Tilsynsrapport Eyr Medical AS, Eyr – Digital Healthcare (app)
Rapporten gjør greie for resultatene etter tilsynet med Eyr Medical AS, Eyr – Digital Healthcare (app). Tilsynet avdekket brudd på 6 av 8 krav som ble testet.
1 Innledning
Digitaliseringsdirektoratet er tilsynsmyndighet på området universell utforming av ikt.
Rettslig grunnlag for tilsyn er likestillings- og diskrimineringslova (ldl) § 36 første ledd jf. ldl § 18 og forskrift om universell utforming av ikt-løsninger § 5.
Vi gjennomførte tilsyn med Eyr Medical AS i perioden 29.04.2025 – 30.05.2025. Tilsynet rettet seg mot Eyr-appen, Digital Healthcare for iOS.
Rapporten gjør greie for resultatene innenfor tema for tilsynet, på de sidene som er testet. Rapporten gir ikke en fullstendig tilstandsvurdering av appen.
2 Resultat
Det er avdekket brudd på seks av åtte krav som ble testet under tilsynet.
Resultatene bygger på informasjon fra testing av appen.
Resultatene er inndelt i kategorier. Der det er påvist brudd på minstekravene vil dette gå frem under den enkelte kategorien. Dersom det er avdekket brudd på minstekravene følges dette opp med reaksjoner i form av pålegg om retting og eventuelt tvangsmulkt.
Det er avdekket brudd på følgende krav: ldl. § 18 jf. forskrift om universell utforming av ikt-løsninger § 4 første ledd jf. suksesskriterier i WCAG 2.0:
- 1.1.1 Ikke-tekstlig innhold
- 1.3.1 Informasjon og relasjoner
- 1.4.3 Kontrast (minimum)
- 3.3.1 Identifikasjon av feil
- 3.3.2 Ledetekster eller instruksjoner
- 4.1.2 Navn, rolle, verdi
2.1 Alternativt format
Suksesskriterium i WCAG 2.0:
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | app111a2025-1 | Side 1: Forside | Logo Storebrand, t.h ved legetime |
2 | app111a2025-7 | Side 3: Velg lege (med filtrering) | Profilbilde Doctor Who, Inne i hvert klokkeslett |
Kommentar til brudd
Bruddene som er avdekket gjør at brukere som er blinde eller har nedsatt syn ikke får samme informasjon som formidles visuelt.
Meningsbærende ikke-tekstlig innhold, for eksempel bilder og illustrasjoner i appen, skal ha en alternativ tekst slik at formålet med eller innholdet i bildet blir presentert for brukere av hjelpemiddelteknologi.
- Meningsbærende bilder som ikke er lenket, skal ha en alternativ tekst som beskriver innholdet eller formålet med bildet, slik at brukere som er blinde eller har nedsatt syn får tilsvarende informasjon.
Veiledning til suksesskriterium
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | app131a2025-1 | Side 1: Forside | Dine bestillinger, øverst på siden. |
2 | app131a2025-2 | Side 1: Forside | Legetime, øverst i boksen under "Dine bestillinger". |
3 | app131a2025-4 | Side 2: Velg type konsultasjon | Velg videokonsultasjon, øverst på siden. |
4 | app131a2025-5 | Side 3: Velg lege (med filtrering) | I morgen, under filteret. |
5 | app131a2025-6 | Side 3: Velg lege (med filtrering) | 15.5.2025, etter ledige timer under "I morgen". |
6 | app131a2025-7 | Side 3: Velg lege (med filtrering) | I morgen kl 09:00, i modalvinduet som åpnes når jeg trykker på den øverste ledige timen under overskriften "I morgen". |
7 | app131a2025-8 | Side 3: Velg lege (med filtrering) | Velg lege, øverst i modalviduet som åpnes når jeg trykker på filteret "Alle leger". |
8 | app131a2025-9 | Side 4: Bestill på vegne av | Hvem er konsultasjonen for? |
9 | app131a2025-12 | Side 5: Se sammenstilling og velg betalingsmåte | Dine betalingsmetoder, øverst på siden for valg av betalingsmetode. |
10 | app131a2025-15 | Side 1: Forside | Legetime, i boksen under "Hva kan vi hjelpe deg med?". |
11 | app131a2025-16 | Side 1: Forside | Slik fungerer Eyr, i tredje boks under "Hva kan vi hjelpe deg med?". |
12 | app131a2025-17 | Side 1: Forside | Vennligst forbered deg til konsultasjonen, i modalviduet som åpnes når jeg trykker på "Slik forbereder du deg" under "Dine bestillinger". |
13 | app131a2025-18 | Side 4: Bestill på vegne av | Er du sikker på at du vil avbryte? i modalvindu når jeg lukker bestillingen. |
Kommentar til brudd
Bruddene som er avdekket gjør at brukere som er blinde eller har nedsatt syn ikke får informasjon som formidles visuelt, via strukturen i innholdet i appen. Visuell struktur i innholdet skal gjenspeiles i kodingen. Hovedregelen er at innholdet skal kodes slik som det ser ut visuelt.
- Korrekt kode er viktig for å sikre at brukeragenter og hjelpemiddelteknologi, presenterer innhold i appen på rett måte for brukeren.
- Visuelle overskrifter skal være riktig kodet som overskrifter.
Veiledning til suksesskriterium
2.4 Kontrast
Suksesskriterium i WCAG 2.0:
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | app143a2025-13 | Side 1: Forside | Les mer om hva vi tilbyr av tjenester, i tredje boks under "Hva kan vi hjelpe deg med?". |
Kommentar til brudd
Bruddene som er avdekket går særlig utover brukere med nedsatt syn, inkludert redusert fargesyn. Lav kontrast gjør det vanskelig for mange å lese tekst. Det påvirkes også av lysforhold og skjermoppløsning. Tilstrekkelig kontrast i appen øker brukervennligheten for alle.
- Det skal være tilstrekkelig kontrast mellom tekst og bakgrunn i appen. Minstekravet til kontrast mellom tekst og bakgrunn er 4,5:1.
Veiledning til suksesskriterium
2.5 Skjema
Suksesskriterium i WCAG 2.0:
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 331aApp2025-3 | Side 4: Bestill på vegne av | Barnets fødselsnummer, øverst |
2 | 331aApp2025-4 | Side 4: Bestill på vegne av | Barnets navn, nederst |
3 | 331aApp2025-5 | Side 5: Se sammenstilling og velg betalingsmåte | Kortnummer |
4 | 331aApp2025-6 | Side 5: Se sammenstilling og velg betalingsmåte | Utløpsdato |
5 | 331aApp2025-7 | Side 5: Se sammenstilling og velg betalingsmåte | sikkerhetskode/CVC |
6 | 331aApp2025-10 | Side 7: Inbox | Chat, nederst |
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 332aApp2025-2 | Side 6: Steg etter videokonsultasjon | Tilbakemelding tekstfelt, nederst |
2 | 332aApp2025-11 | Side 7: Inbox | tekstfelt, nederst |
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 332aApp2025-4 | Side 4: Bestill på vegne av | Barnets fødselsnummer, øverst |
2 | 332aApp2025-5 | Side 4: Bestill på vegne av | Barnets navn, nederst |
3 | 332aApp2025-6 | Side 5: Se sammenstilling og velg betalingsmåte | kortnummer, øverst |
4 | 332aApp2025-7 | Side 5: Se sammenstilling og velg betalingsmåte | Utløpsdato, t.v. |
5 | 332aApp2025-8 | Side 5: Se sammenstilling og velg betalingsmåte | CVC t.h |
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 412aApp2025-2 | Side 6: Steg etter videokonsultasjon | 1 stjerne, under "Hvordan din opplevelse med Eyr?". |
2 | 412aApp2025-3 | Side 6: Steg etter videokonsultasjon | Video/lydkvalitet, avhukingsboks som dukker opp når jeg har valgt "Velg vurdering 1 stjerner". |
3 | 412aApp2025-5 | Side 6: Steg etter videokonsultasjon | Gi tilbakemelding, nederst på siden. |
4 | 412aApp2025-6 | Side 6: Steg etter videokonsultasjon | Lukk, i modalvinduet som kommer opp når jeg har sendt inn tilbakemelding. |
5 | 412aApp2025-7 | Side 1: Forside | Slik forbereder du deg, i kortet legetime under "Dine bestillinger". |
6 | 412aApp2025-11 | Side 1: Forside | Les mer, i boksen "Slik fungerer Eyr" under "Hva kan vi hjelpe deg med?". |
7 | 412aApp2025-18 | Side 4: Bestill på vegne av | Meg selv, første valg under "Hvem er konsultasjonen for?". |
8 | 412aApp2025-19 | Side 5: Se sammenstilling og velg betalingsmåte | Velg betalingsmetode, nederst på siden. |
9 | 412aApp2025-20 | Side 5: Se sammenstilling og velg betalingsmåte | Ja, i modalvinduet som kommer opp når jeg avbryter bestillingen. |
10 | 412aApp2025-21 | Side 8: Hjelp og kontakt | Ring til support, knapp i midten i nedre halvdel av siden. |
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 412aApp2025-9 | Side 1: Forside | Lege, under "Hva kan vi hjelpe deg med?" |
2 | 412aApp2025-12 | Side 1: Forside | Innboks, meny nederst på siden. |
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 412aApp2025-1 | Side 6: Steg etter videokonsultasjon | Close, knapp, øverst i høyre hjørne. |
2 | 412aApp2025-10 | Side 1: Forside | Bestill legetime, i første boks under "Hva kan vi hjelpe deg med?". |
3 | 412aApp2025-13 | Side 2: Velg type konsultasjon | Close, øverst i høyre hjørne. |
4 | 412aApp2025-15 | Side 3: Velg lege (med filtrering) | Done, øverst i høyre hjørne på modalvinduet som åpnes når jeg trykker på "Alle datoer". |
5 | 412aApp2025-17 | Side 3: Velg lege (med filtrering) | Tilbakeknapp, øverst i venstre hjørne. |
Nr | Referanse | Side | Element |
---|---|---|---|
1 | 412aApp2025-16 | Side 3: Velg lege (med filtrering) | Opp-pil, i modalvinduet som åpnes når jeg trykker på "Alle datoer". |
Kommentar til brudd
Bruddene som er avdekket går særlig utover brukere som er blinde eller har nedsatt syn, nedsatt motorikk eller nedsatt kognisjon. At skjema i appen oppfyller kravene, øker ofte brukervennligheten for alle.
- Når det oppstår feil ved utfylling av skjema, skal brukeren få nødvendig informasjon om feilene. Feilmeldingen skal være kodet som tekst, identifisere skjemaelementet der feilen oppstod og beskrive feilen.
- Ledetekster og instruksjoner skal være synlige, også når skjemaelementet er i fokus. Placeholdertekst eller lignende, som forsvinner når skjemaelementet får fokus, er ikke tilstrekkelig.
- Det er ikke tilstrekkelig å identifisere feilen kun med symbol i ledeteksten, kun ved å endre farge på skjemaelementet der feilen har oppstått, eller bare ved å plassere feilmeldingen visuelt.
- Brukeren skal på forhånd få informasjon om hvilke skjemaelementer som må fylles ut i et skjema. Da er det lettere å fylle ut skjemaet riktig på første forsøk.
- Brukere som benytter hjelpemiddelteknologi skal via koden kunne identifisere brukergrensesnittkomponenter, samt hvilken funksjon, rolle, tilstand, egenskap og verdi disse har. Alle teknologier har sitt eget tilgjengelighets API.
- Informasjon som gis via koden skal følge hovedspråket i appen.
Veiledning til suksesskriterium
3 Om kontrollen
3.1 Tema
Formålet med tilsynet er å kontrollere om Eyr Medical AS etterlever lov- og forskriftskrav om universell utforming av ikt, innenfor temaet for kontrollen.
Tilsynet omfattet følgende tema:
- Alternativt format
- Kontrast
- Navigasjon
- Presentasjon
- Skjema
- Struktur
3.2 Krav
Oversikt over krav (suksesskriterier) som er testet i kontrollen:
- 1.1.1 Ikke-tekstlig innhold
- 1.3.1 Informasjon og relasjoner
- 1.4.3 Kontrast (minimum)
- 2.1.1 Tastatur
- 2.4.6 Overskrifter og ledetekster
- 3.3.1 Identifikasjon av feil
- 3.3.2 Ledetekster eller instruksjoner
- 4.1.2 Navn, rolle, verdi
3.3 Testregler
Oversikt over testregler som er brukt i kontrollen:
- App-1.1.1a Bilde har tekstalternativ 2025
- App-1.3.1a Visuelle overskrifter er korrekt kodet 2025
- App-1.3.1c Visuelle lister er korrekt kodet 2025
- App-1.4.3a Det er tilstrekkelig kontrast mellom tekst og bakgrunn 2025
- App-2.1.1a Det er mogleg å nå innhald og bruke funksjonalitet med sveiping 2025
- App-2.4.6b Ledetekstar beskriv skjemaelement 2025
- App-3.3.1a Skjema gir feilmelding hvis tomme obligatoriske skjemafelt blir oppdaget automatisk 2025
- App-3.3.1b Skjema gir feilmelding hvis feil inndata blir oppdaget automatisk 2025
- App-3.3.2a Inndataelementer har instruksjon eller ledetekst 2025
- App-4.1.2a For brukergrensesnittkomponenter kan tilgjengelig navn, rolle og tilstand bestemmes programmatisk 2025
3.4 Testing av appen
Vi har testet 8 av de 29 suksesskriteriene som utgjør minstekravene i forskriften og vi har brukt 10 testregler.
3.5 Enkeltsider som ble testet
- Side 1: Forside
- Side 2: Velg type konsultasjon
- Side 3: Velg lege (med filtrering)
- Side 4: Bestill på vegne av
- Side 5: Se sammenstilling og velg betalingsmåte
- Side 6: Steg etter videokonsultasjon
- Side 7: Inbox
- Side 8: Hjelp og kontakt
3.6 Aktivitet under tilsynet
Tilsynet med Eyr Medical AS omfattet følgende aktiviteter:
- Tilsynsvarselet ble sendt 29.04.2025
- Formøte med virksomheten ble gjennomført 07.05.2025
- Løpende korrespondanse om tidspunkter for møter, testbrukere, informasjon om nedlasting o.l.
- Vi fikk dokumentasjon fra virksomheten 12.05.2025
- Testing og vurdering av appen opp mot kravene ble gjort i uke 20, 2025
- Sluttmøte med virksomheten ble gjennomført 28.05.2025
- Foreløpig tilsynsrapport og bildedokumentasjon av brudd ble sendt 02.06.2025
- Vi fikk kommentarer fra virksomheten 16.06.2025
4 Regelverk
Følgende lover, forskrifter og standarder er relevante for gjennomføringen av tilsynet:
- Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (likestillings- og diskrimineringsloven)
- Forskrift om universell utforming av informasjons- og kommunikasjonsteknologiske (IKT)-løsninger
- Retningslinjer for tilgjengelig webinnhold (WCAG 2.0)
- Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven)
- Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova)