uubloggen Gjesteblogg: Nedsatt hørsel og hjemmeskole

Gjesteblogger Cecilie J. Grunnvåg

Cecilie J. Grunnvåg

Elev ved Briskeby videregående skole.

Å ha nedsatt hørsel er krevende i mange situasjoner. Da det ble hjemmeskole og undervisning ble digital, opplevde Cecilie J. Grunnvåg å miste skolelysten helt. Fra å ha godt tilrettelagt klasseromsundervisning med muligheter for munnavlesning, til å måtte klare seg kun med skjermen, gjorde hverdagen vanskelig.

30. Apr 2021

Å ha nedsatt hørsel er en utfordring i seg selv, både på skolen og i dagliglivet. Da koronapandemien ble et faktum, og med det også hjemmeskole, visste jeg lite hvordan den nye hverdagen ville utspille seg med dårlig hørsel i den digitale undervisningen.

De første utfordringene som møtte meg ved den digitale undervisningen var ikke vanskeligheter med konsentrasjon eller forstyrrelser i hjemmet, men det var kvaliteten på undervisningen rundt det tekniske som skulle vise seg å bli det verste. Det er noe annerledes ved det å sitte foran en dataskjerm, istedenfor i et klasserom hvor det er gode forhold for munnavlesning og å være sikker på at det man hører er riktig.

Mangelen på disse gode forholdene ved undervisningen gjorde at jeg lærte mindre og ble mindre aktiv i timene. Jeg har alltid likt skole og elsker å lære, men under perioden med hjemmeskole mistet jeg skolelysten helt. Det gikk fort opp for meg at det å være fysisk tilstede på skolen i undervisning var det mest optimale for min del. Allikevel innså jeg at bare det å få skriftlig informasjon med oppgaver om hva som skulle gjøres i timen og anledning til å spørre læreren over chat på læringsplattformen (itslearning) om det var noe man lurte på, gjorde dagene med hjemmeskole mer håndterbare for min del. I løpet av alle mine skoleår, kunne jeg aldri ha forestilt meg at det å ha undervisning hjemme skulle bli den vanskeligste perioden, selv om den bare varte i knappe to måneder.

Samtidig fant jeg metoder som gjorde at perioden med hjemmeskole ble lettere. Å bryte opp hverdagen i hver sin del og gjøre dagen så enkelt som mulig å komme seg gjennom, gjorde at dagene med den digitale undervisningen ble raskere og mer effektive.

Gjesteblogger Cecilie J. Grunnvåg

Cecilie J. Grunnvåg

Elev ved Briskeby videregående skole.

Skriv ny kommentar

* obligatorisk felt som du må fylle ut for å sende skjemaet.

Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.

Ren tekst

  • Ingen HTML-tagger tillatt.
  • Automatisk linjeskift
  • Adresser til nettsider og epostadresser blir automatisk gjort om til lenker.

Kommentarer (1)

30. april 2021
Anonym
Arne Hovland

Så kjekt å lese og få din erfaring med dette. Du har grunn til å være stolt over å ha løst det som var vanskelig. Regner med at læremester kom igjen når skolen åpnet igjen. Lykke til videre.👍😁