Hopp til hovedinnhold
11. desember 2025

Som blind benytter jeg skjermleser hele tiden og er avhengig av at digitale løsninger er universelt utformet og at brukerreisene er mulig å interagere og navigere i. Hvis du vil vite mer om hvordan man kan teste løsninger for universell utforming, anbefaler jeg å lese videre.

Å lage løsninger som er universelt utformet krever både god brukerinnsikt og kjennskap til minstekravene for universell utforming av digitale løsninger. Det er fullstendig mulig å lage en digital løsning som oppfyller minstekravene for universell utforming, hvor brukerreisen er umulig å gjennomføre fordi den er for vanskelig for brukerne dine. I dag er det ingen minstekrav for universell utforming som sier hvor stor et klikkbart område som lenke, knapp eller inndatafelt skal være. Det er heller ingen minstekrav for skriftstørrelse eller skriftfonter, kravene om tekst handler om kontrast mot bakgrunnen og teknisk støtte for justering av tekst.

Hva er universell utforming?

I Norge har 17 % av befolkningen en eller annen form for funksjonsnedsettelse, i følge tall fra Statistisk sentralbyrå. Dette gjelder kun befolkningen mellom 16 og 67 år. Når vi tar med befolkningen over 67 år som begynner å bli eldre og dermed opplever at sanser som syn, hørsel, motorikk og kognitivitet svekkes, vil andelen med funksjonsnedsettelser øke. Som vi har sett på «Team Pølsa» denne våren, kan barn også ha permanente, midlertidige eller situasjonsbetingede funksjonsnedsettelser. Vi snakker da om 25 % av befolkningen i Norge som trenger at du lager digitale løsninger som er så enkle å bruke for så mange som mulig. Universell utforming handler om å lage løsninger som kan benyttes av alle, uavhengig av funksjonsnedsettelse, hjelpeteknologi eller enhet. Tilsynet for universell utforming av ikt har mye god informasjon om hvilke minstekrav som gjelder for universell utforming av digitale løsninger. Disse lenkes det til i slutten av artikkelen. For å sikre at løsningene som lages kan benyttes av alle, må man teste dem og det kan gjøres med ekspertevaluering, automatiserte testverktøy eller brukertesting.

Tre ulike metoder for testing

Hvis du ønsker å teste en løsning som enten finnes på tegnebrettet, i Figma, som prototype eller ferdigutviklet, bør du gjennomføre testing. Det finnes mange veier til testing av universell utforming og disse tre veiene er ekspertevaluering, automatiserte testverktøy og brukertesting. Etter at du har lest om brukertesting har jeg også skrevet litt om styrkene og svakhetene til de to andre metodene for testing.

Brukertesting

En metode for å teste din digitale løsning, enten den er litt eller helt ferdig, er å gjennomføre brukertesting med de som skal benytte løsningen. Min erfaring som brukerekspert viser at utbyttet av brukertesten avhenger av planlegging, rekruttering, omfanget av testen, gjennomføring av testen og dokumentasjon av testen. Hvis du har tenkt nøye gjennom alle disse stegene er sannsynligheten for å få et godt utbytte av testen større. Brukertesting har sin styrke ved at du får erfaring fra brukere om hva som er utfordrende, imens noe av svakheten ved brukertesting er at det tar tid å gjennomføre testing. Ved å lese videre vil du få en rekke gode råd i hvordan man utfører en god brukertest basert på mine erfaringer fra mange brukertester.

Vi hos Inklud er eksperter innen universell utforming og tester løsninger knyttet til kravene om universell utforming. Vi gjennomfører også brukertester hvor vi tester brukerreiser med brukere med funksjonsnedsettelser. Det viktigste med brukertesting er at det gjøres ofte og at man tester både eksisterende og nye løsninger med personer både med og uten funksjonsnedsettelser. Hensikten med brukerreisene dine er at de skal være så enkle at alle kan benytte seg av tjenestene dine, uavhengig av funksjonsnedsettelse, hjelpeteknologi eller enheter. Du kommer nå til å lese videre om de ulike stegene i en brukertest.

Planlegging av brukertesting

Å tenke på tilgjengelighet tidlig i utviklings- og designprosesser er noe av det som er mest lønnsomt. For eksempel vil en ekspertevaluering av Figma-skisser eller prototyper med en god ekspert på universell utforming kunne få luket ut feil før de blir mer utfordrende å utbedre. Man bør sammenlikne universell utforming av løsninger med å bygge hus. Det er litt mer tidkrevende og dyrt å flytte badet fra kjelleren til 1. etasje når huset er ferdig, enn når huset er på tegnebrettet. Dette er også årsaken til at kompetansen til de som arbeider med løsninger må være god. Alle som arbeider med digitale løsninger bør ha kjennskap til universell utforming og hvilket ansvar som tilfaller den enkeltes rolle. Når du har lagd nettsiden din nesten ferdig, må den testes av brukere både med og uten funksjonsnedsettelser. Når løsningen er publisert, bør man også gjennomføre testing når man skal innføre nye komponenter eller produkter, slik at de blir så tilgjengelige som mulig. Slik finner man tilgjengelighetsutfordringer så tidlig som mulig, slik at man kan få forbedret disse.

Rekruttering til brukertesting

Det finnes mange metoder for å rekruttere personer til brukertesting. Vi hos Inklud benytter både vårt profesjonelle og private nettverk som vi har bygget og beholdt. Det benyttes stort sett nettverk for å finne personer til brukertesting, ved å spørre personer vi har testet med tidligere om de har flere personer som kan være aktuelle for brukertesting. Noen av våre kunder benytter tilbakemeldinger for å rekruttere til testing. Det anbefales på det sterkeste å teste så ofte som mulig både med eksisterende og nye produkter slik at man kan forbedre brukerreisene så tidlig som mulig. Min beste anbefaling er å forbedre tilgjengelighetsutfordringer før et produkt blir lansert. Det finnes mange skrekkhistorier om store selskaper som har lansert løsninger som har vært vanskelig å benytte fordi universell utforming mangler eller at brukerreisene er umulig å gjennomføre.

God og tydelig informasjon om testing er noe av det viktigste for en vellykket brukertest. En anbefaling er å gi god og tydelig informasjon til personene som er rekruttert. Vi hos Inklud har hatt god erfaring med å sende e-post hvor vi beskriver oppdraget og hva som skal testes. Dagen det testes sender vi sms til brukertesterne slik at de kan kontakte oss med spørsmål om oppmøte og andre praktiske spørsmål.

Omfanget av brukertesten

Noen brukere har god digital kompetanse og noen brukere har mindre digital kompetanse. Dette gjelder både brukere med og uten funksjonsnedsettelser. Tenk over hva du minimum skal ha testet av din løsning, slik at det er mulig å skalere ned hvis det tar lengre tid å gjennomføre testen, og mulighet for å skalere opp hvis testen tar kortere tid. En øvelse er at man kan få en kollega som ikke har arbeidet med løsningen til å teste denne slik at man kan få en oppfatning av tid og omfang.

Gjennomføring av brukertesting

Det anbefales å alltid starte med å fortelle følgende: «Det er den digitale løsningen som skal testes, ikke hvor flink du er til å benytte løsningen.» Hvis hen står fast under testingen kan man hjelpe vedkommende med å komme videre, da dette vil være til hjelp. For enkelte brukere kan det oppleves som vanskelig eller skummelt å være helt ærlig om det man opplever, ettersom det er arbeidet til den som gjennomfører brukertestingen som man kritiserer. Det kan derfor være lurt å invitere til kritikk, og understreke at «Vi får mest ut av brukertestingen om du er helt åpen og ærlig om det du opplever. Vi tar oss ikke nær av kritiske tilbakemeldinger!».

Min anbefaling etter å ha testet mange løsninger er at brukeren får benytte sitt eget testutstyr. Hvis dette ikke går grunnet testmiljø eller sikkerhetsregler, må man sørge for at testutstyret er så likt som det brukeren vanligvis benytter. Det anbefales å ha ulikt utstyr som tastatur og mus tilgjengelig, da brukerne er vant til å benytte standardutstyr. På brukertesting har det blitt opplevd tilfeller hvor både tastatur og mus har vært utfordrende for brukere å benytte under testen. Hvis brukerne blir ukomfortable med utstyret de skal teste med, vil de ha store utfordringer med å gjennomføre brukertesting, og du får dermed ikke testet produktet eller brukerreisen din tilstrekkelig.

Dokumentasjon av brukertesten

Mange ønsker å dokumentere brukertesten, både for å huske hva som var utfordrende med brukertesten og for å vise kollegaer, kunder eller andre samarbeidspartnere. Det bes om at hvis det blir tatt videoopptak eller bilder fra brukertesten må det bli gitt samtykke på forhånd. I tillegg bør man forsøke å anonymisere brukertesteren så mye som mulig, både gjennom opptak og ved å benytte testbrukere ved testing av digitale løsninger. Det handler om en del av forventningene til brukertesteren om hvordan man blir behandlet, og dette bør implementeres i brukertestingen.

Ekspertevaluering

Min opplevelse er at mange selskaper benytter eksperter for å teste løsningene mot de lovbestemte minstekravene for universell utforming. Hvis man har personell enten innenhus eller innleid som har god kompetanse, kan dette være korrekt bruk av ressurser. En svakhet med eksperttesting er at ulike eksperter kan ha ulik forståelse av de lovpålagte minstekravene om universell utforming. En av årsakene til dette er fordi man ofte kun lærer om universell utforming i teori under utdanning og ikke gjennom praksis hvor man får møte brukere med ulike utfordringer. I en rapport fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) fant man at det var store forbedringspunkter knyttet til læren om universell utforming. Ulik tolkning av de lovbestemte kravene kan være en svakhet, men hvis man får ekspertene til å gjennomføre sertifiseringer fra bransjeorganisasjoner og digitale kurs, kan ekspertevaluering være et godt verktøy.

Kan automatiserte verktøy fikse alt?

Hvis man snakker med leverandørene av enkelte automatiserte testverktøy vil de svare ja på dette spørsmålet. Ser man derimot til forskning på bruk av automatiserte testverktøy er svaret nei. Automatiserte verktøy er gode til å teste mange sider samtidig og hvor robust koden til den digitale løsningen er. Når det kommer til mulighet til å kunne oppfatte, betjene eller forstå, har automatiserte testverktøy ulik støtte. Noen av Inklud sine kunder har benyttet ulike testverktøy som har gitt høy score, men når man har gjennomført manuelle tester eller brukertesting av løsningen, har man funnet mange alvorlige tilgjengelighetsutfordringer som ikke er plukket opp av det automatiserte testverktøyet. Et eksempel er språk på innhold. Hvis språkkoden er ulik, vil en skjermleser presentere norsk tekst med engelsk tale. Dette er en feil som typisk ikke vil bli identifisert som et brudd av automatiserte testverktøy og som vil skape store utfordringer for hen med å benytte en nettside eller app.

Vil du vite mer?

Jeg heter som nevnt Stian Snoen, er blind og arbeider som brukerekspert hos Inklud. Til en konferanse ble det laget en video om min arbeidshverdag. Hvis dere vil ha litt inspirasjon kan dere se den på YouTube.

Denne artikkelen er også publisert på inklud.no. Takk til alle som har hjulpet meg med arbeidet. Hvis du vil komme i kontakt med meg for en prat om brukertesting kan du nå meg på e-post.

Mer om universell utforming

Husk at universell utforming er bra for alle, men superviktig for noen.
Til slutt vil jeg anbefale det digitale kurset innen universell utforming av ikt for utviklere og testledere. Kurset kan tas gjennom læringsplattformen til Direktoratet for forvaltning og økonomistyring.

Portrettfoto av Stian Snoen
Brukerekspert innen universell utforming, Inklud AS

Stian Snoen

Stian er Inklud sin blinde brukerekspert som benytter skjermleser på fulltid. Denne innsikten formidler Stian til våre kunder på en utmerket måte enten gjennom granskninger mot lovbestemte krav, gjennom workshoper med store og små kunder eller som innleid konsulent. Stian har arbeidet hos Inklud siden 2021 og har gjennom sitt arbeid hjulpet noen av landets største virksomheter med universell utforming av digitale løsninger.

Forfatter

Portrettfoto av Stian Snoen
Stian Snoen
Brukerekspert innen universell utforming, Inklud AS

Kommenter

Felt merket med en rød stjerne (*) er obligatoriske.

Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.
Er du et menneske?
Løs dette enkle mattespørsmålet og skriv inn svaret. For eksempel: For 1+3, skriv inn 4.