Hopp til hovedinnhold
30. april 2021

Å ha nedsatt hørsel er krevende i mange situasjoner. Da det ble hjemmeskole og undervisning ble digital, opplevde Cecilie J. Grunnvåg å miste skolelysten helt. Fra å ha godt tilrettelagt klasseromsundervisning med muligheter for munnavlesning, til å måtte klare seg kun med skjermen, gjorde hverdagen vanskelig.

Å ha nedsatt hørsel er en utfordring i seg selv, både på skolen og i dagliglivet. Da koronapandemien ble et faktum, og med det også hjemmeskole, visste jeg lite hvordan den nye hverdagen ville utspille seg med dårlig hørsel i den digitale undervisningen.

De første utfordringene som møtte meg ved den digitale undervisningen var ikke vanskeligheter med konsentrasjon eller forstyrrelser i hjemmet, men det var kvaliteten på undervisningen rundt det tekniske som skulle vise seg å bli det verste. Det er noe annerledes ved det å sitte foran en dataskjerm, istedenfor i et klasserom hvor det er gode forhold for munnavlesning og å være sikker på at det man hører er riktig.

Mangelen på disse gode forholdene ved undervisningen gjorde at jeg lærte mindre og ble mindre aktiv i timene. Jeg har alltid likt skole og elsker å lære, men under perioden med hjemmeskole mistet jeg skolelysten helt. Det gikk fort opp for meg at det å være fysisk tilstede på skolen i undervisning var det mest optimale for min del. Allikevel innså jeg at bare det å få skriftlig informasjon med oppgaver om hva som skulle gjøres i timen og anledning til å spørre læreren over chat på læringsplattformen (itslearning) om det var noe man lurte på, gjorde dagene med hjemmeskole mer håndterbare for min del. I løpet av alle mine skoleår, kunne jeg aldri ha forestilt meg at det å ha undervisning hjemme skulle bli den vanskeligste perioden, selv om den bare varte i knappe to måneder.

Samtidig fant jeg metoder som gjorde at perioden med hjemmeskole ble lettere. Å bryte opp hverdagen i hver sin del og gjøre dagen så enkelt som mulig å komme seg gjennom, gjorde at dagene med den digitale undervisningen ble raskere og mer effektive.

Gjesteblogger Cecilie J. Grunnvåg

Cecilie J. Grunnvåg

Cecilie J. Grunnvåg er elev ved Briskeby videregående skole.

Kommentarer (1)

A

Arne Hovland

30. april 2021

Så kjekt å lese og få din erfaring med dette. Du har grunn til å være stolt over å ha løst det som var vanskelig. Regner med at læremester kom igjen når skolen åpnet igjen. Lykke til videre.👍😁

Kommenter

Felt merket med en rød stjerne (*) er obligatoriske.

Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.
Er du et menneske?
6 + 3 =
Løs dette enkle mattespørsmålet og skriv inn svaret. For eksempel: For 1+3, skriv inn 4.