Krav om tilgjengelegheitserklæring

Innan 1. februar 2023 pliktar alle offentlege verksemder å ha ei tilgjengelegheitserklæring på plass på sine nettstader. Vi i Digitaliseringsdirektoratet har utvikla ei felles løysing for offentleg sektor. Den er obligatorisk å bruke for offentlege verksemder. Løysinga blir lansert 3. oktober 2022.

Kvinne i grønn genser holder opp nettbrett med tilgjengelighetserklæring

På denne sida

    Tilgjengelegheitserklæring er eitt av dei nye krava som kjem med EUs webdirektiv (WAD). Dei nye krava trer i kraft i Noreg 1. februar 2022, men startar å gjelde først 1. februar 2023 fordi det er eitt års innføringstid. Verksemdene som skal gjere seg klare til å ha ei tilgjengelegheitserklæring, må gå gjennom løysingane sine og sjekke status per krav. Ein må lage seg eit grunnlag for kva status ein vil fylle ut i erklæringa.

    Kravet gjeld verksemder i offentleg sektor

    Kravet gjeld for verksemder i offentleg sektor og andre verksemder som utfører oppgåver på vegner av det offentlege, og som er heilt eller delvis finansiert av det offentlege. I tillegg omfattar kravet private verksemder som treff vedtak etter forvaltingslova og private verksemder etter avtale med og på vegner av det offentlege. Det er verksemdene sjølv som pliktar å gjere denne vurderinga.

    Omgrepet offentleg sektor skal tolkast på same måte som i regelverket om offentlege anskaffingar. Det betyr at dersom verksemda skal følgje anskaffingsreglane, skal ein også ha tilgjengelegheitserklæring for sine nettstader.

    Formålet med erklæringa

    Tilgjengelegheitserklæringa skal beskrive korleis og i kva grad nettstadar og mobilapplikasjonar oppfyller krava. Det gjer at verksemdene må kartlegge status for universell utforming i løysingane sine og publisere resultata i ei tilgjengelegheitserklæring, som er open for alle.

    Formålet er

    • at verksemdene blir merksame på sider som ikkje er i samsvar med krava til universell utforming, slik at dei rettar opp desse
    • å gi deg som brukar løysinga rettleiing om korleis du får informasjonen i eit tilgjengeleg format, dersom det manglar i løysinga
    • å vere ein kanal for tilbakemelding frå brukaren om svakheit i løysinga

    Krav til utforming og innhald

    Direktivet stiller fleire krav til formen og innhaldet.

    Tilgjengelighetserklæringa skal ha

    • informasjon om innhald som ikkje er universelt utforma og ei grunngjeving om kvifor dei ikkje følgjer krava
    • informasjon om eventuelt alternativt innhald som er universelt utforma
    • lenke til informasjon om klagerett og korleis brukaren kan klage på løysinga

    Grunnlaget for å fylle ut erklæringa er eitt av desse:

    • Intern vurdering gjort av verksemda.
    • Ekstern vurdering gjort av andre, for eksempel ein konsulent.
    • Anna grunnlag som skal vere godkjent av tilsynet.

    Verksemdene skal oppdatere tilgjengelegheitserklæringa minst ein gong i året, og når det vert gjort større endringar av nettstaden eller mobilapplikasjonen.

    Krav om tilbakemeldingsfunksjon

    I tilgjengelegheitserklæringa skal det også vere ein tilbakemeldingsfunksjon. Brukarane skal ha moglegheit til å gi tilbakemelding på nettstaden eller i appen.

    Dersom brukaren ber om eit tilgjengeleg alternativ til innhald som ikkje er universelt utforma, skal verksemda svare på førespurnaden innan rimeleg tid. Kva som er rimeleg tid må ein vurdere ut frå kva innhald det gjeld, men vil truleg ligge mellom 3-6 veker.

    Felles løysing

    Digitaliseringsdirektoratet har utvikla ei løysing for tilgjengelegheitserklæring. Tilgjengelegheitserklæringa omfattar også krav om tilbakemeldingsfunksjon, der brukarar skal få informasjon om korleis dei kan gi tilbakemelding om manglande universell utforming til verksemda.

    Fristar

    Fredag 28. mai 2021 vedtok Stortinget at krava i EUs webdirektiv blir del av norsk rett. Det vart dermed klart at nye krav inkludert tilgjengelegheitserklæring skal gjelde for verksemder i offentleg sektor. Krava trer i kraft 1. februar 2022. Det er 1 års innføringstid og krava startar å gjelde frå 1. februar 2023.

    Rettleiing for tilgjengelegheitserklæring

    På rettleiingssidene finn du informasjon om korleis du lagar ei tilgjengelegheitserklæring, ofte stilte spørsmål og forklaring på ord og uttrykk.