Tilsynsrapport Aleris Helse AS – Mitt Aleris (app)
Rapporten gjør greie for resultatene etter tilsynet med Aleris Helse AS – Mitt Aleris (app). Tilsynet avdekket brudd på 5 av 8 krav som ble testet.
1 Innledning
Digitaliseringsdirektoratet er tilsynsmyndighet på området universell utforming av ikt.
Rettslig grunnlag for tilsyn er likestillings- og diskrimineringslova (ldl) § 36 første ledd jf. ldl § 18 og forskrift om universell utforming av ikt-løsinger § 5.
Vi gjennomførte tilsyn med Aleris Helse AS i perioden 05.08.2025 – 03.10.2025. Tilsynet rettet seg mot appen Mitt Aleris.
Rapporten gjør greie for resultatene innenfor tema for tilsynet, på de sidene som er testet. Rapporten gir ikke en fullstendig tilstandsvurdering av appen.
2 Resultat
Resultatene bygger på informasjon fra testing av appen.
Resultatene er inndelt i kategorier. Der det er påvist brudd på minstekravene vil dette gå frem under den enkelte kategorien. Dersom det er avdekket brudd på minstekravene følges dette opp med reaksjoner i form av pålegg om retting og eventuelt tvangsmulkt.
Det er avdekket brudd fra følgende krav: ldl. § 18 jf. forskrift om universell utforming av ikt-løsninger § 4 første ledd jf. suksesskriterier i WCAG 2.0:
- 1.3.1 Informasjon og relasjoner
- 1.4.3 Kontrast (minimum)
- 3.3.1 Identifikasjon av feil
- 3.3.2 Ledetekster eller instruksjoner
- 4.1.2 Navn, rolle, verdi
2.1 Struktur
Suksesskriterium i WCAG 2.0:
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | app131a2025-1 | Side 1: Fremside | Ingen hendelser |
| 2 | app131a2025-12 | Side 7: Menypunkt Digital time | Legetime på chat |
| 3 | app131a2025-13 | Side 8: Menypunkt Min profil | Profil |
| 4 | app131a2025-14 | Side 8: Menypunkt Min profil | Personlig informasjon |
| 5 | app131a2025-15 | Side 8: Menypunkt Min profil | Fortell oss hvordan vi skal forbedre applikasjonen |
Kommentar til brudd
Bruddene som er avdekket gjør at brukere som er blinde eller har nedsatt syn ikke får informasjon som formidles visuelt, via strukturen i innholdet i appen. Visuell struktur i innholdet skal gjenspeiles i kodingen. Hovedregelen er at innholdet skal kodes slik som det ser ut visuelt.
- Korrekt kode er viktig for å sikre at brukeragenter og hjelpemiddelteknologi, presenterer innhold i appen på rett måte for brukeren.
- Visuelle overskrifter skal være riktig kodet som overskrifter.
Veiledning til suksesskriterium
2.2 Presentasjon
Suksesskriterium i WCAG 2.0:
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | app131c2025-4 | Side 3: Bestilling - Velg tjeneste | Oppsummering av dine valg |
| 2 | app131c2025-6 | Side 5: Bestilling - Velg time | Oppsummering av dine valg |
| 3 | app131c2025-8 | Side 6: Bestilling - Opplysninger | Oppsummering av dine valg |
Kommentar til brudd
Bruddene som er avdekket gjør at brukere som er blinde eller har nedsatt syn ikke får informasjon som formidles visuelt, via presentasjonen av innholdet i appen. Visuell struktur i innholdet skal gjenspeiles i kodingen. Hovedregelen er at innholdet skal kodes slik som det ser ut visuelt.
- Korrekt kode er viktig for å sikre at brukeragenter og hjelpemiddelteknologi presenterer innhold i appen på rett måte for brukeren.
- Visuelle lister skal være riktig kodet som lister.
Veiledning til suksesskriterium
2.3 Kontrast
Suksesskriterium i WCAG 2.0:
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | app143a2025-9 | Side 2: Menypunkt Bestilling | Bestilling - Markert menypunkt |
Kommentar til brudd
Bruddene som er avdekket går særlig utover brukere med nedsatt syn, inkludert redusert fargesyn. Lav kontrast gjør det vanskelig for mange å lese tekst. Det påvirkes også av lysforhold og skjermoppløsning. Tilstrekkelig kontrast i appen øker brukervennligheten for alle.
- Det skal være tilstrekkelig kontrast mellom tekst og bakgrunn i appen. Minstekravet til kontrast mellom tekst og bakgrunn er 4,5:1.
Veiledning til suksesskriterium
2.4 Skjema
Suksesskriterium i WCAG 2.0:
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 331bApp2025-6 | Side 6: Bestilling - Opplysninger | Mobiltelefon |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 332aApp2025-5 | Side 5: Bestilling - Velg time | Dato og behandler |
| 2 | 332aApp2025-6 | Side 6: Bestilling - Opplysninger | Mobilnummer |
| 3 | 332aApp2025-7 | Side 6: Bestilling - Opplysninger | Du må akseptere bookingvilkårene |
| 4 | 332aApp2025-8 | Side 6: Bestilling - Opplysninger | Fornavn |
| 5 | 332aApp2025-9 | Side 6: Bestilling - Opplysninger | Etternavn |
| 6 | 332aApp2025-10 | Side 6: Bestilling - Opplysninger | Fødselsnummer |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 412aApp2025-8 | Side 2: Menypunkt Bestilling | Aleris Online |
| 2 | 412aApp2025-9 | Side 2: Menypunkt Bestilling | Allergilege |
| 3 | 412aApp2025-10 | Side 2: Menypunkt Bestilling | Allmennlegetjenester |
| 4 | 412aApp2025-11 | Side 3: Bestilling - Velg tjeneste | Konsultasjon allmennlege |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 412aApp2025-12 | Side 4: Bestilling - Velg avdeling | Aleris Frogner Knapp |
| 2 | 412aApp2025-15 | Side 5: Bestilling - Velg time | 13:30 Anders Albert Sandstrøm: (kl og aktuell lege/behandler i liste under kalender) |
| Nr | Referanse | Side | Element |
|---|---|---|---|
| 1 | 412aApp2025-21 | Side 5: Bestilling - Velg time | informasjonsikon (mer informasjon om lege/behandler) |
Kommentar til brudd
Bruddene som er avdekket går særlig utover brukere som er blinde eller har nedsatt syn, nedsatt motorikk eller nedsatt kognisjon. At skjema i appen oppfyller kravene, øker ofte brukervennligheten for alle.
- Der skjema oppdager at inndata ikke er korrekt, skal sluttbrukeren få en tekstlig feilmelding.
- Skjemafelt som er obligatoriske å fylle ut skal gjøres kjent for brukeren. Dersom det brukes tegn for å markere obligatoriske skjemafelt skal brukeren gjøres kjent med dette før skjemautfyllingen tar til.
- Brukere som benytter hjelpemiddelteknologi skal via koden kunne identifisere brukergrensesnittkomponenter, samt hvilken funksjon, rolle, tilstand, egenskap og verdi disse har.
Veiledning til suksesskriterium
3 Om kontrollen
Formålet med tilsynet er å kontrollere om Aleris Helse AS etterlever lov- og forskriftskrav om universell utforming av ikt, innenfor temaet for kontrollen.
De tekniske kravene til universell utforming av nettsteder og apper går frem av standarden Retningslinjer for universell utforming av nettinnhold (WCAG 2.0). Å følge disse sikrer at nettsteder og apper er mer brukervennlige for alle, og særlig brukere med nedsatt funksjonsevne.
Nærmere omtale av WCAG og tilhørende kilder finnes på Uu-tilsynets nettsted i teksten Oppbygging av WCAG.
3.1 Tema
Tilsynet omfattet følgende tema:
- Alternativt format
- Kontrast
- Navigasjon
- Presentasjon
- Skjema
- Struktur
3.2 Krav
Oversikt over krav (suksesskriterier) som er testet i kontrollen:
- 1.1.1 Ikke-tekstlig innhold
- 1.3.1 Informasjon og relasjoner
- 1.4.3 Kontrast (minimum)
- 2.1.1 Tastatur
- 2.4.6 Overskrifter og ledetekster
- 3.3.1 Identifikasjon av feil
- 3.3.2 Ledetekster eller instruksjoner
- 4.1.2 Navn, rolle, verdi
3.3 Testregler
Oversikt over testregler som er brukt i kontrollen:
- App-1.1.1a Bilde har tekstalternativ 2025
- App-1.3.1a Visuelle overskrifter er korrekt kodet 2025
- App-1.3.1c Visuelle lister er korrekt kodet 2025
- App-1.4.3a Det er tilstrekkelig kontrast mellom tekst og bakgrunn 2025
- App-2.1.1a Det er mogleg å nå innhald og bruke funksjonalitet med sveiping 2025
- App-2.4.6b Ledetekstar beskriv skjemaelement 2025
- App-3.3.1a Skjema gir feilmelding hvis tomme obligatoriske skjemafelt blir oppdaget automatisk 2025
- App-3.3.1b Skjema gir feilmelding hvis feil inndata blir oppdaget automatisk 2025
- App-3.3.2a Inndataelementer har instruksjon eller ledetekst 2025
- App-4.1.2a For brukergrensesnittkomponenter kan tilgjengelig navn, rolle og tilstand bestemmes programmatisk 2025
3.4 Testing av appen
Vi har testet 8 av de 29 suksesskriteriene som utgjør minstekravene i forskriften og vi har brukt 10 testregler.
3.5 Enkeltsider som ble testet
Vi har testet følgende enkeltsider:
- Side 1: Fremside
- Side 2: Menypunkt Bestilling
- Side 3: Bestilling - Velg tjeneste
- Side 4: Bestilling - Velg avdeling
- Side 5: Bestilling - Velg time
- Side 6: Bestilling - Opplysninger
- Side 7: Menypunkt Digital time
- Side 8: Menypunkt Min profil
3.6 Aktivitet under tilsynet
Tilsynet med Aleris Helse AS omfattet følgende aktiviteter:
- Tilsynsvarselet ble sendt 05.08.2025.
- Vi fikk tilbakemelding/dokumentasjon fra virksomheten 15.08.2025.
- Formøte med virksomheten ble gjennomført 19.08.2025.
- Testing og vurdering av appen opp mot kravene ble gjort i uke 37, 38.
- Sluttmøte med virksomheten ble gjennomført 02.10.2025.
- Foreløpig tilsynsrapport ble sendt 03.10.2025.
4 Regelverk
Følgende lover, forskrifter og standarder er relevante for gjennomføringen av tilsynet:
- Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (likestillings- og diskrimineringsloven)
- Forskrift om universell utforming av informasjons- og kommunikasjonsteknologiske (IKT)-løsninger
- Retningslinjer for tilgjengelig webinnhold (WCAG 2.0)
- Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven)
- Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova)