Hopp til hovedinnhold

Rapport

Tilsynsrapport Akershus Universitetssykehus HF, MyDignio

Rapporten gjør greie for resultatene etter tilsynet med Akershus Universitetssykehus HF, MyDignio. Tilsynet avdekket brudd på 9 av 10 krav som ble testet.

2025:6
21. august 2025

    1 Innledning

    Digitaliseringsdirektoratet er tilsynsmyndighet på området universell utforming av ikt.

    Rettslig grunnlag for tilsyn er likestillings- og diskrimineringslova (ldl) § 36 første ledd jf. ldl § 18 og forskrift om universell utforming av ikt-løsninger § 5.

    Vi gjennomførte tilsyn med Akershus Universitetssykehus HF i perioden 29.04.2025 -27.06.2025. Tilsynet rettet seg mot appen MyDignio som brukes til digital hjemmeoppfølging.

    Rapporten gjør greie for resultatene innenfor tema for tilsynet, på de sidene som er testet. Rapporten gir ikke en fullstendig tilstandsvurdering av appen.

    2 Resultat

    Det er avdekket brudd på ni av ti krav som ble testet under tilsynet.

    Resultatene bygger på informasjon fra testing av appen.

    Resultatene er inndelt i kategorier. Der det er påvist brudd på minstekravene vil dette gå frem under den enkelte kategorien. Dersom det er avdekket brudd på minstekravene følges dette opp med reaksjoner i form av pålegg om retting og eventuelt tvangsmulkt.

    Det er avdekket brudd fra følgende krav: ldl. § 18 jf. forskrift om universell utforming av ikt-løsninger § 4 første ledd jf. suksesskriterier i WCAG 2.1:

    2.1 Alternativt format

    Suksesskriterium i WCAG 2.1:

    a) Bilde som er ren dekorasjon, brukes utelukkende til visuell formattering eller ikke presenteres for brukerne, er kodet slik at det ikke ignoreres av hjelpemiddelteknologi.
    NrReferanseSideElement
    1app111a2025-1Side 1: ForsideGult hakemerke, bak knappen "Well done, test" øverst på siden.
    2app111a2025-3Side 3: MeldingerIllustrasjon av to mennesker som går med en gul sirkel i bakgrunnen, midt på siden.
    3app111a2025-5Side 5: InformasjonIllustrasjon av bokhylle med lys blå sirkel i bakgrunnen, midt på siden under fanen "bilder".
    4app111a2025-6Side 5: InformasjonIllustrasjon av bokhylle med lys blå sirkel i bakgrunnen, midt på siden under fanen "filer".
    5app111a2025-8Side 7: Din planIllustrasjon av person som ser på nettbrett med grønn bakgrunn, ved "Grønn tilstand" under "Symptomer og handling".
    6app111a2025-10Side 6: ProfilIllustrasjon av digital dings med fugler som flyr på gul bakgrunn, på fanen "Målinger".
    7app111a2025-11Side 6: ProfilIllustrasjon av person som går på blå bakgrunn, på fanen "Spørreskjemaer".
    8app111a2025-12Side 6: ProfilIllustrasjon av person som sitter på blå bakgrunn, på fanen "Utstyr/garmin".
    9app111a2025-13Side 1: ForsideIllustrasjon av baderomsvekt på rød bakgrunn, på fanen "Vekt" under "Oppgaver".
    10app111a2025-14Side 7: Din planIllustrasjon av person som ser på nettbrett med gul bakgrunn, ved "Gul tilstand" under "Symptomer og handling".
    11app111a2025-15Side 7: Din planIllustrasjon av person som ser på nettbrett med grønn bakgrunn, ved "Rød tilstand" under "Symptomer og handling".
    12app111a2025-16Side 1: ForsideIllustrasjon av to helsepersonell som viser et nettbrett, i en statusbeskjed som dukket opp på forsiden.

    Kommentar til brudd

    Bruddene som er avdekket gjør at brukere som er blinde eller har nedsatt syn får presentert (lest opp) alternativ tekst til ikke-tekstlig innhold i appen, for eksempel bilder, illustrasjoner og ikoner, som kan være forstyrrende.

    • Når ikke-tekstlig innhold ikke er meningsbærende skal være kodet på en slik måte at innholdet blir ignorert av hjelpemiddelteknologi. Dette er viktig for å redusere unødvendig støy som gjør det vanskeligere for brukere som benytter hjelpemiddelteknologi å fokusere og navigere effektivt.
    • Bilder som ikke er meningsbærende (ren dekorasjon mv.) skal kodes på en slik måte at de kan ignoreres av hjelpemiddelteknologi, jamfør situasjonen som er omtalt i sjette kulepunkt i suksesskriterium 1.1.1

    Veiledning til suksesskriterium

    2.2 Struktur

    Suksesskriterium i WCAG 2.1:

    a) Visuell overskrift er ikke kodet som overskrift.
    NrReferanseSideElement
    1app131a2025-3Side 1: ForsideHusk å ta blodprøve hos fastlege, i fanen som åpnes når jeg trykker på den første oppgaven
    2app131a2025-4Side 1: ForsideVekt, i fanen som åpnes når jeg trykker på den andre oppgaven
    3app131a2025-5Side 2: FØD Forberedelser til første hjemmebesøkFØD Forberedelser til første hjemmebesøk, øverst på siden.
    4app131a2025-7Side 3: MeldingerSend en melding, rett under bildet.
    5app131a2025-12Side 5: InformasjonIngen bilder ennå, rett under bildet i fanen for Bilder.
    6app131a2025-13Side 5: InformasjonIngen filer ennå, rett under bildet i fanen for Filer.
    7app131a2025-14Side 5: InformasjonVelkomstinformasjon, øverst på siden i fanen for Informasjon.
    8app131a2025-15Side 5: InformasjonVelkommen til testsonen, på midten av siden i fanen for Informasjon.
    9app131a2025-16Side 6: ProfilRebecka Marie Nilsen, rett under sirkel for profilbilde.
    10app131a2025-18Side 7: Din planInnledning, øverst i hovedinnholdet på siden.
    11app131a2025-19Side 7: Din planSymptomer og handling, under første lange avsnitt.
    12app131a2025-20Side 7: Din planSymptomer, under Symptomer og handling, ved valgt "Grønn tilstand".
    13app131a2025-21Side 7: Din planGrønn tilstand, under "Symptomer og handling".

    Kommentar til brudd

    Bruddene som er avdekket gjør at brukere som er blinde eller har nedsatt syn ikke får informasjon som formidles visuelt, via strukturen i innholdet i appen. Visuell struktur i innholdet skal gjenspeiles i kodingen. Hovedregelen er at innholdet skal kodes slik som det ser ut visuelt.

    • Korrekt kode er viktig for å sikre at brukeragenter og hjelpemiddelteknologi, presenterer innhold i appen på rett måte for brukeren.
    • Visuelle overskrifter skal være riktig kodet som overskrifter.

    Veiledning til suksesskriterium

    2.3 Presentasjon

    Suksesskriterium i WCAG 2.1:

    a) Visuell nummerert liste er ikke korrekt kodet.
    NrReferanseSideElement
    1app131c2025-7Side 7: Din planBIPAP på dag og natt (program 3), under handling ved "Rød tilstand".
    b) Visuell unummerert liste er ikke korrekt kodet.
    NrReferanseSideElement
    1app131c2025-5Side 5: InformasjonVår kontaktinformasjon er som følger:, i fanen "Informasjon".

    Kommentar til brudd

    Bruddene som er avdekket gjør at brukere som er blinde eller har nedsatt syn ikke får informasjon som formidles visuelt, via presentasjonen av innholdet i appen. Visuell presentasjon av innholdet skal gjenspeiles i kodingen. Hovedregelen er at innholdet skal kodes slik som det ser ut visuelt.

    • Korrekt kode er viktig for å sikre at brukeragenter og hjelpemiddelteknologi presenterer innhold i appen på rett måte for brukeren.
    • Visuelle lister skal være riktig kodet som lister.

    Veiledning til suksesskriterium

    2.4 Kontrast

    Suksesskriterium i WCAG 2.1:

    a) Tekst har kontrast mot bakgrunnen under 4,5:1.
    NrReferanseSideElement
    1app143a2025-2Side 1: Forsidei, infosymbol i varsel "Prøverbruker for testing..."
    2app143a2025-8Side 2: FØD Forberedelser til første hjemmebesøkSkriv her, placeholdertekst i inputfeltet til siste spørsmål.
    3app143a2025-9Side 2: FØD Forberedelser til første hjemmebesøkSlett, i inputfelt til siste spørsmål.
    4app143a2025-10Side 2: FØD Forberedelser til første hjemmebesøkMeldinger, meny nederst.
    5app143a2025-12Side 7: Din planVed behov for øyeblikkelig hjelp ring 113, nederst i første avsnitt.
    6app143a2025-13Side 4: VideoDin neste avtalte videosamtale:, over/bak bildet.
    7app143a2025-14Side 1: Forside0.5-400, placeholdertekst i inputfelt for vekt i fanen "Legg til manuell måling".
    8app143a2025-18Side 3: Meldinger"27.05.2025, 22:00" og "Delvis fullført" under oppgaver.
    9app143a2025-20Side 6: ProfilRM, i sirkel øverst.

    Kommentar til brudd

    Bruddene som er avdekket går særlig utover brukere med nedsatt syn, inkludert redusert fargesyn. Lav kontrast gjør det vanskelig for mange å lese tekst. Det påvirkes også av lysforhold og skjermoppløsning. Tilstrekkelig kontrast i appen øker brukervennligheten for alle.

    • Det skal være tilstrekkelig kontrast mellom tekst og bakgrunn i appen. Minstekravet til kontrast mellom tekst og bakgrunn er 4,5:1.

    Veiledning til suksesskriterium

    2.5 Navigasjon

    Suksesskriterium i WCAG 2.1:

    a) Innhald/funksjonalitet det ikkje er mogleg å nå og betene med sveiping.
    NrReferanseSideElement
    1211app2025-2Side 2: FØD Forberedelser til første hjemmebesøkAvbryt, knapp nederst på siden til venstre.
    2211app2025-3Side 2: FØD Forberedelser til første hjemmebesøkSend inn, knapp nederst på siden til høyre.

    Kommentar til brudd

    Bruddene som er avdekket går særlig utover personer som er blinde, har nedsatt syn eller nedsatt motorikk.

    • All funksjonalitet i appen skal kunne nås og brukes med sveiping og dobbelttrykk, når skjermleser er aktivert.

    Veiledning til suksesskriterium

    2.6 Skjema

    Suksesskriterium i WCAG 2.1:

    a) Ledeteksten beskriver ikke emnet eller formålet med skjemaelementet.
    NrReferanseSideElement
    1246bApp2025-1Side 1: ForsideKroppsvekt, øverst på siden.
    b) Brukergrensesnittkomponent med synlig ledetekst har ikke tilgjengelig navn.
    NrReferanseSideElement
    1253aApp2025-2Side 1: ForsideKnapp med tekstelementet "Tilgang til bluetooth er påkrevd for å ta målinger" og knappen "Innstillinger".
    c) Brukergrensesnittkomponent med synlig ledetekst som ligger rett ved siden av, har ikke tilgjengelig navn i samme rekkefølge som den synlige ledeteksten.
    NrReferanseSideElement
    1253aApp2025-7Side 2: FØD Forberedelser til første hjemmebesøkGlideren til spørsmål "Hvor vondt har du nedentil?"
    2253aApp2025-8Side 2: FØD Forberedelser til første hjemmebesøkGlideren til spørsmål "Hvordan er blødningen?"
    d) Tomme obligatoriske skjemaelement, som blir oppdaget automatisk, får ikke tekstlig feilmelding.
    NrReferanseSideElement
    1331aApp2025-3Side 3: MeldingerTekstfelt.
    e) Skjema har ikke informasjon om at inndataelementer er obligatoriske.
    NrReferanseSideElement
    1332aApp2025-1Side 1: ForsideVekt
    2332aApp2025-2Side 2: FØD Forberedelser til første hjemmebesøkFår du i deg mat?, tredje spørsmål.
    3332aApp2025-3Side 2: FØD Forberedelser til første hjemmebesøkFår du i deg væske?, fjerde spørsmål.
    4332aApp2025-4Side 2: FØD Forberedelser til første hjemmebesøkAmmer du eller gir du morsmelkerstatning?, femte spørsmål.
    5332aApp2025-5Side 2: FØD Forberedelser til første hjemmebesøkHvor ofte ammer du i døgnet?, sjette spørsmål.
    6332aApp2025-6Side 2: FØD Forberedelser til første hjemmebesøkHer kommer noen spørsmål om barnet ditt...?, niende spørsmål.
    7332aApp2025-7Side 2: FØD Forberedelser til første hjemmebesøkEr barnet lett å vekke til måltider?, tiende spørsmål.
    8332aApp2025-8Side 2: FØD Forberedelser til første hjemmebesøkHvor mange våte bleier har dere skiftet i d...?, ellevte spørsmål.
    f) Brukergrensesnittkomponenten har et tilgjengelig navn som beskriver komponentens formål, men rollen identifiserer ikke komponentens funksjon.
    NrReferanseSideElement
    1412aApp2025-6Side 2: FØD Forberedelser til første hjemmebesøkUsikker, andre alternativ i første spørsmål.
    2412aApp2025-9Side 2: FØD Forberedelser til første hjemmebesøkSvart, første alternativ i spørsmålet "Hvilken farge er det på barnets avføring?"
    g) Brukergrensesnittkomponenten har et tilgjengelig navn som beskriver komponentens formål, rollen identifiserer komponentens funksjon, men komponentens tilstand er ikke angitt programmatisk.
    NrReferanseSideElement
    1412aApp2025-4Side 1: Forsidekg, i Legg til manuell måling i fanen vekt.
    2412aApp2025-19Side 7: Din planGrønn, under "Symptomer og handling".
    h) Brukergrensesnittkomponenten har et tilgjengelig navn, som ikke beskriver formålet med komponenten.
    NrReferanseSideElement
    1412aApp2025-5Side 1: ForsideTekstfelt for vekt.
    2412aApp2025-7Side 2: FØD Forberedelser til første hjemmebesøkGlider fra 1 til 10 i spørsmål "Hvor vondt har du nedentil?"
    3412aApp2025-8Side 2: FØD Forberedelser til første hjemmebesøkGlider fra 1 til 10 i spørsmål "Hvordan er blødningen?"
    4412aApp2025-15Side 4: VideoSnu kamera, knapp nederst til venstre.
    5412aApp2025-16Side 4: VideoVideo, knapp nederst i midten.
    6412aApp2025-21Side 1: ForsideDatofelt, under overskriften Kroppsvekt i fane for å registrere vekt.
    7412aApp2025-22Side 1: ForsideKlokkefelt, under overskriften Kroppsvekt i fane for å registrere vekt.
    i) Brukergrensesnittkomponenten har ikke et tilgjengelig navn.
    NrReferanseSideElement
    1412aApp2025-1Side 1: ForsideKnapp med "Tilgang til bluetooth..." og "Innstillinger", rød ramme på øvre del av siden.
    2412aApp2025-14Side 3: MeldingerMeldingsfelt, nederst på siden.

    Kommentar til brudd

    Bruddene som er avdekket går særlig utover brukere som er blinde eller har nedsatt syn, nedsatt motorikk eller nedsatt kognisjon. At skjema i appen oppfyller kravene, øker ofte brukervennligheten for alle.

    • Synlig (visuell) ledetekst, i form av tekst eller bilde av tekst, for en brukergrensesnittkomponent, er tekst som gjenspeiles i koden til den samme brukergrensesnittkomponenten, via tilgjengelig navn.
      • Synlig (visuell) ledetekst og tilgjengelig navn (accessible name) er identiske.
      • Tilgjengelig navn (accessible name) inneholder eller starter med samme tekst, i samme rekkefølge som synlig (visuell) ledetekst.
    • Når det oppstår feil ved utfylling av skjema, skal brukeren få nødvendig informasjon om feilene. Feilmeldingen skal være kodet som tekst, identifisere skjemaelementet der feilen oppstod og beskrive feilen.
    • Ledetekster og instruksjoner skal være synlige, også når skjemaelementet er i fokus. Placeholdertekst eller lignende, som forsvinner når skjemaelementet får fokus, er ikke tilstrekkelig.
    • Det er ikke tilstrekkelig å identifisere feilen kun med symbol i ledeteksten, kun ved å endre farge på skjemaelementet der feilen har oppstått, eller bare ved å plassere feilmeldingen visuelt.
    • Brukeren skal på forhånd få informasjon om hvilke skjemaelementer som må fylles ut i et skjema. Da er det lettere å fylle ut skjemaet riktig på første forsøk.
    • Brukere som benytter hjelpemiddelteknologi skal via koden kunne identifisere brukergrensesnittkomponenter, samt hvilken funksjon, rolle, tilstand, egenskap og verdi disse har. Alle teknologier har sitt eget tilgjengelighets API.
    • Informasjon som gis via koden skal følge hovedspråket i appen.

    Veiledning til suksesskriterium

    3 Om kontrollen

    3.1 Tema

    Formålet med tilsynet er å kontrollere om Akershus Universitetssykehus HF etterlever lov- og forskriftskrav om universell utforming av ikt, innenfor temaet for kontrollen.

    Tilsynet omfattet følgende tema:

    • Alternativt format
    • Kontrast
    • Navigasjon
    • Presentasjon
    • Skjema
    • Struktur

    3.2 Krav

    Oversikt over krav (suksesskriterier) som er testet i kontrollen:

    3.3 Testregler

    Oversikt over testregler som er brukt i kontrollen:

    • App-1.1.1a Bilde har tekstalternativ 2025
    • App-1.3.1a Visuelle overskrifter er korrekt kodet 2025
    • App-1.3.1c Visuelle lister er korrekt kodet 2025
    • App-1.4.10a Dynamisk tilpasning av apper 2025
    • App-1.4.3a Det er tilstrekkelig kontrast mellom tekst og bakgrunn 2025
    • App-2.1.1a Det er mogleg å nå innhald og bruke funksjonalitet med sveiping 2025
    • App-2.4.6b Ledetekstar beskriv skjemaelement 2025
    • App-2.5.3a Synlig ledetekst er en del av tilgjengelig navn 2025
    • App-3.3.1a Skjema gir feilmelding hvis tomme obligatoriske skjemafelt blir oppdaget automatisk 2025
    • App-3.3.1b Skjema gir feilmelding hvis feil inndata blir oppdaget automatisk 2025
    • App-3.3.2a Inndataelementer har instruksjon eller ledetekst 2025
    • App-4.1.2a For brukergrensesnittkomponenter kan tilgjengelig navn, rolle og tilstand bestemmes programmatisk 2025

    3.4 Testing av appen

    Vi har testet 10 av de 42 suksesskriteriene som utgjør minstekravene i forskriften og vi har brukt 12 testregler.

    3.5 Enkeltsider som ble testet

    • Side 1: Forside
    • Side 2: FØD Forberedelser til første hjemmebesøk
    • Side 3: Meldinger
    • Side 4: Video
    • Side 5: Informasjon
    • Side 6: Profil
    • Side 7: Din plan
    • Side 8: Journalnotater

    3.6 Aktivitet under tilsynet

    Tilsynet med Akershus universitetssykehus HF omfattet følgende aktiviteter:

    1. Tilsynsvarselet ble sendt 29.04.2025
    2. Vi fikk dokumentasjon fra virksomheten 07.05.2025
    3. Formøte med virksomheten ble gjennomført 09.05.2025
    4. Løpende korrespondanse om tidspunkter for møter, testbrukere o.l.
    5. Testing og vurdering av appen opp mot kravene ble gjort i uke 23 – 24, 2025
    6. Sluttmøte med virksomheten ble gjennomført 26.06.2025
    7. Foreløpig tilsynsrapport og bildedokumentasjon av brudd ble sendt 27.06.2025
    8. Vi fikk tilbakemelding fra virksomheten 18.08.2025
    9. Mottaksbekreftelse og informasjon om fristberegning ble sendt 18.08.2025