Tilsynsrapport volvat.no – Volvat Medisinske Senter AS
Rapporten gjør greie for resultatene etter tilsynet med volvat.no – Volvat Medisinske Senter AS. Tilsynet avdekket brudd på 9 av 11 krav som ble testet.
1 Innledning
Digitaliseringsdirektoratet er tilsynsmyndighet på området universell utforming av ikt.
Rettslig grunnlag for tilsyn er likestillings- og diskrimineringslova (ldl) § 36 første ledd jf. ldl § 18 og forskrift om universell utforming av ikt-løsninger § 5.
Vi gjennomførte tilsyn med Volvat Medisinske Senter AS i perioden 05.08.2025 – 25.09.2025. Tilsynet rettet seg mot nettstedet www.volvat.no.
Rapporten gjør greie for resultatene innenfor tema for tilsynet, på de sidene som er testet. Rapporten gir ikke en fullstendig tilstandsvurdering av nettstedet.
2 Resultat
Det er avdekket brudd på 9 av 11 krav som ble testet under tilsynet.
Resultatene bygger på informasjon fra testing av nettstedet.
Resultatene er inndelt i kategorier. Der det er påvist brudd på minstekravene vil dette gå frem under den enkelte kategorien. Dersom det er avdekket brudd på minstekravene følges dette opp med reaksjoner i form av pålegg om retting og eventuelt tvangsmulkt.
Det er avdekket brudd fra følgende krav: ldl. § 18 jf. forskrift om universell utforming av ikt-løsninger § 4 første ledd jf. suksesskriterier i WCAG 2.0:
- 1.1.1 Ikke-tekstlig innhold
- 1.3.1 Informasjon og relasjoner
- 1.4.3 Kontrast (minimum)
- 2.1.1 Tastatur
- 2.4.2 Sidetitler
- 2.4.7 Synlig fokus
- 3.3.1 Identifikasjon av feil
- 3.3.2 Ledetekster eller instruksjoner
- 4.1.2 Navn, rolle, verdi
2.1 Struktur
Suksesskriterium i WCAG 2.0:
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 131aDoku2025-6 | Side 9: Administrering av timeavtaler/ deling av medisinske opplysninger (PDF) | Opplysninger om personen som gis fullmakt: |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 131cDoku2025-1 | Side 8: Utlevering av journal/ pasientopplysninger (PDF) | Returadresse, nesten nederst. |
| 2 | 131cDoku2025-2 | Side 9: Administrering av timeavtaler/ deling av medisinske opplysninger (PDF) | Opplysninger om pasienten/kunden |
| 3 | 131cDoku2025-3 | Side 9: Administrering av timeavtaler/ deling av medisinske opplysninger (PDF) | Opplysninger om personen som gis fullmakt: |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 242aDoku2025-2 | Side 9: Administrering av timeavtaler/ deling av medisinske opplysninger (PDF) | Dokument |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 131a2025-4 | Side 2: Timebestilling (Bestill time) | Gynekologisk undersøkelse (konsultasjon) |
| 2 | 131a2025-5 | Side 3: Ledige timer | Stine Fremming, første behandler i listen under Volvat Majorstuen |
| 3 | 131a2025-6 | Side 3: Ledige timer | September 2025, i kalenderen |
Kommentar til brudd
Bruddene som er avdekket gjør nettstedet vanskeligere å bruke for personer som er blinde eller har nedsatt syn. Korrekt kode er viktig for å sikre at brukeragenter og hjelpemiddelteknologi, presenterer innhold på nettstedet, inkludert dokumenter, på rett måte for brukeren.
Mange bruker side- eller dokumenttittel for å holde oversikt ved navigasjon, for eksempel for å skille mellom ulike faner i nettleseren. Der sidetittelen mangler eller ikke beskriver innholdet i dokumentet, er dette utfordrende.
- Visuelle overskrifter skal være riktig kodet som overskrifter.
- Visuelle lister skal være riktig kodet med rett type liste.
- Dokumenttittel skal være beskrivende for innholdet i dokumentet.
Veiledning til suksesskriterium
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 111a2025-2 | Side 1: Forside | Hånd som holder et hjerte, illustrasjon. I blå boks med teksten "Time hos oss". |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 111a2025-5 | Side 3: Ledige timer | "i" i sirkel for å fremheve viktig informasjon. |
| 2 | 111a2025-6 | Side 4: Dine opplysninger | "i" i sirkel for å fremheve viktig informasjon. |
| 3 | 111a2025-7 | Side 5: Time bestilt! | "i" i sirkel for å fremheve viktig informasjon. |
| 4 | 111a2025-8 | Side 5: Time bestilt! | Telefonikon, ved siden av telefonnummer under overskriften "Finn frem". |
| 5 | 111a2025-10 | Side 6: Min time | Telefonikon, ved siden av telefonnummer under overskriften "Finn frem". |
| 6 | 111a2025-11 | Side 6: Min time | "i" i sirkel for å fremheve viktig informasjon. |
| 7 | 111a2025-14 | Side 10: Volvat Majorstuen | Volvat-logo, i footer. |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 111b2025-13 | Side 10: Volvat Majorstuen | Føtter på gulv sammen med teksten Eget senter for stoffskiftepasienter, under Aktuelt. |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 111b2025-1 | Side 1: Forside | Logo, øverst i venstre hjørne |
Kommentar til brudd
Bruddene som er avdekket gjør i hovedsak at brukere som er blinde eller har nedsatt syn ikke får samme informasjon som formidles visuelt.
Meningsbærende ikke-tekstlig innhold, for eksempel bilder, illustrasjoner og ikoner, skal ha en alternativ tekst slik at formålet med eller innholdet i bildet blir presentert for brukere av hjelpemiddelteknologi.
Når ikke-tekstlig innhold ikke er meningsbærende skal det være kodet på en slik måte at innholdet blir ignorert av hjelpemiddelteknologi. Dette er viktig for å redusere unødvendig støy som gjør det vanskeligere for brukere som benytter hjelpemiddelteknologi å fokusere og navigere effektivt.
Lenkede bilder er en navigasjonselementer, på lik linje med andre lenker.
- Meningsbærende bilder som ikke er lenket, skal ha et alt-attributt og en alternativ tekst som beskriver innholdet eller formålet med bildet, slik at brukere som er blinde eller har nedsatt syn får tilsvarende informasjon.
- Bilder som ikke er meningsbærende (ren dekorasjon mv.) skal kodes på en slik måte at de kan ignoreres av hjelpemiddelteknologi, jamfør situasjonen som er omtalt i sjette kulepunkt i suksesskriterium 1.1.1.
- Informasjon om lenkemålet for et lenket bilde skal gå fram av ett av følgende alternativer:
- Lenketeksten til bildet
- Tekstalternativet til bildet
- Lenketeksten kombinert med tekstalternativet til bildet
- Tittel-attributtet til bildet
Veiledning til suksesskriterium
2.3 Presentasjon
Suksesskriterium i WCAG 2.0:
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 131c2025-2 | Side 5: Time bestilt! | Adresse i boks med overskrift "Finn frem" |
| 2 | 131c2025-4 | Side 6: Min time | Adresse i boks med overskrift "Finn frem" |
Kommentar til brudd
Bruddene som er avdekket gjør nettstedet vanskeligere å bruke for personer som er blinde eller har nedsatt syn. Korrekt kode er viktig for å sikre at brukeragenter og hjelpemiddelteknologi, presenterer innhold på nettstedet, på rett måte for brukeren.
- Visuell struktur i presentasjonen skal gjenspeiles i kodingen. Hovedregelen er at innholdet skal kodes slik som det ser ut visuelt.
- Visuelle lister skal være riktig kodet med rett type liste.
Veiledning til suksesskriterium
2.4 Kontrast
Suksesskriterium i WCAG 2.0:
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 143a2025-9 | Side 4: Dine opplysninger | 0/400, i inputboks "Stikkord til behandler (valgfritt)" |
| 2 | 143a2025-12 | Side 6: Min time | Request failed:500:, feilmelding ved innlogging. |
| 3 | 143a2025-15 | Side 7: Kontakt oss | Ditt navn og Ditt telefonnummer, skjemaelementer under "Kontaktskjema" |
| 4 | 143a2025-20 | Side 3: Ledige timer | <- Velg spesialitet, tilbakepil over fremgangsmarkør. |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 143a2025-7 | Side 6: Min time | Tjenesten er ikke tilgjengelig for øyeblikket. Prøv igjen senere eller bestill time på telefon 22 95 75 00. Feilmelding ved innlogging. |
| 2 | 143a2025-8 | Side 6: Min time | Feil kode, vennligst forsøk igjen, feilmelding ved innlogging. |
Kommentar til brudd
Bruddene som er avdekket går særlig utover brukere med nedsatt syn, inkludert redusert fargesyn. Lav kontrast gjør det vanskelig for mange å lese tekst. Det påvirkes også av lysforhold og skjermoppløsning. Tilstrekkelig kontrast på nettstedet øker brukervennligheten for alle.
Det skal være tilstrekkelig kontrast mellom tekst og bakgrunn på nettstedet. Minimum tillatt kontrastverdi er ulik, avhengig av om det er tekst eller stor tekst.
- Minstekravet til kontrast mellom tekst og bakgrunn er 4,5:1.
- Minstekravet til kontrast mellom stor tekst og bakgrunn er 3,0:1
- Stor skriftstørrelse, er ifølge definisjonen i WCAG ordlisten, tekst satt i en størrelse på 18 punkter eller 14 punkter (fet skrift). På nettsider er piksler (px) mer vanlig for å definere tekststørrelse enn punkter. 18 pt og 14 pt tilsvarer omtrent 24 px og 19 px.
Veiledning til suksesskriterium
2.5 Navigasjon
Suksesskriterium i WCAG 2.0:
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 211nett2025-8 | Side 2: Timebestilling (Bestill time) | Chat-knapp, nederst i høyre hjørne |
| 2 | 211nett2025-10 | Side 2: Timebestilling (Bestill time) | Pil-ned/lukk-knapp i Chat-knapp, nederst i høyre hjørne. |
| 3 | 211nett2025-11 | Side 2: Timebestilling (Bestill time) | Chat med oss-knapp i Chat-knapp, nederst i høyre hjørne. |
| 4 | 211nett2025-12 | Side 2: Timebestilling (Bestill time) | Kontakt oss på telefon-knapp i Chat-knapp, nederst i høyre hjørne. |
| 5 | 211nett2025-13 | Side 2: Timebestilling (Bestill time) | Våre sentre og åpningstider-knapp i Chat-knapp, nederst i høyre hjørne. |
| 6 | 211nett2025-14 | Side 2: Timebestilling (Bestill time) | Legevakt-knapp i Chat-knapp, nederst i høyre hjørne. |
| 7 | 211nett2025-15 | Side 2: Timebestilling (Bestill time) | Lukk-knapp i Chat-knapp, nederst i høyre hjørne. |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 412cNett2025-1 | Side 10: Volvat Majorstuen | Google maps, under Adresse og parkering |
| 2 | 412cNett2025-2 | Side 10: Volvat Majorstuen | Youtube-video: Volvat - her for deg |
Kommentar til brudd
Bruddene som er avdekket gjør nettstedet vanskeligere å bruke for personer som er blinde, har nedsatt syn eller nedsatt motorikk.
- Alt innhold og funksjonalitet på nettstedet skal også kunne nås og brukes bare med tastatur. Tastaturbrukere skal kunne nå innhold og funksjonalitet man kan navigere til, og gjøre tilsvarende handlinger som brukere som navigerer på nettstedet med mus.
- Korrekt kode er viktig for å sikre at brukeragenter og hjelpemiddelteknologi presenterer innhold på nettstedet på rett måte for brukeren.
- Hvis iframe-elementet er brukt i koden, skal den aktuelle iframen ha et tilgjengelig navn i koden som identifiserer innholdet.
Veiledning til suksesskriterium
2.6 Tastaturbetjening
Suksesskriterium i WCAG 2.0:
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 247aNett2025-1 | Side 1: Forside | Ikon for "Certified management system" og "Norsk akkreditering" i footer. |
| 2 | 247aNett2025-2 | Side 7: Kontakt oss | Inputfelt for søk. |
Kommentar til brudd
Bruddene som er avdekket gjør nettstedet vanskeligere å bruke for personer med nedsatt motorikk eller nedsatt syn.
- Synlig fokusmarkering er nødvendig for at brukere som navigerer med tastatur eller tastaturgrensesnitt, skal kunne å orientere seg på nettsiden og identifisere innholdet.
- Når en nettside inneholder flere element som kan nås med tastatur, skal brukeren alltid kunne se hvilket innholdselement det er navigert til.
I situasjoner der det finnes fokusmarkering av element, men der fokusmarkeringen er vanskelig å oppfatte for brukeren, gjør Uu-tilsynet en konkret vurdering av om den er tilstrekkelig synlig. Både ordlyden og formålet med kravet tilsier at det skal være lett å se aktuell fokusmarkering.
Avhengig av utseendet på nettstedets elementer kan fokusmarkeringen være utilstrekkelig på alle eller noen elementer. Både bakgrunnsfarge, mønster og farge på enkeltelementer vil påvirker det. Dersom markeringen er for svak skal dette korrigeres, for eksempel ved bruk av mer styling.
Veiledning til suksesskriterium
2.7 Skjema
Suksesskriterium i WCAG 2.0:
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 331aNett2025-2 | Side 7: Kontakt oss | Ditt navn, første skjemaelement |
| 2 | 331aNett2025-3 | Side 7: Kontakt oss | Ditt telefonnummer, andre skjemaelement |
| 3 | 331aNett2025-4 | Side 7: Kontakt oss | Velg senter, tredje skjemaelement |
| 4 | 331aNett2025-5 | Side 10: Volvat Majorstuen | Ditt navn, første skjemaelement. |
| 5 | 331aNett2025-6 | Side 10: Volvat Majorstuen | Ditt telefonnummer, andre skjemaelement. |
| 6 | 331aNett2025-7 | Side 10: Volvat Majorstuen | Velg kontaktpunkt, tredje skjemaelement. |
| 7 | 331aNett2025-10 | Side 4: Dine opplysninger | Navn |
| 8 | 331aNett2025-11 | Side 4: Dine opplysninger | Fødselsnummer til pasient |
| 9 | 331aNett2025-12 | Side 4: Dine opplysninger | Mobilnummer |
| 10 | 331aNett2025-13 | Side 4: Dine opplysninger | E-postadresse |
| 11 | 331aNett2025-15 | Side 4: Dine opplysninger | Volvat-kode |
| 12 | 331aNett2025-17 | Side 6: Min time | Fødselsnummer |
| 13 | 331aNett2025-18 | Side 6: Min time | Timekode |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 331aNett2025-8 | Side 2: Timebestilling (Bestill time) | Behandlingstype |
| 2 | 331aNett2025-9 | Side 3: Ledige timer | Timevalg under dato (f.eks. Fredag 31. oktober) |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 331bNett2025-5 | Side 7: Kontakt oss | Ditt telefonnummer, andre skjemaelement. |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 331bNett2025-11 | Side 4: Dine opplysninger | Fødselsnummer til pasient |
| 2 | 331bNett2025-12 | Side 4: Dine opplysninger | Mobilnummer |
| 3 | 331bNett2025-15 | Side 4: Dine opplysninger | Volvat-kode |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 331bNett2025-2 | Side 10: Volvat Majorstuen | Ditt telefonnummer, andre skjemaelement |
| 2 | 331bNett2025-13 | Side 4: Dine opplysninger | E-postadresse |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 331bNett2025-17 | Side 6: Min time | Fødselsnummer |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 332aNett2025-2 | Side 7: Kontakt oss | Ditt navn, første skjemaelement |
| 2 | 332aNett2025-3 | Side 7: Kontakt oss | Ditt telefonnummer, andre skjemaelement. |
| 3 | 332aNett2025-6 | Side 10: Volvat Majorstuen | Ditt navn, første skjemaelement |
| 4 | 332aNett2025-7 | Side 10: Volvat Majorstuen | Ditt telefonnummer, andre skjemaelement |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 332aNett2025-9 | Side 2: Timebestilling (Bestill time) | Valg av behandlingstype |
| 2 | 332aNett2025-12 | Side 3: Ledige timer | Datovalg i kalender |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 332aNett2025-4 | Side 7: Kontakt oss | Velg senter, tredje skjemaelement. |
| 2 | 332aNett2025-5 | Side 7: Kontakt oss | Velg kontaktpunkt, fjerde skjemaelement (dukker opp når f.eks. Volvat Majorstuen, Oslo er valgt i "Velg senter"). |
| 3 | 332aNett2025-8 | Side 10: Volvat Majorstuen | Velg kontaktpunkt, tredje skjemaelement. |
| 4 | 332aNett2025-13 | Side 3: Ledige timer | Valg av klokkeslett. |
| 5 | 332aNett2025-14 | Side 4: Dine opplysninger | Navn |
| 6 | 332aNett2025-23 | Side 6: Min time | Fødselsnummer |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 412aNett2025-4 | Side 7: Kontakt oss | Velg senter, i Kontaktskjema |
| 2 | 412aNett2025-5 | Side 7: Kontakt oss | Velg kontaktpunkt, under Velg senter, i Kontaktskjema |
| 3 | 412aNett2025-8 | Side 10: Volvat Majorstuen | Velg kontaktpunkt, i Klikk her for å bli ringt opp. |
| 4 | 412aNett2025-20 | Side 6: Min time | Skriv inn koden, i modalvindu for pålogging |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 412bNett2025-1 | Side 1: Forside | Søk-knapp, forstørrelsesglass |
| 2 | 412bNett2025-9 | Side 3: Ledige timer | Pil-knapp for å vise neste måned i kalender |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 412bNett2025-11 | Side 3: Ledige timer | 08:30, under Fredag 31. oktober og Morgen |
Kommentar til brudd
Bruddene som er avdekket går særlig utover brukere som er blinde eller har nedsatt syn, nedsatt motorikk eller nedsatt kognisjon. At skjema på nettstedet oppfyller kravene, øker ofte brukervennligheten for alle.
- Når det oppstår feil ved utfylling av skjema, skal brukeren få nødvendig informasjon om feilene. Feilmeldingen skal være kodet som tekst, identifisere skjemaelementet der feilen oppstod og beskrive feilen.
- Det er ikke tilstrekkelig å identifisere feilen kun med symbol i ledeteksten, kun ved å endre farge på skjemaelementet der feilen har oppstått, eller bare ved å plassere feilmeldingen visuelt.
- For skjemaelementer der inndatafeil blir oppdaget automatisk, skal den utfylte informasjonen fra brukeren bli liggende i skjemaet, med mindre informasjonen er knyttet til personvern eller sikkerhet.
- Det vises ledetekster eller instruksjoner, når innholdet krever inndata fra brukeren og
- Ledetekst eller instruksjon er alltid synlig eller blir synlig når inndataelement er i fokus og
- Ledetekst eller instruksjon forblir synlig så lenge inndataelement er i fokus og
- Ledetekst eller instruksjon er plassert i eller rett ved inndataelement
- Placeholdertekst eller lignende, som forsvinner når skjemaelementet får fokus, er ikke tilstrekkelig.
- Brukeren skal på forhånd få informasjon om hvilke skjemaelementer som må fylles ut i et skjema. Da er det lettere å fylle ut skjemaet riktig på første forsøk. Dersom alle inndataelementer er obligatoriske, er det tilstrekkelig at det er opplyst om det i starten av skjemaet.
- Dersom skjemaet består av både obligatoriske og frivillige inndataelement, er det i tillegg
- Opplyst hvilke inndataelement som er obligatoriske og
- Merking av obligatoriske inndataelement med ikon/symbol/bilde, er forklart før det blir tatt i bruk første gang
- Brukere som benytter hjelpemiddelteknologi skal via koden kunne identifisere brukergrensesnittkomponenter, samt hvilken funksjon, rolle, tilstand, egenskap og verdi disse har. Alle teknologier har sitt eget tilgjengelighets API.
- Navn og rolle:
- Alle brukergrensesnittkomponenter har et tilgjengelig navn, som beskriver formålet med den aktuelle komponenten og
- Alle brukergrensesnittkomponenter har riktig rolle, som identifiserer funksjonen til den aktuelle komponenten
- Tilstander, egenskaper og verdier:
- Når tilstander, egenskaper og verdier i brukergrensesnittkomponenter kan angis av brukeren, skal denne informasjonen også angis programmatisk og
- Varsel om endringer i den aktuelle komponenten er tilgjengelig for brukeragenter
- Navn og rolle:
Veiledning til suksesskriterium
3 Om kontrollen
Formålet med tilsynet er å kontrollere om Volvat Medisinske Senter AS etterlever lov- og forskriftskrav om universell utforming av ikt, innenfor temaet for kontrollen.
De tekniske kravene til universell utforming av nettsteder og apper går frem av standarden Retningslinjer for universell utforming av nettinnhold (WCAG 2.0). Å følge disse sikrer at nettsteder og apper er mer brukervennlige for alle, og særlig brukere med nedsatt funksjonsevne.
Nærmere omtale av WCAG og tilhørende kilder finnes på Uu-tilsynets nettsted i teksten Oppbygging av WCAG.
3.1 Tema
Tilsynet omfattet følgende tema:
- Alternativt format
- Kontrast
- Navigasjon
- Presentasjon
- Skjema
- Struktur
- Tastaturbetjening
3.2 Krav
- 1.1.1 Ikke-tekstlig innhold
- 1.3.1 Informasjon og relasjoner
- 1.4.3 Kontrast (minimum)
- 2.1.1 Tastatur
- 2.4.2 Sidetitler
- 2.4.6 Overskrifter og ledetekster
- 2.4.7 Synlig fokus
- 3.1.1 Språk på siden
- 3.3.1 Identifikasjon av feil
- 3.3.2 Ledetekster eller instruksjoner
- 4.1.2 Navn, rolle, verdi
Oversikt over krav (suksesskriterier) som er testet i kontrollen:
3.3 Testregler
Oversikt over testregler som er brukt i kontrollen:
- Doku-1.3.1a Visuelle overskrifter er korrekt kodet 2025
- Doku-1.3.1c Visuelle lister er korrekt kodet 2025
- Doku-2.4.2a Dokument har beskrivende sidetittel 2025
- Doku-3.1.1a Hovudspråket på nettsida er programmatisk bestemt 2025
- Nett-1.1.1a Ikke-lenkede bilder har tekstalternativ 2025
- Nett-1.1.1b Formål med lenkede bilder går frem av lenketekst eller tekstalternativ 2025
- Nett-1.3.1a Visuelle overskrifter er korrekt kodet 2025
- Nett-1.3.1c Visuelle lister er korrekt kodet 2025
- Nett-1.4.3a Det er tilstrekkelig kontrast mellom tekst og bakgrunn 2025
- Nett-2.1.1a Det er mogleg å nå innhald og bruke funksjonalitet med tastatur 2025
- Nett-2.4.6b Ledetekstar beskriv skjemaelement 2025
- Nett-2.4.7a Innhald som kan brukast med tastatur, får synleg fokusmarkering 2025
- Nett-3.3.1a Skjema gir feilmelding hvis tomme obligatoriske skjemafelt blir oppdaget automatisk 2025
- Nett-3.3.1b Skjema gir feilmelding hvis feil inndata blir oppdaget automatisk 2025
- Nett-3.3.2a Inndataelementer har instruksjon eller ledetekst 2025
- Nett-4.1.2a For skjemaelementer kan tilgjengelig navn, rolle og tilstand bestemmes programmatisk 2025
- Nett-4.1.2b For knapper kan tilgjengelig navn, rolle og tilstand bestemmes programmatisk 2025
- Nett-4.1.2c Iframe har et tilgjengelig navn som beskriver formålet med innholdet i iframe 2025
3.4 Testing av nettstedet
Vi har testet 11 av de 35 suksesskriteriene som utgjør minstekravene i forskriften og vi har brukt 18 testregler.
3.5 Enkeltsider som ble testet
Vi har testet følgende enkeltsider:
- Side 1: Forside
- Side 2: Timebestilling (Bestill time)
- Side 3: Ledige timer
- Side 4: Dine opplysninger
- Side 5: Time bestilt!
- Side 6: Min time
- Side 7: Kontakt oss
- Side 8: Utlevering av journal/ pasientopplysninger (PDF)
- Side 9: Administrering av timeavtaler/ deling av medisinske opplysninger (PDF)
- Side 10: Volvat Majorstuen
3.6 Aktivitet under tilsynet
Tilsynet med Volvat medisinske senter AS omfattet følgende aktiviteter:
- Tilsynsvarselet ble sendt 05.08.2025.
- Vi fikk dokumentasjon fra virksomheten 11.08.2025 og 12.08.2025.
- Vi fikk informasjon om testbrukere, testsider og valg 27.08.2025.
- Formøte med virksomheten ble gjennomført 29.08.2025.
- Testing og vurdering av nettstedet opp mot kravene ble gjort i uke 36 – 37, 2025.
- Sluttmøte med virksomheten ble gjennomført 23.09.2025.
- Foreløpig tilsynsrapport og bildedokumentasjon av brudd ble sendt 25.09.2025.
- Påminnelse om at vi ønsker virksomhetens tilbakemelding sendt 09.10.2025.
- Bekreftelse om at virksomheten ikke har kommentarer til foreløpig tilsynsrapport ble mottatt 14.10.2025.
4 Regelverk
Følgende lover, forskrifter og standarder er relevante for gjennomføringen av tilsynet:
- Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (likestillings- og diskrimineringsloven)
- Forskrift om universell utforming av informasjons- og kommunikasjonsteknologiske (IKT)-løsninger
- Retningslinjer for tilgjengelig webinnhold (WCAG 2.0)
- Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven)
- Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova)