Hopp til hovedinnhold

Rapport

Tilsynsrapport helseklage.no – Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten

Rapporten gjør greie for resultatene etter tilsynet med helseklage.no – Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten. Tilsynet avdekket brudd på 8 av 13 krav som ble testet.

2025:14
22. oktober 2025

    1 Innledning

    Digitaliseringsdirektoratet er tilsynsmyndighet på området universell utforming av ikt.

    Rettslig grunnlag for tilsyn er likestillings- og diskrimineringslova (ldl) § 36 første ledd jf. ldl § 18 og forskrift om universell utforming av ikt-løsninger § 5.

    Vi gjennomførte tilsyn med Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten i perioden 05.08.2025 –2 5.09.2025.

    Tilsynet rettet seg mot nettstedet https://www.helseklage.no.

    Rapporten gjør greie for resultatene innenfor tema for tilsynet, på de sidene som er testet. Rapporten gir ikke en fullstendig tilstandsvurdering av nettstedet.

    2 Resultat

    Det er avdekket brudd på 8 av 13 krav som ble testet under tilsynet.

    Brudd på to av kravene, henholdsvis suksesskriterium 2.4.2 Sidetitler og 3.1.1 Språk på siden, knyttet til et dokument, ble også avdekket under tilsynet.

    Disse bruddene er tatt ut av endelig tilsynsrapport fordi NKH i korrespondanse med Uu-tilsynet har dokumentert at de aktuelle bruddene er tredjepartsinnhold utenfor virksomhetens kontroll, jamfør unntak i ikt-forskriftens §4c, bokstav d. Informasjonen ellers i tilsynsrapporten er også oppdatert for å avspeile dette.

    Resultatene bygger på informasjon fra testing av nettstedet.

    Resultatene er inndelt i kategorier. Der det er påvist brudd på minstekravene vil dette gå frem under den enkelte kategorien. Dersom det er avdekket brudd på minstekravene følges dette opp med reaksjoner i form av pålegg om retting og eventuelt tvangsmulkt.

    Det er avdekket brudd fra følgende krav: ldl. § 18 jf. forskrift om universell utforming av ikt-løsninger § 4b jf. suksesskriterier i WCAG 2.1:

    2.1 Alternativt format

    Suksesskriterium i WCAG 2.1:

    a) Bilde som er ren dekorasjon, brukes utelukkende til visuell formattering eller presenteres ikke for brukerne, er kodet slik at det ikke ignoreres av hjelpemiddelteknologi.
    NrReferanseSideElement
    1111a2025-2Side 1: ForsideBannerbilde. Personer i et kontorlandskap som ser på hverandre.
    2111a2025-5Side 5: Mine dokumenter (N2025/0013 Sak til Lei Bolle) Silhuett på nedtrekksliste.
    3111a2025-6Side 5: Mine dokumenter (N2025/0013 Sak til Lei Bolle) Konvolutt på nedtrekksliste.

    Kommentar til brudd

    Ikke-tekstlig innhold som ikke er meningsbærende, skal være kodet på en slik måte at innholdet blir ignorert av hjelpemiddelteknologi. Dette er viktig for å redusere unødvendig støy som gjør det vanskeligere for brukere som benytter hjelpemiddelteknologi å fokusere og navigere effektivt.

    • Bilder som ikke er meningsbærende (ren dekorasjon mv.) skal kodes på en slik måte at de kan ignoreres av hjelpemiddelteknologi, jamfør situasjonen som er omtalt i sjette kulepunkt i suksesskriterium 1.1.1.

    Veiledning til suksesskriterium

    2.2 Struktur

    Suksesskriterium i WCAG 2.1:

    a) Visuell liste er ikke korrekt kodet som riktig type liste.
    NrReferanseSideElement
    1131cDoku2025-1Samtykke til å innhente nødvendig informasjonHva slags informasjon hentes inn?

    Kommentar til brudd

    Bruddene som er avdekket gjør nettstedet vanskeligere å bruke for personer som er blinde eller har nedsatt syn. Korrekt kode er viktig for å sikre at brukeragenter og hjelpemiddelteknologi, presenterer innhold på nettstedet, inkludert dokumenter, på rett måte for brukeren.

    • Visuelle lister skal være riktig kodet med rett type liste.

    Veiledning til suksesskriterium

    2.3 Presentasjon

    Suksesskriterium i WCAG 2.1:

    a) Visuell unummerert liste er ikke korrekt kodet.
    NrReferanseSideElement
    1131c2025-6Side 3: Mine sakerListe i footer: Personvernerklæring, Tilgjengelighetserklæring, Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten
    2131c2025-9Side 7: Status i saken (N2025/0006 Enda en sak for liten hest)Liste under "Nyttig informasjon".
    3131c2025-10Side 8: Mine dokumenter (N2025/0006 Enda en sak for liten hest)Felt merka med * er obligatoriske. Felt merka med ** betyr at du må fylle ut minst eitt av felta.
    b) Innhold og/eller funksjonalitet blir ikke dynamisk tilpasset, og det finnes ingen mekanisme som endrer layouten for å unngå scrolling i to dimensjoner.
    NrReferanseSideElement
    11410a2025-1Side 1: ForsideHamburgermeny-navnet "Meny" blir kuttet.
    21410a2025-5Side 5: Mine dokumenter (N2025/0013 Sak til Lei Bolle) Lengre tekster inne i hver nedtrekksboks.
    31410a2025-7Side 8: Mine dokumenter (N2025/0006 Enda en sak for liten hest)Lengre tekster inne i hver nedtrekksboks.
    c) Statusbeskjed med informasjon om resultatet av en handling er ikke programmatisk bestemt med role="status" eller aria-live="polite".
    NrReferanseSideElement
    1413aNett2025-3Side 2: Korleis er gangen i ei klagesak?Fant du det du lette etter? - Send

    Kommentar til brudd

    Bruddene som er avdekket gjør nettstedet vanskeligere å bruke for personer som er blinde eller har nedsatt syn. Korrekt kode er viktig for å sikre at brukeragenter og hjelpemiddelteknologi, presenterer innhold på nettstedet, inkludert dokumenter, på rett måte for brukeren.

    • Visuell struktur i presentasjonen skal gjenspeiles i kodingen. Hovedregelen er at innholdet skal kodes slik som det ser ut visuelt.
    • Visuelle lister skal være riktig kodet med rett type liste.
    • Brukere skal som hovedregel kunne forstørre innholdet til 400% og lese det i én enkelt kolonne eller spalte, uten tap av informasjon eller funksjonalitet og uten at man trenger å scrolle i to retninger (dynamisk tilpasning (reflow)) Da blir det lettere for brukeren å følge og skumlese innholdet ved behov.
      • Innhold som ruller loddrett med en bredde som tilsvarer 320 CSS-piksler (tilsvarer desktop nettleservindu (viewport) satt til en bredde på 1280 CSS-piksler ved 400 prosent forstørrelse).
      • Alt innhold og funksjonalitet kan nås og brukes.
    • Statusbeskjeder inkluderer etter definisjonen i ordlisten til WCAG fire ulike situasjoner, der brukeren får informasjon om én av følgende: resultatet av en handling, ventetilstand i en løsning, feilmeldinger, framdriften i en prosess.
      • De fire forskjellige statusbeskjedene har ulik prioritet. Derfor er det viktig å sette rett rolle eller andre egenskaper til riktig situasjon.

    Veiledning til suksesskriterium

    2.4 Kontrast

    Suksesskriterium i WCAG 2.1:

    a) Tekst har kontrast mot bakgrunnen på under 4,5:1.
    NrReferanseSideElement
    1143a2025-19Side 10: Skjema (F.eks. Samtykke til å innhente nødvendig informasjon) (N2025/0005)"Avbryt" ved mouseover.
    b) Tekst har kontrast mot bakgrunnen under 3,0:1.
    NrReferanseSideElement
    1143a2025-17Side 8: Mine dokumenter (N2025/0006 Enda en sak for liten hest) "Avbryt" ved mouseover.

    Kommentar til brudd

    Bruddene som er avdekket går særlig utover brukere med nedsatt syn, inkludert redusert fargesyn. Lav kontrast gjør det vanskelig for mange å lese tekst. Det påvirkes også av lysforhold og skjermoppløsning. Tilstrekkelig kontrast på nettstedet øker brukervennligheten for alle.

    Det skal være tilstrekkelig kontrast mellom tekst og bakgrunn på nettstedet. Minimum tillatt kontakstverdi er ulik, avhengig av om det er tekst eller stor tekst.

    • Minstekravet til kontrast mellom tekst og bakgrunn er 4,5:1.
    • Minstekravet til kontrast mellom stor tekst og bakgrunn er 3,0:1.
      • Stor skriftstørrelse, er ifølge definisjonen i WCAG-ordlisten, tekst satt i en størrelse på 18 punkter eller 14 punkter (fet skrift). På nettsider er piksler (px) mer vanlig for å definere tekststørrelse enn punkter. 18 pt og 14 pt tilsvarer omtrent 24 px og 19 px.

    Veiledning til suksesskriterium

    2.5 Skjema

    Suksesskriterium i WCAG 2.1:

    a) Brukergrensesnittkomponent med synlig ledetekst som ligger i, rett ved siden av eller under, har ikke tilgjengelig navn i samme rekkefølge som den synlige ledeteksten.
    NrReferanseSideElement
    1253aNett2025-2Side 2: Korleis er gangen i ei klagesak?Fant du det du lette etter? - Ja
    2253aNett2025-12Side 2: Korleis er gangen i ei klagesak?Fant du det du lette etter? - Nei
    b) Informasjon om obligatoriske inndataelement er i form av symbol/ikon. Symbol/ikon er ikke forklart før det er tatt i bruk første gang.
    NrReferanseSideElement
    1332aNett2025-7Side 8: Mine dokumenter (N2025/0006 Enda en sak for liten hest)Kommentar **
    2332aNett2025-13Side 8: Mine dokumenter (N2025/0006 Enda en sak for liten hest)Dokumentasjonen gjelder *
    3332aNett2025-14Side 8: Mine dokumenter (N2025/0006 Enda en sak for liten hest)Jeg godtar vilkårene om personvern*
    c) Inndataelement har ikke identifikasjon i form av tekst eller ikon/symbol/bilde.
    NrReferanseSideElement
    1332aNett2025-2Side 2: Korleis er gangen i ei klagesak?Tekstfelt for å skrive inn tilbakemelding.
    2332aNett2025-12Side 2: Korleis er gangen i ei klagesak?Tekstfelt for å skrive inn tilbakemelding.
    d) Skjemaelementet har et tilgjengelig navn og riktig rolle som beskriver formålet med det aktuelle elementet. Tilstanden er ikke angitt programmatisk.
    NrReferanseSideElement
    1412aNett2025-7Side 8: Mine dokumenter (N2025/0006 Enda en sak for liten hest)Send inn dokumentasjon - Dokumentasjonen gjelder *
    e) Skjemaelementet har tilgjengelig navn, men er ikke kodet med riktig rolle som identifiserer funksjonen til det aktuelle elementet.
    NrReferanseSideElement
    1412aNett2025-6Side 7: Status i saken (N2025/0006 Enda en sak for liten hest)"Nynorsk" i nedtrekkslisten for Language / Bokmål
    2412aNett2025-12Side 7: Status i saken (N2025/0006 Enda en sak for liten hest)"English" i nedtrekkslisten for Language / Bokmål
    3412aNett2025-13Side 7: Status i saken (N2025/0006 Enda en sak for liten hest)"Bokmål" i nedtrekkslisten for Language / Bokmål

    Kommentar til brudd

    Bruddene som er avdekket går særlig utover brukere som er blinde eller har nedsatt syn, nedsatt motorikk eller nedsatt kognisjon. At skjema på nettstedet oppfyller kravene, øker ofte brukervennligheten for alle.

    • Synlig (visuell) ledetekst, i form av tekst eller bilde av tekst, for en brukergrensesnittkomponent, er tekst som gjenspeiles i koden til den samme brukergrensesnittkomponenten, via tilgjengelig navn.
      • Synlig (visuell) ledetekst og tilgjengelig navn (accessible name) er identiske.
      • Tilgjengelig navn (accessible name) inneholder eller starter med samme tekst, i samme rekkefølge som synlig (visuell) ledetekst.
    • Brukeren skal på forhånd få informasjon om hvilke skjemaelementer som må fylles ut i et skjema. Da er det lettere å fylle ut skjemaet riktig på første forsøk. Dersom alle inndataelementer er obligatoriske, er det tilstrekkelig at det er opplyst om det i starten av skjemaet.
    • Dersom skjemaet består av både obligatoriske og frivillige inndataelement, er det i tillegg:
      • Opplyst hvilke inndataelement som er obligatoriske.
      • Merking av obligatoriske inndataelement med ikon/symbol/bilde, er forklart før det blir tatt i bruk første gang.
    • Det vises ledetekster eller instruksjoner, når innholdet krever inndata fra brukeren.
      • Ledetekst eller instruksjon er alltid synlig eller blir synlig når inndataelement er i fokus.
      • Ledetekst eller instruksjon forblir synlig så lenge inndataelement er i fokus.
      • Ledetekst eller instruksjon er plassert i eller rett ved inndataelement.
    • Brukere som benytter hjelpemiddelteknologi skal via koden kunne identifisere brukergrensesnittkomponenter, samt hvilken funksjon, rolle, tilstand, egenskap og verdi disse har. Alle teknologier har sitt eget tilgjengelighets API.
      • Navn og rolle:
        • Alle brukergrensesnittkomponenter har et tilgjengelig navn, som beskriver formålet med den aktuelle komponenten.
        • Alle brukergrensesnittkomponenter har riktig rolle, som identifiserer funksjonen til den aktuelle komponenten.
        • Brukergrensesnittkomponenter som tilhører en gruppe, er også koblet til et tilgjengelig navn som gjelder for gruppen.
      • Tilstander, egenskaper og verdier:
        • Når tilstander, egenskaper og verdier i brukergrensesnittkomponenter kan angis av brukeren, skal denne informasjonen også angis programmatisk.
        • Varsel om endringer i den aktuelle komponenten er tilgjengelig for brukeragenter.

    Veiledning til suksesskriterium

    2.6 Navigasjon

    Suksesskriterium i WCAG 2.1:

    a) Iframe har ikke et tilgjengelig navn.
    NrReferanseSideElement
    1412cNett2025-2Side 2: Korleis er gangen i ei klagesak?Video oppe på siden.

    Kommentar til brudd

    Bruddet som er avdekket gjør nettstedet vanskeligere å bruke for personer som er blinde eller har nedsatt syn. Korrekt kode er viktig for å sikre at brukeragenter og hjelpemiddelteknologi presenterer innhold på nettstedet på rett måte for brukeren.

    • Hvis iframe-elementet er brukt i koden, har den aktuelle iframen en ledetekst som identifiserer innholdet.

    Veiledning til suksesskriterium

    3 Informasjon i tilgjengelighetserklæring vurdert opp mot resultat

    NKH har utarbeidet to tilgjengelighetserklæringer, som til sammen dekker de prosessene og enkeltsidene som er testet og vurdert under tilsynet. Hver tilgjengelighetserklæring omtales for seg.

    Uu-tilsynet har holdt resultatene fra testingen i tilsynet opp mot informasjonen som står i de to tilgjengelighetserklæringene. Dette omfatter en sammenligning og vurdering av samsvar, brudd, bruk av unntak, uforholdsmessig stor byrde og opplysninger om tilgjengelige alternativer.

    Merk: Tilsynet er stikkprøvebasert og omfatter bestemte sider på nettstedet, jamfør kapittel 4.5. Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten kan ha testet andre enkeltsider og innhold på nettstedet når dere opprettet tilgjengelighetserklæringen.

    På bakgrunn av resultatet etter testingen av nettstedet, er inntrykket at virksomheten mangler innsikt i etterlevelsen av regelverket.

    Uu-tilsynet bemerker at det er en betydelig forskjell mellom informasjonen som er oppgitt i tilgjengelighetserklæringene om fullt samsvar med regelverket, og faktisk status for universell utforming av nettstedet.

    Vi har avdekket brudd på 8 av 13 testede krav.

    Flere av bruddene som er avdekket gjelder både for åpne og innloggede sider (Min Side), mens enkelte brudd bare er avdekket for en av delene. Vi viser her til oversikten over enkeltsider som ble testet i kapittel 4.5.

    3.1 Uu-tilsynets vurdering av åpne sider

    Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten har publisert tilgjengelighetserklæring for nettstedet www.helseklage.no.

    Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert 13. august 2025, og ble opprettet første gang 03. mai 2023.

    Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten har erklært brudd på 0 av 48 krav i regelverket. Det vil si at nettstedet etter virksomhetens egen vurdering skal være fullt ut i samsvar med minstekravene.

    Brudd som er avdekket, men ikke erklært i tilgjengelighetserklæringen

    Under tilsynet har vi avdekket brudd på 10 krav, som virksomheten ikke har erklært brudd på. Det gjelder

    • 1.1.1. Ikke-tekstlig innhold
    • 1.3.1 Informasjon og relasjoner
    • 1.4.10 Dynamisk tilpasning (Reflow)
    • 1.4.3 Kontrast (minimum)
    • 2.5.3 Ledetekst i navn
    • 3.3.2 Ledetekster eller instruksjoner
    • 4.1.2 Navn, rolle, verdi
    • 4.1.3 Statusbeskjeder

    Siden bruddene er avdekket og verifisert i tilsyn, kan det bli satt en frist for retting, som virksomheten må etterleve. Dette blir gjort i pålegg om retting.

    3.2 Uu-tilsynets vurdering av Min Side

    Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten har publisert separat tilgjengelighetserklæring for nettstedet https://minside.helseklage.no, som gjelder innloggede sider kalt Min Side.

    Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert 31. januar 2025, og ble opprettet første gang 26. januar 2023.

    Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten har erklært brudd på 0 av 48 krav i regelverket. Det vil si at nettstedet etter virksomhetens egen vurdering skal være fullt ut i samsvar med minstekravene.

    Brudd som er avdekket, men ikke erklært i tilgjengelighetserklæringen

    Under tilsynet har vi avdekket brudd på 10 krav, som virksomheten ikke har erklært brudd på. Det gjelder

    • 1.1.1. Ikke-tekstlig innhold
    • 1.3.1 Informasjon og relasjoner
    • 1.4.10 Dynamisk tilpasning (Reflow)
    • 1.4.3 Kontrast (minimum)
    • 2.5.3 Ledetekst i navn
    • 3.3.2 Ledetekster eller instruksjoner
    • 4.1.2 Navn, rolle, verdi
    • 4.1.3 Statusbeskjeder

    Siden bruddene er avdekket og verifisert i tilsyn, kan det bli satt en frist for retting, som virksomheten må etterleve. Dette blir gjort i pålegg om retting.

    4 Om kontrollen

    Formålet med tilsynet er å kontrollere om Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten etterlever lov- og forskriftskrav om universell utforming av ikt, innenfor temaet for kontrollen.

    De tekniske kravene til universell utforming av nettsteder og apper går frem av standarden Retningslinjer for universell utforming av nettinnhold (WCAG 2.1). Å følge disse sikrer at nettsteder og apper er mer brukervennlige for alle, og særlig brukere med nedsatt funksjonsevne.

    Nærmere omtale av WCAG og tilhørende kilder finnes på Uu-tilsynets nettsted i teksten Oppbygging av WCAG.

    4.1 Tema

    Tilsynet omfattet følgende tema:

    • Alternativt format
    • Kontrast
    • Navigasjon
    • Presentasjon
    • Skjema
    • Struktur
    • Tastaturbetjening

    4.2 Krav

    4.3 Testregler

    • Doku-1.3.1a Visuelle overskrifter er korrekt kodet 2025
    • Doku-1.3.1c Visuelle lister er korrekt kodet 2025
    • Doku-2.4.2a Dokument har beskrivende sidetittel 2025
    • Doku-3.1.1a Hovudspråket på nettsida er programmatisk bestemt 2025
    • Nett-1.1.1a Ikke-lenkede bilder har tekstalternativ 2025
    • Nett-1.1.1b Formål med lenkede bilder går frem av lenketekst eller tekstalternativ 2025
    • Nett-1.3.1a Visuelle overskrifter er korrekt kodet 2025
    • Nett-1.3.1c Visuelle lister er korrekt kodet 2025
    • Nett-1.4.10a Dynamisk tilpasning av nettsider 2025
    • Nett-1.4.3a Det er tilstrekkelig kontrast mellom tekst og bakgrunn 2025
    • Nett-2.1.1a Det er mogleg å nå innhald og bruke funksjonalitet med tastatur 2025
    • Nett-2.4.7a Innhald som kan brukast med tastatur, får synleg fokusmarkering 2025
    • Nett-2.5.3a Synlig ledetekst er en del av tilgjengelig navn 2025
    • Nett-3.3.1a Skjema gir feilmelding hvis tomme obligatoriske skjemafelt blir oppdaget automatisk 2025
    • Nett-3.3.1b Skjema gir feilmelding hvis feil inndata blir oppdaget automatisk 2025
    • Nett-3.3.2a Inndataelementer har instruksjon eller ledetekst 2025
    • Nett-4.1.2a For skjemaelementer kan tilgjengelig navn, rolle og tilstand bestemmes programmatisk 2025
    • Nett-4.1.2b For knapper kan tilgjengelig navn, rolle og tilstand bestemmes programmatisk 2025
    • Nett-4.1.2c Iframe har et tilgjengelig navn som beskriver formålet med innholdet i iframe 2025
    • Nett-4.1.3a Statusbeskjeder kan bestemmes programmatisk 2025

    4.4 Testing av nettstedet

    Oversikt over krav (suksesskriterier) som er testet i kontrollen:

    Oversikt over testregler som er brukt i kontrollen:

    Vi har testet 13 av de 48 suksesskriteriene som utgjør minstekravene i forskriften og vi har brukt 21 testregler.

    4.5 Enkeltsider som ble testet

    Vi har testet følgende enkeltsider:

    4.6 Aktivitet under tilsynet

    Tilsynet med Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten omfattet følgende aktiviteter:

    1. Tilsynsvarselet ble sendt 05.08.2025.
    2. Løpende korrespondanse om tidspunkter for møter, testbrukere o.l.
    3. Vi fikk dokumentasjon fra virksomheten 22.08.2025.
    4. Formøte med virksomheten ble gjennomført 22.08.2025.
    5. Testing og vurdering av nettstedet opp mot kravene ble gjort i uke 36 - 38, 2025.
    6. Sluttmøte med virksomheten ble gjennomført 24.09.2025.
    7. Foreløpig tilsynsrapport og bildedokumentasjon av brudd ble sendt 25.09.2025
    8. Vi fikk tilbakemelding på foreløpig tilsynsrapport fra virksomheten 08.10.2025 og 09.10.2025.