en del av testingen i kontrollen, blir de ikke fulgt opp som del av tilsynet.

    4 Om kontrollen

    4.1 Tema

    Formålet med tilsynet er å kontrollere om Helseplattformen AS etterlever lov- og forskriftskrav om universell utforming av ikt, innenfor temaet for kontrollen.

    Tilsynet omfattet følgende tema:

    • Alternativt format
    • Kontrast
    • Navigasjon
    • Presentasjon
    • Skjema
    • Struktur
    • Tastaturbetjening

    4.2 Krav

    Oversikt over krav (suksesskriterier) som er testet i kontrollen:

    4.3 Testregler

    Oversikt over testregler som er brukt i kontrollen:

    • Doku-1.3.1a Visuelle overskrifter er korrekt kodet 2025
    • Doku-1.3.1c Visuelle lister er korrekt kodet 2025
    • Doku-2.4.2a Dokument har beskrivende sidetittel 2025
    • Doku-3.1.1a Hovudspråket på nettsida er programmatisk bestemt 2025
    • Nett-1.1.1a Ikke-lenkede bilder har tekstalternativ 2025
    • Nett-1.1.1b Formål med lenkede bilder går frem av lenketekst eller tekstalternativ 2025
    • Nett-1.3.1a Visuelle overskrifter er korrekt kodet 2025
    • Nett-1.3.1c Visuelle lister er korrekt kodet 2025
    • Nett-1.4.10a Dynamisk tilpasning av nettsider 2025
    • Nett-1.4.3a Det er tilstrekkelig kontrast mellom tekst og bakgrunn 2025
    • Nett-1.4.3b Det er tilstrekkeleg kontrast mellom tekst og bakgrunn i bilde av tekst 2025
    • Nett-2.1.1a Det er mogleg å nå innhald og bruke funksjonalitet med tastatur 2025
    • Nett-2.4.6b Ledetekstar beskriv skjemaelement 2025
    • Nett-2.4.7a Innhald som kan brukast med tastatur, får synleg fokusmarkering 2025
    • Nett-2.5.3a Synlig ledetekst er en del av tilgjengelig navn 2025
    • Nett-3.3.1a Skjema gir feilmelding hvis tomme obligatoriske skjemafelt blir oppdaget automatisk 2025
    • Nett-3.3.1b Skjema gir feilmelding hvis feil inndata blir oppdaget automatisk 2025
    • Nett-3.3.2a Inndataelementer har instruksjon eller ledetekst 2025
    • Nett-4.1.2a For skjemaelementer kan tilgjengelig navn, rolle og tilstand bestemmes programmatisk 2025
    • Nett-4.1.2b For knapper kan tilgjengelig navn, rolle og tilstand bestemmes programmatisk 2025
    • Nett-4.1.2c Iframe har et tilgjengelig navn som beskriver formålet med innholdet i iframe 2025
    • Nett-4.1.3a Statusbeskjeder kan bestemmes programmatisk 2025

    4.4 Testing av nettstedet

    Vi har testet 14 av de 48 suksesskriteriene som utgjør minstekravene i forskriften og vi har brukt 22 testregler.

    4.5 Enkeltsider som ble testet

    4.6 Aktivitet under tilsynet

    Tilsynet med Helseplattformen AS omfattet følgende aktiviteter:

    1. Tilsynsvarselet ble sendt 29.04.2025.
    2. Formøte med virksomheten ble gjennomført 08.05.2025.
    3. Løpende korrespondanse om tidspunkter for møter, testbrukere o.l.
    4. Vi fikk dokumentasjon fra virksomheten 12.05.2025.
    5. Testing og vurdering av nettstedet opp mot kravene ble gjort i uke 23 – 24, 2025.
    6. Sluttmøte med virksomheten ble gjennomført 25.06.2025.
    7. Foreløpig tilsynsrapport og bildedokumentasjon av brudd ble sendt 27.06.2025.
    8. Spørsmål og svar om foreløpig rapport og offentlighet 27.06.2025.
    9. Vi fikk kommentarer fra virksomheten 01.08.2025.
    10. Bekreftet mottak av tilbakemelding på foreløpig rapport og informasjon om prioritet mellom brudd 01.08.2025.