Brukervilkår for å ta i bruk Leverandørportalen
Brukervilkårene er fastsatt av Digitaliseringsdirektoratet 01.02.2025. Ved endringer må eksisterende brukere godkjenne brukervilkårene på nytt for å fremdeles ha tilgang til Leverandørportalen.
Bakgrunn
Virksomheter i offentlig sektor er pålagt å utarbeide og publisere tilgjengelighetserklæring for nettsider og apper. Flere virksomheter i offentlig sektor benytter produkter og ikt-løsninger som er levert av private tilbydere (heretter: leverandører), enten som elementer som er integrert på virksomhetens egen side, eller som selvstendige ikt-løsninger. Offentlige virksomheter som tar i bruk ikt-løsninger som leveres av private virksomheter er selv ansvarlig for å utarbeide en egen tilgjengelighetserklæring for denne typen løsninger dersom de er rettet mot den offentlige virksomhetens mottakergruppe.
Om leverandørportalen
Leverandørportalen gjør det mulig for leverandører å utarbeide tilgjengelighetsinformasjon (heretter: leverandørvurdering) for sine ikt-løsninger som offentlige virksomheter kan gjenbruke i sine tilgjengelighetserklæringer på www.uustatus.no. Offentlige virksomheter som tar i bruk en leverandørvurdering i utarbeidelsen av en tilgjengelighetserklæring kan fritt gjøre tilpassinger i informasjonen som inngår i erklæringen.
Vilkår
Leverandørportalen er gratis å bruke for leverandører. Leverandører er ikke forpliktet å stille til rådighet tilgjengelighetsinformasjon gjennom Leverandørportalen, med mindre annet er regulert i særlig avtale.
Ved misbruk av Leverandørportalens tjenester eller funksjonalitet, herunder kommersiell utnytting av tjenesten, kan Digitaliseringsdirektoratet frata leverandørens tilgang uten foregående varsel.
Ansvar
Digitaliseringsdirektoratet har kun ansvaret for det tekniske rammeverket i Leverandørportalen.
Digitaliseringsdirektoratet har ikke ansvar for:
- Kvaliteten på opplysningene som legges inn i Leverandørportalen.
- Virksomheters bruk av data som legges inn i Leverandørportalen.
- Virksomheters eventuelle videre bruk eller misbruk av data som legges inn i Leverandørportalen.
- Eventuelle krav som følge av forpliktelser leverandører har påtatt seg overfor offentlige virksomheter eller andre tredjeparter knyttet til tilgjengeliggjøring av data.
Bruk av Leverandørportalen
For å få tilgang til Leverandørportalen må du på vegne av virksomheten du jobber i godkjenne at du har lest og aksept vilkårene for bruk over.