Hopp til hovedinnhold

Rapport

Tilsynsrapport Aleris Helse AS – Mitt Aleris (app)

Rapporten gjør greie for resultatene etter tilsynet med Aleris Helse AS – Mitt Aleris (app). Tilsynet avdekket brudd på 5 av 8 krav som ble testet.

2025:19
06. november 2025

    1 Innledning

    Digitaliseringsdirektoratet er tilsynsmyndighet på området universell utforming av ikt.

    Rettslig grunnlag for tilsyn er likestillings- og diskrimineringslova (ldl) § 36 første ledd jf. ldl § 18 og forskrift om universell utforming av ikt-løsinger § 5.

    Vi gjennomførte tilsyn med Aleris Helse AS i perioden 05.08.2025 – 03.10.2025. Tilsynet rettet seg mot appen Mitt Aleris.

    Rapporten gjør greie for resultatene innenfor tema for tilsynet, på de sidene som er testet. Rapporten gir ikke en fullstendig tilstandsvurdering av appen.

    2 Resultat

    Resultatene bygger på informasjon fra testing av appen.

    Resultatene er inndelt i kategorier. Der det er påvist brudd på minstekravene vil dette gå frem under den enkelte kategorien. Dersom det er avdekket brudd på minstekravene følges dette opp med reaksjoner i form av pålegg om retting og eventuelt tvangsmulkt.

    Det er avdekket brudd fra følgende krav: ldl. § 18 jf. forskrift om universell utforming av ikt-løsninger § 4 første ledd jf. suksesskriterier i WCAG 2.0:

    2.1 Struktur

    Suksesskriterium i WCAG 2.0:

    a) Visuell overskrift er ikke kodet som overskrift.
    NrReferanseSideElement
    1app131a2025-1Side 1: FremsideIngen hendelser
    2app131a2025-12Side 7: Menypunkt Digital timeLegetime på chat
    3app131a2025-13Side 8: Menypunkt Min profilProfil
    4app131a2025-14Side 8: Menypunkt Min profilPersonlig informasjon
    5app131a2025-15Side 8: Menypunkt Min profilFortell oss hvordan vi skal forbedre applikasjonen

    Kommentar til brudd

    Bruddene som er avdekket gjør at brukere som er blinde eller har nedsatt syn ikke får informasjon som formidles visuelt, via strukturen i innholdet i appen. Visuell struktur i innholdet skal gjenspeiles i kodingen. Hovedregelen er at innholdet skal kodes slik som det ser ut visuelt.

    • Korrekt kode er viktig for å sikre at brukeragenter og hjelpemiddelteknologi, presenterer innhold i appen på rett måte for brukeren.
    • Visuelle overskrifter skal være riktig kodet som overskrifter.

    Veiledning til suksesskriterium

    2.2 Presentasjon

    Suksesskriterium i WCAG 2.0:

    a) Visuell unummerert liste er ikke korrekt kodet.
    NrReferanseSideElement
    1app131c2025-4Side 3: Bestilling - Velg tjenesteOppsummering av dine valg
    2app131c2025-6Side 5: Bestilling - Velg timeOppsummering av dine valg
    3app131c2025-8Side 6: Bestilling - OpplysningerOppsummering av dine valg

    Kommentar til brudd

    Bruddene som er avdekket gjør at brukere som er blinde eller har nedsatt syn ikke får informasjon som formidles visuelt, via presentasjonen av innholdet i appen. Visuell struktur i innholdet skal gjenspeiles i kodingen. Hovedregelen er at innholdet skal kodes slik som det ser ut visuelt.

    • Korrekt kode er viktig for å sikre at brukeragenter og hjelpemiddelteknologi presenterer innhold i appen på rett måte for brukeren.
    • Visuelle lister skal være riktig kodet som lister.

    Veiledning til suksesskriterium

    2.3 Kontrast

    Suksesskriterium i WCAG 2.0:

    a) Tekst har kontrast mot bakgrunnen under 4,5:1.
    NrReferanseSideElement
    1app143a2025-9Side 2: Menypunkt BestillingBestilling - Markert menypunkt

    Kommentar til brudd

    Bruddene som er avdekket går særlig utover brukere med nedsatt syn, inkludert redusert fargesyn. Lav kontrast gjør det vanskelig for mange å lese tekst. Det påvirkes også av lysforhold og skjermoppløsning. Tilstrekkelig kontrast i appen øker brukervennligheten for alle.

    • Det skal være tilstrekkelig kontrast mellom tekst og bakgrunn i appen. Minstekravet til kontrast mellom tekst og bakgrunn er 4,5:1.

    Veiledning til suksesskriterium

    2.4 Skjema

    Suksesskriterium i WCAG 2.0:

    a) Skjemaelement der inndatafeil blir oppdaget automatisk, får ikke tekstlig feilmelding.
    NrReferanseSideElement
    1331bApp2025-6Side 6: Bestilling - OpplysningerMobiltelefon
    b) Skjema har ikke informasjon om at inndataelementer er obligatoriske.
    NrReferanseSideElement
    1332aApp2025-5Side 5: Bestilling - Velg timeDato og behandler
    2332aApp2025-6Side 6: Bestilling - OpplysningerMobilnummer
    3332aApp2025-7Side 6: Bestilling - OpplysningerDu må akseptere bookingvilkårene
    4332aApp2025-8Side 6: Bestilling - OpplysningerFornavn
    5332aApp2025-9Side 6: Bestilling - OpplysningerEtternavn
    6332aApp2025-10Side 6: Bestilling - OpplysningerFødselsnummer
    c) Brukergrensesnittkomponenten har et tilgjengelig navn som beskriver komponentens formål, men rollen identifiserer ikke komponentens funksjon.
    NrReferanseSideElement
    1412aApp2025-8Side 2: Menypunkt BestillingAleris Online
    2412aApp2025-9Side 2: Menypunkt BestillingAllergilege
    3412aApp2025-10Side 2: Menypunkt BestillingAllmennlegetjenester
    4412aApp2025-11Side 3: Bestilling - Velg tjenesteKonsultasjon allmennlege
    d) Brukergrensesnittkomponenten har et tilgjengelig navn som beskriver komponentens formål, rollen identifiserer komponentens funksjon, men komponentens tilstand er ikke angitt programmatisk.
    NrReferanseSideElement
    1412aApp2025-12Side 4: Bestilling - Velg avdelingAleris Frogner Knapp
    2412aApp2025-15Side 5: Bestilling - Velg time13:30 Anders Albert Sandstrøm: (kl og aktuell lege/behandler i liste under kalender)
    e) Brukergrensesnittkomponenten har et tilgjengelig navn, som ikke beskriver formålet med komponenten.
    NrReferanseSideElement
    1412aApp2025-21Side 5: Bestilling - Velg timeinformasjonsikon (mer informasjon om lege/behandler)

    Kommentar til brudd

    Bruddene som er avdekket går særlig utover brukere som er blinde eller har nedsatt syn, nedsatt motorikk eller nedsatt kognisjon. At skjema i appen oppfyller kravene, øker ofte brukervennligheten for alle.

    • Der skjema oppdager at inndata ikke er korrekt, skal sluttbrukeren få en tekstlig feilmelding.
    • Skjemafelt som er obligatoriske å fylle ut skal gjøres kjent for brukeren. Dersom det brukes tegn for å markere obligatoriske skjemafelt skal brukeren gjøres kjent med dette før skjemautfyllingen tar til.
    • Brukere som benytter hjelpemiddelteknologi skal via koden kunne identifisere brukergrensesnittkomponenter, samt hvilken funksjon, rolle, tilstand, egenskap og verdi disse har.

    Veiledning til suksesskriterium

    3 Om kontrollen

    Formålet med tilsynet er å kontrollere om Aleris Helse AS etterlever lov- og forskriftskrav om universell utforming av ikt, innenfor temaet for kontrollen.

    De tekniske kravene til universell utforming av nettsteder og apper går frem av standarden Retningslinjer for universell utforming av nettinnhold (WCAG 2.0). Å følge disse sikrer at nettsteder og apper er mer brukervennlige for alle, og særlig brukere med nedsatt funksjonsevne.

    Nærmere omtale av WCAG og tilhørende kilder finnes på Uu-tilsynets nettsted i teksten Oppbygging av WCAG.

    3.1 Tema

    Tilsynet omfattet følgende tema:

    • Alternativt format
    • Kontrast
    • Navigasjon
    • Presentasjon
    • Skjema
    • Struktur

    3.2 Krav

    Oversikt over krav (suksesskriterier) som er testet i kontrollen:

    3.3 Testregler

    Oversikt over testregler som er brukt i kontrollen:

    • App-1.1.1a Bilde har tekstalternativ 2025
    • App-1.3.1a Visuelle overskrifter er korrekt kodet 2025
    • App-1.3.1c Visuelle lister er korrekt kodet 2025
    • App-1.4.3a Det er tilstrekkelig kontrast mellom tekst og bakgrunn 2025
    • App-2.1.1a Det er mogleg å nå innhald og bruke funksjonalitet med sveiping 2025
    • App-2.4.6b Ledetekstar beskriv skjemaelement 2025
    • App-3.3.1a Skjema gir feilmelding hvis tomme obligatoriske skjemafelt blir oppdaget automatisk 2025
    • App-3.3.1b Skjema gir feilmelding hvis feil inndata blir oppdaget automatisk 2025
    • App-3.3.2a Inndataelementer har instruksjon eller ledetekst 2025
    • App-4.1.2a For brukergrensesnittkomponenter kan tilgjengelig navn, rolle og tilstand bestemmes programmatisk 2025

    3.4 Testing av appen

    Vi har testet 8 av de 29 suksesskriteriene som utgjør minstekravene i forskriften og vi har brukt 10 testregler.

    3.5 Enkeltsider som ble testet

    Vi har testet følgende enkeltsider:

    • Side 1: Fremside
    • Side 2: Menypunkt Bestilling
    • Side 3: Bestilling - Velg tjeneste
    • Side 4: Bestilling - Velg avdeling
    • Side 5: Bestilling - Velg time
    • Side 6: Bestilling - Opplysninger
    • Side 7: Menypunkt Digital time
    • Side 8: Menypunkt Min profil

    3.6 Aktivitet under tilsynet

    Tilsynet med Aleris Helse AS omfattet følgende aktiviteter:

    1. Tilsynsvarselet ble sendt 05.08.2025.
    2. Vi fikk tilbakemelding/dokumentasjon fra virksomheten 15.08.2025.
    3. Formøte med virksomheten ble gjennomført 19.08.2025.
    4. Testing og vurdering av appen opp mot kravene ble gjort i uke 37, 38.
    5. Sluttmøte med virksomheten ble gjennomført 02.10.2025.
    6. Foreløpig tilsynsrapport ble sendt 03.10.2025.