Tilsynsrapport helseklage.no – Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten
Rapporten gjør greie for resultatene etter tilsynet med helseklage.no – Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten. Tilsynet avdekket brudd på 8 av 13 krav som ble testet.
1 Innledning
Digitaliseringsdirektoratet er tilsynsmyndighet på området universell utforming av ikt.
Rettslig grunnlag for tilsyn er likestillings- og diskrimineringslova (ldl) § 36 første ledd jf. ldl § 18 og forskrift om universell utforming av ikt-løsninger § 5.
Vi gjennomførte tilsyn med Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten i perioden 05.08.2025 –2 5.09.2025.
Tilsynet rettet seg mot nettstedet https://www.helseklage.no.
Rapporten gjør greie for resultatene innenfor tema for tilsynet, på de sidene som er testet. Rapporten gir ikke en fullstendig tilstandsvurdering av nettstedet.
2 Resultat
Det er avdekket brudd på 8 av 13 krav som ble testet under tilsynet.
Brudd på to av kravene, henholdsvis suksesskriterium 2.4.2 Sidetitler og 3.1.1 Språk på siden, knyttet til et dokument, ble også avdekket under tilsynet.
Disse bruddene er tatt ut av endelig tilsynsrapport fordi NKH i korrespondanse med Uu-tilsynet har dokumentert at de aktuelle bruddene er tredjepartsinnhold utenfor virksomhetens kontroll, jamfør unntak i ikt-forskriftens §4c, bokstav d. Informasjonen ellers i tilsynsrapporten er også oppdatert for å avspeile dette.
Resultatene bygger på informasjon fra testing av nettstedet.
Resultatene er inndelt i kategorier. Der det er påvist brudd på minstekravene vil dette gå frem under den enkelte kategorien. Dersom det er avdekket brudd på minstekravene følges dette opp med reaksjoner i form av pålegg om retting og eventuelt tvangsmulkt.
Det er avdekket brudd fra følgende krav: ldl. § 18 jf. forskrift om universell utforming av ikt-løsninger § 4b jf. suksesskriterier i WCAG 2.1:
- 1.1.1 Ikke-tekstlig innhold
- 1.3.1 Informasjon og relasjoner
- 1.4.10 Dynamisk tilpasning (Reflow)
- 1.4.3 Kontrast (minimum)
- 2.5.3 Ledetekst i navn
- 3.3.2 Ledetekster eller instruksjoner
- 4.1.2 Navn, rolle, verdi
- 4.1.3 Statusbeskjeder
2.1 Alternativt format
Suksesskriterium i WCAG 2.1:
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 111a2025-2 | Side 1: Forside | Bannerbilde. Personer i et kontorlandskap som ser på hverandre. |
| 2 | 111a2025-5 | Side 5: Mine dokumenter (N2025/0013 Sak til Lei Bolle) | Silhuett på nedtrekksliste. |
| 3 | 111a2025-6 | Side 5: Mine dokumenter (N2025/0013 Sak til Lei Bolle) | Konvolutt på nedtrekksliste. |
Kommentar til brudd
Ikke-tekstlig innhold som ikke er meningsbærende, skal være kodet på en slik måte at innholdet blir ignorert av hjelpemiddelteknologi. Dette er viktig for å redusere unødvendig støy som gjør det vanskeligere for brukere som benytter hjelpemiddelteknologi å fokusere og navigere effektivt.
- Bilder som ikke er meningsbærende (ren dekorasjon mv.) skal kodes på en slik måte at de kan ignoreres av hjelpemiddelteknologi, jamfør situasjonen som er omtalt i sjette kulepunkt i suksesskriterium 1.1.1.
Veiledning til suksesskriterium
2.2 Struktur
Suksesskriterium i WCAG 2.1:
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 131cDoku2025-1 | Samtykke til å innhente nødvendig informasjon | Hva slags informasjon hentes inn? |
Kommentar til brudd
Bruddene som er avdekket gjør nettstedet vanskeligere å bruke for personer som er blinde eller har nedsatt syn. Korrekt kode er viktig for å sikre at brukeragenter og hjelpemiddelteknologi, presenterer innhold på nettstedet, inkludert dokumenter, på rett måte for brukeren.
- Visuelle lister skal være riktig kodet med rett type liste.
Veiledning til suksesskriterium
2.3 Presentasjon
Suksesskriterium i WCAG 2.1:
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 131c2025-6 | Side 3: Mine saker | Liste i footer: Personvernerklæring, Tilgjengelighetserklæring, Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten |
| 2 | 131c2025-9 | Side 7: Status i saken (N2025/0006 Enda en sak for liten hest) | Liste under "Nyttig informasjon". |
| 3 | 131c2025-10 | Side 8: Mine dokumenter (N2025/0006 Enda en sak for liten hest) | Felt merka med * er obligatoriske. Felt merka med ** betyr at du må fylle ut minst eitt av felta. |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 1410a2025-1 | Side 1: Forside | Hamburgermeny-navnet "Meny" blir kuttet. |
| 2 | 1410a2025-5 | Side 5: Mine dokumenter (N2025/0013 Sak til Lei Bolle) | Lengre tekster inne i hver nedtrekksboks. |
| 3 | 1410a2025-7 | Side 8: Mine dokumenter (N2025/0006 Enda en sak for liten hest) | Lengre tekster inne i hver nedtrekksboks. |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 413aNett2025-3 | Side 2: Korleis er gangen i ei klagesak? | Fant du det du lette etter? - Send |
Kommentar til brudd
Bruddene som er avdekket gjør nettstedet vanskeligere å bruke for personer som er blinde eller har nedsatt syn. Korrekt kode er viktig for å sikre at brukeragenter og hjelpemiddelteknologi, presenterer innhold på nettstedet, inkludert dokumenter, på rett måte for brukeren.
- Visuell struktur i presentasjonen skal gjenspeiles i kodingen. Hovedregelen er at innholdet skal kodes slik som det ser ut visuelt.
- Visuelle lister skal være riktig kodet med rett type liste.
- Brukere skal som hovedregel kunne forstørre innholdet til 400% og lese det i én enkelt kolonne eller spalte, uten tap av informasjon eller funksjonalitet og uten at man trenger å scrolle i to retninger (dynamisk tilpasning (reflow)) Da blir det lettere for brukeren å følge og skumlese innholdet ved behov.
- Innhold som ruller loddrett med en bredde som tilsvarer 320 CSS-piksler (tilsvarer desktop nettleservindu (viewport) satt til en bredde på 1280 CSS-piksler ved 400 prosent forstørrelse).
- Alt innhold og funksjonalitet kan nås og brukes.
- Statusbeskjeder inkluderer etter definisjonen i ordlisten til WCAG fire ulike situasjoner, der brukeren får informasjon om én av følgende: resultatet av en handling, ventetilstand i en løsning, feilmeldinger, framdriften i en prosess.
- De fire forskjellige statusbeskjedene har ulik prioritet. Derfor er det viktig å sette rett rolle eller andre egenskaper til riktig situasjon.
Veiledning til suksesskriterium
2.4 Kontrast
Suksesskriterium i WCAG 2.1:
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 143a2025-19 | Side 10: Skjema (F.eks. Samtykke til å innhente nødvendig informasjon) (N2025/0005) | "Avbryt" ved mouseover. |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 143a2025-17 | Side 8: Mine dokumenter (N2025/0006 Enda en sak for liten hest) | "Avbryt" ved mouseover. |
Kommentar til brudd
Bruddene som er avdekket går særlig utover brukere med nedsatt syn, inkludert redusert fargesyn. Lav kontrast gjør det vanskelig for mange å lese tekst. Det påvirkes også av lysforhold og skjermoppløsning. Tilstrekkelig kontrast på nettstedet øker brukervennligheten for alle.
Det skal være tilstrekkelig kontrast mellom tekst og bakgrunn på nettstedet. Minimum tillatt kontakstverdi er ulik, avhengig av om det er tekst eller stor tekst.
- Minstekravet til kontrast mellom tekst og bakgrunn er 4,5:1.
- Minstekravet til kontrast mellom stor tekst og bakgrunn er 3,0:1.
- Stor skriftstørrelse, er ifølge definisjonen i WCAG-ordlisten, tekst satt i en størrelse på 18 punkter eller 14 punkter (fet skrift). På nettsider er piksler (px) mer vanlig for å definere tekststørrelse enn punkter. 18 pt og 14 pt tilsvarer omtrent 24 px og 19 px.
Veiledning til suksesskriterium
2.5 Skjema
Suksesskriterium i WCAG 2.1:
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 253aNett2025-2 | Side 2: Korleis er gangen i ei klagesak? | Fant du det du lette etter? - Ja |
| 2 | 253aNett2025-12 | Side 2: Korleis er gangen i ei klagesak? | Fant du det du lette etter? - Nei |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 332aNett2025-7 | Side 8: Mine dokumenter (N2025/0006 Enda en sak for liten hest) | Kommentar ** |
| 2 | 332aNett2025-13 | Side 8: Mine dokumenter (N2025/0006 Enda en sak for liten hest) | Dokumentasjonen gjelder * |
| 3 | 332aNett2025-14 | Side 8: Mine dokumenter (N2025/0006 Enda en sak for liten hest) | Jeg godtar vilkårene om personvern* |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 332aNett2025-2 | Side 2: Korleis er gangen i ei klagesak? | Tekstfelt for å skrive inn tilbakemelding. |
| 2 | 332aNett2025-12 | Side 2: Korleis er gangen i ei klagesak? | Tekstfelt for å skrive inn tilbakemelding. |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 412aNett2025-7 | Side 8: Mine dokumenter (N2025/0006 Enda en sak for liten hest) | Send inn dokumentasjon - Dokumentasjonen gjelder * |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 412aNett2025-6 | Side 7: Status i saken (N2025/0006 Enda en sak for liten hest) | "Nynorsk" i nedtrekkslisten for Language / Bokmål |
| 2 | 412aNett2025-12 | Side 7: Status i saken (N2025/0006 Enda en sak for liten hest) | "English" i nedtrekkslisten for Language / Bokmål |
| 3 | 412aNett2025-13 | Side 7: Status i saken (N2025/0006 Enda en sak for liten hest) | "Bokmål" i nedtrekkslisten for Language / Bokmål |
Kommentar til brudd
Bruddene som er avdekket går særlig utover brukere som er blinde eller har nedsatt syn, nedsatt motorikk eller nedsatt kognisjon. At skjema på nettstedet oppfyller kravene, øker ofte brukervennligheten for alle.
- Synlig (visuell) ledetekst, i form av tekst eller bilde av tekst, for en brukergrensesnittkomponent, er tekst som gjenspeiles i koden til den samme brukergrensesnittkomponenten, via tilgjengelig navn.
- Synlig (visuell) ledetekst og tilgjengelig navn (accessible name) er identiske.
- Tilgjengelig navn (accessible name) inneholder eller starter med samme tekst, i samme rekkefølge som synlig (visuell) ledetekst.
- Brukeren skal på forhånd få informasjon om hvilke skjemaelementer som må fylles ut i et skjema. Da er det lettere å fylle ut skjemaet riktig på første forsøk. Dersom alle inndataelementer er obligatoriske, er det tilstrekkelig at det er opplyst om det i starten av skjemaet.
- Dersom skjemaet består av både obligatoriske og frivillige inndataelement, er det i tillegg:
- Opplyst hvilke inndataelement som er obligatoriske.
- Merking av obligatoriske inndataelement med ikon/symbol/bilde, er forklart før det blir tatt i bruk første gang.
- Det vises ledetekster eller instruksjoner, når innholdet krever inndata fra brukeren.
- Ledetekst eller instruksjon er alltid synlig eller blir synlig når inndataelement er i fokus.
- Ledetekst eller instruksjon forblir synlig så lenge inndataelement er i fokus.
- Ledetekst eller instruksjon er plassert i eller rett ved inndataelement.
- Brukere som benytter hjelpemiddelteknologi skal via koden kunne identifisere brukergrensesnittkomponenter, samt hvilken funksjon, rolle, tilstand, egenskap og verdi disse har. Alle teknologier har sitt eget tilgjengelighets API.
- Navn og rolle:
- Alle brukergrensesnittkomponenter har et tilgjengelig navn, som beskriver formålet med den aktuelle komponenten.
- Alle brukergrensesnittkomponenter har riktig rolle, som identifiserer funksjonen til den aktuelle komponenten.
- Brukergrensesnittkomponenter som tilhører en gruppe, er også koblet til et tilgjengelig navn som gjelder for gruppen.
- Tilstander, egenskaper og verdier:
- Når tilstander, egenskaper og verdier i brukergrensesnittkomponenter kan angis av brukeren, skal denne informasjonen også angis programmatisk.
- Varsel om endringer i den aktuelle komponenten er tilgjengelig for brukeragenter.
- Navn og rolle:
Veiledning til suksesskriterium
2.6 Navigasjon
Suksesskriterium i WCAG 2.1:
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 412cNett2025-2 | Side 2: Korleis er gangen i ei klagesak? | Video oppe på siden. |
Kommentar til brudd
Bruddet som er avdekket gjør nettstedet vanskeligere å bruke for personer som er blinde eller har nedsatt syn. Korrekt kode er viktig for å sikre at brukeragenter og hjelpemiddelteknologi presenterer innhold på nettstedet på rett måte for brukeren.
- Hvis iframe-elementet er brukt i koden, har den aktuelle iframen en ledetekst som identifiserer innholdet.
Veiledning til suksesskriterium
3 Informasjon i tilgjengelighetserklæring vurdert opp mot resultat
NKH har utarbeidet to tilgjengelighetserklæringer, som til sammen dekker de prosessene og enkeltsidene som er testet og vurdert under tilsynet. Hver tilgjengelighetserklæring omtales for seg.
Uu-tilsynet har holdt resultatene fra testingen i tilsynet opp mot informasjonen som står i de to tilgjengelighetserklæringene. Dette omfatter en sammenligning og vurdering av samsvar, brudd, bruk av unntak, uforholdsmessig stor byrde og opplysninger om tilgjengelige alternativer.
Merk: Tilsynet er stikkprøvebasert og omfatter bestemte sider på nettstedet, jamfør kapittel 4.5. Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten kan ha testet andre enkeltsider og innhold på nettstedet når dere opprettet tilgjengelighetserklæringen.
På bakgrunn av resultatet etter testingen av nettstedet, er inntrykket at virksomheten mangler innsikt i etterlevelsen av regelverket.
Uu-tilsynet bemerker at det er en betydelig forskjell mellom informasjonen som er oppgitt i tilgjengelighetserklæringene om fullt samsvar med regelverket, og faktisk status for universell utforming av nettstedet.
Vi har avdekket brudd på 8 av 13 testede krav.
Flere av bruddene som er avdekket gjelder både for åpne og innloggede sider (Min Side), mens enkelte brudd bare er avdekket for en av delene. Vi viser her til oversikten over enkeltsider som ble testet i kapittel 4.5.
3.1 Uu-tilsynets vurdering av åpne sider
Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten har publisert tilgjengelighetserklæring for nettstedet www.helseklage.no.
Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert 13. august 2025, og ble opprettet første gang 03. mai 2023.
Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten har erklært brudd på 0 av 48 krav i regelverket. Det vil si at nettstedet etter virksomhetens egen vurdering skal være fullt ut i samsvar med minstekravene.
Brudd som er avdekket, men ikke erklært i tilgjengelighetserklæringen
Under tilsynet har vi avdekket brudd på 10 krav, som virksomheten ikke har erklært brudd på. Det gjelder
- 1.1.1. Ikke-tekstlig innhold
- 1.3.1 Informasjon og relasjoner
- 1.4.10 Dynamisk tilpasning (Reflow)
- 1.4.3 Kontrast (minimum)
- 2.5.3 Ledetekst i navn
- 3.3.2 Ledetekster eller instruksjoner
- 4.1.2 Navn, rolle, verdi
- 4.1.3 Statusbeskjeder
Siden bruddene er avdekket og verifisert i tilsyn, kan det bli satt en frist for retting, som virksomheten må etterleve. Dette blir gjort i pålegg om retting.
3.2 Uu-tilsynets vurdering av Min Side
Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten har publisert separat tilgjengelighetserklæring for nettstedet https://minside.helseklage.no, som gjelder innloggede sider kalt Min Side.
Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert 31. januar 2025, og ble opprettet første gang 26. januar 2023.
Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten har erklært brudd på 0 av 48 krav i regelverket. Det vil si at nettstedet etter virksomhetens egen vurdering skal være fullt ut i samsvar med minstekravene.
Brudd som er avdekket, men ikke erklært i tilgjengelighetserklæringen
Under tilsynet har vi avdekket brudd på 10 krav, som virksomheten ikke har erklært brudd på. Det gjelder
- 1.1.1. Ikke-tekstlig innhold
- 1.3.1 Informasjon og relasjoner
- 1.4.10 Dynamisk tilpasning (Reflow)
- 1.4.3 Kontrast (minimum)
- 2.5.3 Ledetekst i navn
- 3.3.2 Ledetekster eller instruksjoner
- 4.1.2 Navn, rolle, verdi
- 4.1.3 Statusbeskjeder
Siden bruddene er avdekket og verifisert i tilsyn, kan det bli satt en frist for retting, som virksomheten må etterleve. Dette blir gjort i pålegg om retting.
4 Om kontrollen
Formålet med tilsynet er å kontrollere om Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten etterlever lov- og forskriftskrav om universell utforming av ikt, innenfor temaet for kontrollen.
De tekniske kravene til universell utforming av nettsteder og apper går frem av standarden Retningslinjer for universell utforming av nettinnhold (WCAG 2.1). Å følge disse sikrer at nettsteder og apper er mer brukervennlige for alle, og særlig brukere med nedsatt funksjonsevne.
Nærmere omtale av WCAG og tilhørende kilder finnes på Uu-tilsynets nettsted i teksten Oppbygging av WCAG.
4.1 Tema
Tilsynet omfattet følgende tema:
- Alternativt format
- Kontrast
- Navigasjon
- Presentasjon
- Skjema
- Struktur
- Tastaturbetjening
4.2 Krav
- 1.1.1 Ikke-tekstlig innhold
- 1.3.1 Informasjon og relasjoner
- 1.4.10 Dynamisk tilpasning (Reflow)
- 1.4.3 Kontrast (minimum)
- 2.1.1 Tastatur
- 2.4.2 Sidetitler
- 2.4.7 Synlig fokus
- 2.5.3 Ledetekst i navn
- 3.1.1 Språk på siden
- 3.3.1 Identifikasjon av feil
- 3.3.2 Ledetekster eller instruksjoner
- 4.1.2 Navn, rolle, verdi
- 4.1.3 Statusbeskjeder
4.3 Testregler
- Doku-1.3.1a Visuelle overskrifter er korrekt kodet 2025
- Doku-1.3.1c Visuelle lister er korrekt kodet 2025
- Doku-2.4.2a Dokument har beskrivende sidetittel 2025
- Doku-3.1.1a Hovudspråket på nettsida er programmatisk bestemt 2025
- Nett-1.1.1a Ikke-lenkede bilder har tekstalternativ 2025
- Nett-1.1.1b Formål med lenkede bilder går frem av lenketekst eller tekstalternativ 2025
- Nett-1.3.1a Visuelle overskrifter er korrekt kodet 2025
- Nett-1.3.1c Visuelle lister er korrekt kodet 2025
- Nett-1.4.10a Dynamisk tilpasning av nettsider 2025
- Nett-1.4.3a Det er tilstrekkelig kontrast mellom tekst og bakgrunn 2025
- Nett-2.1.1a Det er mogleg å nå innhald og bruke funksjonalitet med tastatur 2025
- Nett-2.4.7a Innhald som kan brukast med tastatur, får synleg fokusmarkering 2025
- Nett-2.5.3a Synlig ledetekst er en del av tilgjengelig navn 2025
- Nett-3.3.1a Skjema gir feilmelding hvis tomme obligatoriske skjemafelt blir oppdaget automatisk 2025
- Nett-3.3.1b Skjema gir feilmelding hvis feil inndata blir oppdaget automatisk 2025
- Nett-3.3.2a Inndataelementer har instruksjon eller ledetekst 2025
- Nett-4.1.2a For skjemaelementer kan tilgjengelig navn, rolle og tilstand bestemmes programmatisk 2025
- Nett-4.1.2b For knapper kan tilgjengelig navn, rolle og tilstand bestemmes programmatisk 2025
- Nett-4.1.2c Iframe har et tilgjengelig navn som beskriver formålet med innholdet i iframe 2025
- Nett-4.1.3a Statusbeskjeder kan bestemmes programmatisk 2025
4.4 Testing av nettstedet
Oversikt over krav (suksesskriterier) som er testet i kontrollen:
Oversikt over testregler som er brukt i kontrollen:
Vi har testet 13 av de 48 suksesskriteriene som utgjør minstekravene i forskriften og vi har brukt 21 testregler.
4.5 Enkeltsider som ble testet
Vi har testet følgende enkeltsider:
- Side 1: Forside
- Side 2: Korleis er gangen i ei klagesak?
- Side 3: Mine saker
- Side 4: Status i saken (N2025/0013 Sak til Lei Bolle)
- Side 5: Mine dokumenter (N2025/0013 Sak til Lei Bolle)
- Side 6: Dokument, (F.eks. Samtykke til å innhente nødvendig informasjon, 03.06.2025)
- Side 7: Status i saken (N2025/0006 Enda en sak for liten hest)
- Side 8: Mine dokumenter (N2025/0006 Enda en sak for liten hest)
- Side 9: Skal du sende inn et skjema? (N2025/0005)
- Side 10: Skjema (F.eks. Samtykke til å innhente nødvendig informasjon) (N2025/0005)
4.6 Aktivitet under tilsynet
Tilsynet med Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten omfattet følgende aktiviteter:
- Tilsynsvarselet ble sendt 05.08.2025.
- Løpende korrespondanse om tidspunkter for møter, testbrukere o.l.
- Vi fikk dokumentasjon fra virksomheten 22.08.2025.
- Formøte med virksomheten ble gjennomført 22.08.2025.
- Testing og vurdering av nettstedet opp mot kravene ble gjort i uke 36 - 38, 2025.
- Sluttmøte med virksomheten ble gjennomført 24.09.2025.
- Foreløpig tilsynsrapport og bildedokumentasjon av brudd ble sendt 25.09.2025
- Vi fikk tilbakemelding på foreløpig tilsynsrapport fra virksomheten 08.10.2025 og 09.10.2025.
5 Regelverk
Følgende lover, forskrifter og standarder er relevante for gjennomføringen av tilsynet:
- Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (likestillings- og diskrimineringsloven)
- Forskrift om universell utforming av informasjons- og kommunikasjonsteknologiske (IKT)-løsninger (ikt-forskriften)
- Retningslinjer for universell utforming av nettinnhold (WCAG 2.1)
- Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven)
- Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova)
- EN 301 549 v 3.2.1 (2021-03) Krav til universell utforming for IKT-produkter og -tjenester (EN 301 549 v 3.2.1)